
Potvrdil to ministr životního prostředí Petr Hladík na nedávné tiskové konferenci s odůvodněním, že tyto tiskoviny mají na rozdíl od reklamních letáků informační charakter a nezatěžují tolik „modré“ odpadové kontejnery. Tedy ty na papír.
Přitom jen za poslední dva roky se podle dat společnosti Česká distribuční rozneslo, jak Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) sdělilo mediální zastoupení této společnosti, zhruba tisíc tun tiskovin s politickou reklamou.
V takovém případě by politické strany měly zaplatit až deset milionů korun za recyklační poplatek. Výše recyklačního poplatku za produkci tištěných letáků bude proměnlivá. Jak uvedlo ministerstvo životního prostředí letos v březnu, poplatek může dosahovat výše až deseti tisíc korun za tunu.
Jen za poslední dva roky, kdy se konalo několik voleb, včetně nedávných krajských a senátních, by politické subjekty musely zaplatit takřka deset milionů korun na recyklačních poplatcích za tištěnou reklamu, vypočetla Česká distribuční.
Podle zkušeností čtenářů serveru faei.cz navíc politické strany a jejich kandidáti obvykle nerespektují, pokud domácnosti mají poštovní schránku označenu „Nevhazujte reklamu“. „To není reklama, to jsou volby,“ reagoval roznašeč stranických letáků, jehož jsem před nedávnými volbami „přistihla při činu“. Tak zní i oficiální stanovisko České pošty.
Jak uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu, dvojí metr ministerstva životního prostředí ke zpoplatnění tištěných letáků je „dalším klackem pod nohy spotřebitelům i podnikatelům“.

„Pokud mají za letáky platit občané a obchodníci, nevidím jediný důvod, proč by stejná pravidla neměla platit také pro politiky a politické strany. Všechny uvedené tiskoviny končí ve stejném odpadovém kontejneru a podílejí se na jeho naplnění.
Ministerstvo životního prostředí se neustále ohání ekologií a poukazuje na to, jak tištěné letáky zatěžují životní prostředí. Zjevně to platí jen tehdy, dokud se to netýká politiků a politických stran. Považuji to za výsměch občanům a obchodníkům,“ řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Distribuce volebních letáků je celorepublikově velmi náročná, především z důvodu velkého množství tiskovin k roznosu. Podílí se na ní zejména Česká pošta a několik dalších distributorů, včetně České distribuční. Některé politické subjekty mohou také využívat formu vlastního roznosu.