Odstávky připravily autoprůmysl o více než třetinu výroby

Názor
Zatím sice nemáme kompletní obrázek české ekonomiky v březnu, kdy začal platit nouzový režim, a firmy zavedly dobrovolné odstávky, nicméně některá zásadní čísla už k dispozici jsou. Včera zveřejněné výsledky Sdružení automobilového průmyslu ukazují, jak se koronakrize podepsala na výrobě tohoto největšího tuzemského odvětví právě v březnu.
Celkový náběh automobilek na 100 % produkce nebude okamžitý. Ilustrační foto: Škoda Auto

Podle aktuálních statistik se meziročně snížil počet vyrobených automobilů v tomto měsíci o více než 36 %, respektive o 47,5 tisíce. Důvodem jsou odstávky všech tří automobilek, které začaly ve druhé polovině měsíce a u dvou ze tří výrobců ještě i v současnosti pokračují.

Autoprůmysl bude vzhledem ke své dominantní váze v rámci průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy jeho propad může dosáhnout zhruba 90 %. Je nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu vykrýt či dohnat. Nejenom proto, že celkový náběh automobilek na 100 % produkce nebude okamžitý.

PSALI JSME:
MMF: Ze zemí Visegrádu poškodí koronavirus nejvíce Česko

Hlavní otázkou nicméně bude, jak se bude vyvíjet poptávka po nových vozech. Budou evropské firmy v současné bezprecedentní recesi pospíchat s obnovou svých vozových parků? Podaří se rychle restartovat exporty do třetích zemí? A na oprávněně posledním místě nelze zapomenout ani na evropské spotřebitele, zda jejich chuť pořídit si nové auto přetrvá i v současné nejisté době.

Koronavirus je už druhou těžkou ranou, kterou autoprůmysl obdržel v poslední době. Tou první je permanentní hrozba pokut za nadměrné emise, které mu naordinovala sama EU. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers.

Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Evropský automobilový trh padá. Meziročně se v březnu prodalo o 700 tisíc vozů méně

Zavřít reklamu ×
  1. Až budou povoleny pouze elektrické auta tak se tyto automobilky zastaví na trvalo. Smát se budou jen v Tesle v USA.

Napsat komentář: Roman Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.