Podle aktuálních statistik se meziročně snížil počet vyrobených automobilů v tomto měsíci o více než 36 %, respektive o 47,5 tisíce. Důvodem jsou odstávky všech tří automobilek, které začaly ve druhé polovině měsíce a u dvou ze tří výrobců ještě i v současnosti pokračují.
Autoprůmysl bude vzhledem ke své dominantní váze v rámci průmyslu i hlavním důvodem velmi slabých výsledků celého odvětví nejenom za březen, ale i za duben, kdy jeho propad může dosáhnout zhruba 90 %. Je nepravděpodobné, že by se v dalších měsících podařilo automobilovému průmyslu tuto ztrátu vykrýt či dohnat. Nejenom proto, že celkový náběh automobilek na 100 % produkce nebude okamžitý.
Hlavní otázkou nicméně bude, jak se bude vyvíjet poptávka po nových vozech. Budou evropské firmy v současné bezprecedentní recesi pospíchat s obnovou svých vozových parků? Podaří se rychle restartovat exporty do třetích zemí? A na oprávněně posledním místě nelze zapomenout ani na evropské spotřebitele, zda jejich chuť pořídit si nové auto přetrvá i v současné nejisté době.
Koronavirus je už druhou těžkou ranou, kterou autoprůmysl obdržel v poslední době. Tou první je permanentní hrozba pokut za nadměrné emise, které mu naordinovala sama EU. Automobilový průmysl tak prochází asi nejtěžším obdobím v historii, které předčí i časy po pádu banky Lehman Brothers.
Autor je analytik ČSOB
(Redakčně upraveno)
Až budou povoleny pouze elektrické auta tak se tyto automobilky zastaví na trvalo. Smát se budou jen v Tesle v USA.