Projednávání novely trvalo dva roky a podle poslanců jde o největší změny za posledních dvacet let, kdy byl zaveden institut soukromých exekutorů. Přesto se podle expertů reforma exekučního systému nekoná a novou politickou reprezentaci čeká odstranění exekučního trhu a zastavení prodražování exekučního vymáhání.
Novela umožní dlužníkům přednostní splácení dluhu na jistinu a zastavení marných, bezvýsledných exekucí. Exekutor bude nově po věřiteli po šesti letech bezvýsledného vymáhání muset požadovat zálohu na pokračování vymáhání. Maximální délka vymáhání dluhu, na kterém není nic vymoženo, je 12 let. Opatření bude platit se zpětnou účinností.
Do budoucna už nebude možné vymáhat na dlužníkovi náklady na zastavení exekuce, a tím ho znovu uvrhnout do dluhové pasti. „Přijaté změny přispějí ke kultivaci exekučního prostředí v Česku. Pomohou vyčistit systém od marných exekucí, často zahájených za dnes už neplatných a nelegitimních pravidel,“ informoval redakci Radek Hábl z Institutu prevence a řešení předlužení.
„Zastavení starých nevymahatelných exekucí může dostat desítky tisíc lidí z bezvýchodné situace a dát jim šanci se z ní vymanit. Část lidí se může přesunout z šedé ekonomiky do legálního zaměstnání,“ uvedl Věnek Bonuš z Rekonstrukce státu, která rovněž lobbovala za reformu exekučního řádu.
„Kvitujeme, že byly přijaty změny navržené Senátem. Novela však neobsahuje klíčové úpravy, které by mohly významně pomoci ve stabilitě vymáhání práva. Mluvím například o principu jeden dlužník, jeden exekutor a o nezávislém přidělování exekučních případů podle místní příslušnosti exekutora,“ uvedl prezident Exekutorské komory ČR Jan Mlynarčík.
Exekutorská komora ČR se již také dříve vymezila proti retroaktivním účinkům novely dříve zahájených exekucí. Podle schválené novely budou zastavovány i nynější šestileté a starší marné exekuce, a to již od roku 2023, tedy rok po předpokládané účinnosti novely. Podle exekutorů novela povede k dalším a vyšším výdajům spojeným s vymáhání práva, a to nejen u soudních exekutorů, ale u všech účastníků řízení.