Obchodníci v předvánočních letácích sázejí na prověřené taktiky

Jak si obchodní řetězce v Česku představují kouzlo Vánoc, ukázala analýza společnosti Česká distribuční, která začátkem prosince analyzovala 64 aktuálních letáků od 52 různých obchodních řetězců. Nejčastěji – na zhruba dvou pětinách letáků – je vidět stromeček, dárky jsou na třetině. Alespoň jeden z tradičních vánočních symbolů, jako jsou stromečky, dárky a perníčky, zdobí přední strany 56 % letáků.
Lidé se objevili na třetině předních stran letáků v prvním adventním týdnu. Nejvíce využívají lidské postavy hračkárny, které mají na 75 % vánočních letáků děti. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Česká distribuční vypozorovala, že obchodníci je většinou stylizují do jedné ze dvou předvánočních nálad. Jedni dávají důraz na nákup dárků – ukazují hromady pestrých balíčků nebo lidi, kteří otevírají obří dárkovou krabici. Takových letáků je více než třetina.

Druzí se zaměřují na klidné chvíle s našimi nejbližšími – v letácích, kterých je v tomto případě 23 %, zobrazují pohodu u vánočního stolu nebo třeba rodinu odpočívající na gauči s knížkou.

„Obchodníci vědí, že během Vánoc zákazníci nestojí tolik o novoty, pozitivně vnímají spíše tradiční symboly,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „Kromě stromečku s dárky jsou to také perníčky. Ty se vyskytují hlavně v letácích s potravinami, kde jsou na 26 % letáků. Ostatní cukroví má ani ne deset procent,“ dodává.

Oba přístupy mají podle Sikory něco do sebe. Někteří z nás, myslí si, potřebují trošku postrčit, aby stihli do Vánoc obstarat všechny dárky. „Letáky nám přinášejí inspiraci a pomáhají s výběrem,“ říká. Jiní lidé se prý naopak snaží předvánočnímu shonu uniknout a jde jim hlavně o vytváření klidné adventní atmosféry. „I jim mají letáky co nabídnout,“ sdělil portálu FAEI.cz Petr Sikora.

Zájem o slevové akce v sousedních zemích

Spotřebitelé s blížícími se svátky mnohem častěji vyhledávají slevové nabídky i ze sousedních zemí, informoval nákupní rádce Kupi.cz, který nově uveřejňuje také zahraniční letáky z lokalit blízkých hranic republiky s cílem je usnadnit tuzemským spotřebitelům plánování oblíbených svátečních nákupů.

Češi o svátcích podle Petra Miklíka, analytika retailových cen Kupi.cz, často navštěvují zahraniční vánoční trhy a během prohlídky sousední země se rádi zastaví i v nákupních řetězcích pořídit běžné potraviny a spotřební zboží. Zájem o nákupy v zahraničí podle něj stoupá, přičemž největší poptávka ze strany Čechů je po slevových akcích v Německu a v Polsku.

PSALI JSME:
Češi na Vánoce milují peníze v obálce, i když mnozí už platí jen kartou, říká výzkumnice

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.