On-line nakupuje přes 60 procent Čechů. Hlavně oblečení a zájezdy

Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 61 procent ze zhruba 160 největších obchodních řetězců v ČR. Právě rovněž zhruba šedesát procent české populace má zkušenosti s nákupy on-line, s nimiž je Black Friday v Česku nerozlučně spojen. Jak vyplývá z nových čísel Eurostatu, podíl Čechů ve věku od 16 do 74 let, kteří v roce 2018 provedli alespoň jeden nákup prostřednictvím e-shopu, činí 59 procent. Před deseti lety, v roce 2008, to bylo pouze 23 procent.
Zhruba 45 % Čechů nakupuje on-line zájezdy a ubytování. Foto: Depositphotos.com

Nejpopulárnější jsou on-line nákupy v Dánsku – tak jako před deseti lety. Loni tam on-line nákup uskutečnilo 84 procent populace ve věku od 16 do 74 let. Nejméně populární jsou on-line nákupy v rámci zemí EU v Rumunsku, kde je uskuteční pouze 20 procent lidí.

Před deseti lety bylo na chvostu Bulharsko, kde v roce 2008 nakupovala on-line pouhá tři procenta populace.

Ve všech zemích EU bez výjimky došlo v posledních deseti letech k rozmachu on-line nakupování, nejvýraznější nastal v Estonsku, kde mezi lety 2008 a 2018 stoupl podíl populace nakupující on-line z pouhých deseti na 61 procent.

Právě Estonsko společně s Belgií v posledních deseti letech předběhly Česko v podílu on-line nakupující populace, takže Česko si oproti roku 2008 v žebříčku zemí EU dle tohoto podílu mírně pohoršilo. Z bývalého východního bloku se společně se Slovenskem dělí o druhé místo, právě za Estonskem. Obecně se na špici žebříčku umísťují bohatší ekonomiky starých zemí EU, kde obyvatelstvo disponuje vyšší kupní silou a bývá tam i lepší dostupnost rychlého internetu, případně pokrytí mobilními sítěmi nové generace.

V rámci jednotlivých druhů zboží objednávaného on-line se v rámci EU Češi obzvláště vysoko umisťují v případě potravin. Více než třetina Čechů loni nakupovala potraviny prostřednictvím e-shopu, což v rámci celé EU, s průměrným 25procentním podílem, stačí na třetí místo, za Británií a Estonskem. Češi on-line nakupují ve vyšším počtu případů také oděvy a sportovní zboží (61 procent Čechů), zájezdy a ubytování (45 procent) a potřeby pro domácnost (35 procent).

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
V on-line obchodech dnes Češi utratí zhruba 800 milionů korun

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.