Opravdu pohonné hmoty každé léto zdražují?

Názor
Jak to bude s pohonnými hmotami přes léto? V médiích se často objevuje informace, že pohonné hmoty v ČR jsou přes léto pravidelně dražší. Nejeden řidič si pak pomyslí cosi v tom smyslu, že čerpadláři se nestoudně „pakují“ na jeho jízdě za zaslouženým odpočinkem na chalupu či dovolenou. Intuitivně by to dávalo smysl: V létě přece vrcholí motoristická sezóna, takže čerpací stanice nemají o zákazníky nouzi, a mohou si tak dovolit navýšit marži.
Možná, že za udržováním mýtu tak stojí dovolené. Řidiči v létě často přesedlávají ze služebních vozů do svých vlastních. Pohonné hmoty tedy neplatí za firemní peníze, ale ze svého. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Čísla však něco takového neukazují. Mnohem podstatnější pro cenotvorbu pohonných hmot je totiž vývoj na světovém trhu s ropou či kurs koruny. Tyto veličiny se vyvíjí do značné míry bez ohledu na to, zda je v Česku zrovna hlavní motoristická sezóna a sezóna dovolených.

Z výpočtu na základě denních údajů o ceně pohonných hmot, které zpracovává společnost CCS, plyne, že v letech 2010 až 2019 byla například průměrná cena litru benzínu Natural 95 v pěti letech vyšší před prázdninami, než pak o prázdninách.

Ve dvou předprázdninových měsících, tj. v květnu a červnu, byl benzín v průměru dražší, než pak v červenci a srpnu v letech 2010, 2011, 2012, 2017 a 2019 (viz graf níže).

V těchto letech tedy benzín před léto zlevnil.

V pěti zbývajících letech, tj. 2013, 2014, 2015, 2016 a 2018 tomu ale bylo naopak a benzín Natural 95 vyšel opravdu průměrně dráž o prázdninových měsících než v květnu a červnu.

Žádná pravidelnost tedy neexistuje.

Možná, že za udržováním mýtu tak stojí dovolené. Řidiči v létě často přesedlávají ze služebních vozů do svých vlastních. Pohonné hmoty tedy neplatí za firemní peníze, ale ze svého. Více než v jiných částech roku proto sledují cenu, jsou na ni citlivější a subjektivně jim zřejmě proto připadá vyšší.

Každopádně letos tuzemské řidiče čeká velmi levné léto. Rozhodně nelze vyloučit, že po celé léto budou ceny jak benzínu, tak nafty v pásmu od 26 do 27 korun za litr.

V souhrnu by tak paliva byla dokonce levnější, i než v letní sezóně krizového roku 2009, kdy se kvůli tehdejšímu ochabnutí globální poptávky cena nafty pohybovala převážně rovněž v pásmu od 26 až 27 korun za litr, ovšem cena benzínu kolísala převážně v rozmezí od 28 do 29 korun.

V souhrnu tak letošní léto bude pro motoristy pravděpodobně nejlevnější za posledních skoro dvacet let.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
České řidiče čeká nejlevnější léto za skoro dvacet let

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Z krize bychom se měli proinvestovat, než vyškrtat, říká Radek Špicar

Rozhovor
Jsme jednou z nejvíce závislých ekonomik v celé Evropské unii na průmyslu. To znamená, že když se daří průmyslu, tak se daří celé ekonomice. Hlavním tématem rozhovoru s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy, Radkem Špicarem, který se věnuje hospodářské politice a exportu, je pandemie koronaviru a dopady na českou ekonomiku. Podle něj je dobré, že se ČR vydala cestou protipandemického investování, ale měli …
Rolovat nahoru