On-line nakupuje přes 60 procent Čechů. Hlavně oblečení a zájezdy

Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 61 procent ze zhruba 160 největších obchodních řetězců v ČR. Právě rovněž zhruba šedesát procent české populace má zkušenosti s nákupy on-line, s nimiž je Black Friday v Česku nerozlučně spojen. Jak vyplývá z nových čísel Eurostatu, podíl Čechů ve věku od 16 do 74 let, kteří v roce 2018 provedli alespoň jeden nákup prostřednictvím e-shopu, činí 59 procent. Před deseti lety, v roce 2008, to bylo pouze 23 procent.
Zhruba 45 % Čechů nakupuje on-line zájezdy a ubytování. Foto: Depositphotos.com

Nejpopulárnější jsou on-line nákupy v Dánsku – tak jako před deseti lety. Loni tam on-line nákup uskutečnilo 84 procent populace ve věku od 16 do 74 let. Nejméně populární jsou on-line nákupy v rámci zemí EU v Rumunsku, kde je uskuteční pouze 20 procent lidí.

Před deseti lety bylo na chvostu Bulharsko, kde v roce 2008 nakupovala on-line pouhá tři procenta populace.

Ve všech zemích EU bez výjimky došlo v posledních deseti letech k rozmachu on-line nakupování, nejvýraznější nastal v Estonsku, kde mezi lety 2008 a 2018 stoupl podíl populace nakupující on-line z pouhých deseti na 61 procent.

Právě Estonsko společně s Belgií v posledních deseti letech předběhly Česko v podílu on-line nakupující populace, takže Česko si oproti roku 2008 v žebříčku zemí EU dle tohoto podílu mírně pohoršilo. Z bývalého východního bloku se společně se Slovenskem dělí o druhé místo, právě za Estonskem. Obecně se na špici žebříčku umísťují bohatší ekonomiky starých zemí EU, kde obyvatelstvo disponuje vyšší kupní silou a bývá tam i lepší dostupnost rychlého internetu, případně pokrytí mobilními sítěmi nové generace.

V rámci jednotlivých druhů zboží objednávaného on-line se v rámci EU Češi obzvláště vysoko umisťují v případě potravin. Více než třetina Čechů loni nakupovala potraviny prostřednictvím e-shopu, což v rámci celé EU, s průměrným 25procentním podílem, stačí na třetí místo, za Británií a Estonskem. Češi on-line nakupují ve vyšším počtu případů také oděvy a sportovní zboží (61 procent Čechů), zájezdy a ubytování (45 procent) a potřeby pro domácnost (35 procent).

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
V on-line obchodech dnes Češi utratí zhruba 800 milionů korun

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Bez informací chytrá karanténa fungovat nebude

Jak se žije během karantény? Transakční data ukazují, že propad karetních transakcí už není tak bezprecedentní jako na začátku karantény, kdy klesal o více než pětinu. Nicméně meziroční pokles o deset procent ve …

Chargeback, ochrana při placení kartou

On-line nakupuje každým dnem čím dál více lidí a spousta aktivit se tím přesouvá přímo do našich domovů. Místo návštěvy kina filmy streamujeme, týdenní nákupy zvládáme zařídit rovnou ze sedaček a jídla si necháváme …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Konto pracovní doby. Neznáte? Možná se to už brzy změní

Poradna
Že vám ten pojem nic neříká? Možná hodně brzy se to změní. Konto pracovní doby je institut zavedený v zákoníku práce sice už 14 let, přesto jej domácí firmy zatím moc nevyužívaly. Jeho hlavní předností je, že zaměstnancům zajišťuje stálý plat a zaměstnavatelům umožňuje přidělovat práci flexibilně či nárazově. A to se především v době po pandemii může oběma stranám hodit.
Rolovat nahoru