CNG je jako ekologicky přívětivější alternativa konvenčních ropných paliv státem dlouhodobě podporován sníženým zdaněním. Do konce roku 2011 byla daň ze zemního plynu nulová. V dalších letech postupně rostla, naposledy v roce 2018, kdy se zvýšila z 0,72 Kč/m3 na 1,44 Kč/m3, respektive z koruny za kilogram na dvě. (Kilogram je jednotka obvykle uváděná na plnicích stanicích CNG. Metr krychlový je zase množství, které co do obsahu energie odpovídá jednomu litru benzínu. Je tedy vhodný pro porovnání rozdílu v ceně mezi benzínem a CNG – pozn. red.).
Od příštího roku daň ze zemního plynu dále poroste. Zákon od ledna 2020 počítá s dalším zvýšením zdanění CNG. Za každý metr krychlový odvedeme státu nově skoro dvojnásobek, konkrétně dvě koruny a 80 haléřů, což odpovídá asi třem korunám a 90 haléřům za kilogram CNG. Stát se navíc v rámci Memoranda o dlouhodobé spolupráci v oblasti rozvoje vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025 zavázal v této podpoře i nadále pokračovat. Minimálně do roku 2025 je tak garantováno, že daň ze zemního plynu nepřekročí za stanovených podmínek tři koruny za metr krychlový stlačeného zemního plynu.
Nová výše daně ze zemního plynu je nicméně stále výrazně nižší, než spotřební daň konvenčních ropných paliv, která činí u benzínu 12,84 Kč/l a u nafty 10,95 Kč/l. CNG tak i nadále zůstává výrazně cenově výhodnější. Aktuálně stojí v Česku litr benzínu či nafty dle údajů Evropské komise skoro 32 korun. Průměrná cena CNG je pak asi 26,50 Kč/kg, respektive necelých 19 Kč/m3.
Autor je generální ředitel nákupní aliance Axigon
(Redakčně upraveno)
Mě o nějakou daň nejde.
Jestli mám platit 32 korun za litr nafty nebo 28 za CNG,
tak CNG nebudu vůbec řešit, vyhozené peníze!!
To LPG, to je jiná, tam se dá ušetřit, tam je cena na 14-15 korunách.
Já jezdím na LPG od roku 2003 a nebudu na tom nic měnit! Po této zprávě jsem o CNG ztratil zájem. Příští auto jsem chtěl právě na CNG. Tak zůstanu u osvědčeného LPG.