Otevírání obchodů se blíží. Češi v nákupním boomu utratí až 200 miliard

Názor
Únorový propad maloobchodních tržeb v ČR byl nižší, než se čekalo. Meziročně se tržby propadly o 5,8 procenta neočištěně, po očištění dokonce jenom o rovná tři procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s osmiprocentním poklesem neočištěných tržeb. 
Podle odhadu České národní banky by Češi mohli do ekonomiky „pustit“ až 200 miliard korun zejména realizací odkládaných nákupů. Ilustrační foto: Pixabay.com

Výsledek únorových tržeb je příznivý nejen proto, že překonal expertní očekávání. Meziročně se srovnává letošní „pandemický“ únor, poznamenaný uzavírkou podstatné části maloobchodu, s loňským, stále ještě „předpandemickým“ únorem. Nouzový stav byl loni vyhlášen poprvé v březnu.

Navíc za letošním únorovým meziročním propadem tržeb není jen ochlazení poptávky. Stojí za ním i třeba markantní pokles cen pohonných hmot. Ty loni v únoru vykazovaly dle údajů CCS průměrnou cenu 32,02 koruny za litr, zatímco letos v únoru jen 28,25 koruny za litr.

Meziročně ovšem letos v únoru narostly v očištění tržby za potraviny, o 0,4 procenta, což souvisí s tím, že lidé mají kvůli uzavírce podstatné části maloobchodu omezené možnosti realizace výdajů, pročež ochotněji utrácí právě za potraviny, včetně potravin dražších, než jaké by si dopřáli nebýt pandemie. Obchody s potravinami zůstávají otevřeny.

Enormní nárůst tržeb i na svůj standard zaznamenaly letos v únoru e-shopy. Statistická položka, jež je zahrnuje, vykazuje velmi silný růst 41,7 procenta. Pokračuje tedy masivní přesun českých spotřebitelů z off-line od on-line sféry, přičemž zčásti jde o nevratný proces.

PSALI JSME:
Maloobchod prochází radikální transformací

Kamenní prodejci budou mít po otevření ekonomiky po několik let potíže dostat do obchodů tolik utrácející klientely jako před pandemií. To si vyžádá trvalé uzavření některých provozoven.

Na předpandemickou úroveň vrátí tržby kamenným prodejcům jen předpokládaný růst kupní síly Čechů v nadcházejících letech, podíl off-line tržeb na celkových tržbách maloobchodu se však již zřejmě nikdy na předpandemickou úroveň nevrátí. Oznámené postupné zahájení otevírání některých dosud uzavřených provozoven tak přichází až příliš pozdě.

Za celý letošní rok by maloobchodní tržby měly růst o 1,5 procenta. Bude je hlavně od zhruba poloviny pohánět otevření ekonomiky, umožněné postupující vakcinací, a nákupní boom, jenž se po otevření dostaví. Češi během něj budou realizovat své odkládané nákupy.

Podle odhadu České národní banky by Češi mohli do ekonomiky „pustit“ až 200 miliard korun právě zejména realizací odkládaných nákupů. Tím se částečně, ačkoli ne zcela, „zahojí“ právě i kamenní prodejci.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi si na e-shopy zvykli. Mnozí u nich zůstanou i po pandemii

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.