Pandemie zdražuje zboží i služby. Čechy po otevření ekonomiky čeká drahota, na kterou nejsou zvyklí

Analýza
Rok pandemie celkově přinesl poměrně značné zdražení. To však nemusí být nic proti tomu, co nás čeká v nadcházející době. Mezi dubnem 2020 a dubnem 2021 spotřebitelské ceny vzrostly v souhrnu o více než tři procenta. Z potravin či nápojů zdražilo nejvýrazněji ovoce, jehož cena letos v březnu meziročně narůstala o skoro sedm procent, a alkohol, který zdražoval dokonce o deset procent.
V příštích týdnech a měsících se Češi musí připravit na zdražování, na jaké nejsou moc zvyklí. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Kuřáci čelí více než sedmnáctiprocentnímu zdražení z roku na rok. U alkoholu a tabáku může za růst cen loňské, v případě tabáku i letošní zvyšování spotřební daně. Ovoce markantně zdražilo kvůli výkyvům počasí, například loňskému suchému jaru, jež doprovodily také mrazíky.

Ovoce ovšem zdražovalo i v důsledku pandemie, neboť se obtížně přepravovalo z teplejších krajin, kde zároveň kvůli špatné prostupnosti hranic chyběla pracovní síla ke sklizni.

Z materiálních věcí během roku pandemie markantně zdražily auta či jízdní kola, o bezmála deset procent, a také nářadí pro zahradničení a domácnost – o skoro šest procent.

Auta zdražují kvůli přísnějším normám pro jejich výrobu, například emisním normám. Prodejci aut navíc využívají toho, že vláda během pandemie masivně na dluh budoucích generací zachraňovala zaměstnanost, takže řada lidí si udržela pracovní místo i práci, ačkoli nepracovali – zaplatí to jejich děti a vnuci.

Úspory lidí v ČR během roku pandemie rostly více než čtyřikrát rychleji, než průměrně v letech před ní, takže lidé měli a mají peníze, ze kterých si mohou auto pořídit. Výrobci ani prodejci aut tak nemuseli zavádět slevy jako při minulé krizi, kdy se dokonce zvažovalo šrotovné.

PSALI JSME:
Inflace drtí Čechy. Citelně zdražuje pivo, zelenina, benzín, alkohol, tabák i auta

Část úspor šla do nových aut, například do zhusta vyhledávaných obytných vozů a karavanů, jež budou hitem letošní prázdninové sezony. Tu Češi budou trávit opět často v tuzemsku, třeba v kempech, takže karavan přijde vhod – jejich prodejci hlásí kvůli pandemii nárůst prodejů o stovky procent.

Část navýšených úspor Čechů pak mířila a stále míří na potřeby pro zahradu či na bicykly. Lidé měli během pandemie více volného času, protože mnohdy si práci udrželi, ale nemuseli pracovat či pracovali na bázi home office, často i z venkova.

Tudíž se mohli více věnovat zahradničení, takže prodejci rýčů, lopat či motyk nebo sekaček, ale také jízdních kol zaznamenali nárůst poptávky, kterou posílil poměrně vstřícný postoj vlády k otevírání hobbymarketů. Díky silnější poptávce si prodejci nářadí či kol mohli říkat o vyšší cenu.

Dramaticky v době pandemie rostou ceny podnájmů v zahrádkářských koloniích, kde lze nářadí samozřejmě dobře využít, i ceny přístřešků nebo chatek v těchto koloniích, které se například v Praze šplhají až k ceně jednoho milionu korun.

Výrazně během pandemie narostly nejen ceny chatek v zahrádkářských koloniích, ale tak chat a chalup nebo bytů. Zkrátka všech nemovitostí. Lidé před pandemií utíkali z města do zeleně, což podpořilo poptávku právě po venkovských nemovitostech.

PSALI JSME:
Zdražující byty i zelenina ženou Čechy do zahrádkářských kolonií

Zároveň se kvůli zadlužování bojí lidé inflace, takže ti zámožnější se snaží pojistit se před ní nákupem vlastní nemovitosti. Poptávku po nemovitostech všeho druhu hnaly během pandemie vzhůru velmi levné hypotéky.

Česká národní banka (ČNB) totiž v rámci boje s dopady pandemie srazila základní úrokovou sazbu až takřka k nule, takže průměrná sazba hypoték klesla pod dvě procenta.

Bydlení jako takové ale během pandemie příliš nezdražilo, neboť nájmy vzrostly pouze o necelá dvě procenta (například v Praze ale kvůli úbytku turistů nájmy klesly o deset procent, v centru města ještě výrazněji – pozn. aut.).

V důsledku pandemie – protože se vypnula část ekonomika a byl menší odběr ze strany podniků – zlevnily také energie pro domácnosti v čele s elektřinou a plynem. Voda zdražila jen poměrně slabě.

V příštích týdnech a měsících se ale Češi musí připravit na zdražování, na jaké nejsou moc zvyklí. Už delší dobu jej sledují řidiči. Třeba benzín je nyní o více než šest korun na litr dražší než před rokem ve stejnou dobu. Bude zdražovat i dále, podobně jako nafta.

PSALI JSME:
Litr benzínu už vyjde o více než šest korun dráže než před rokem

Zdražují také materiály pro stavbu či průmyslovou výrobu. Prudce nahoru, na mnohaletá maxima, se derou ceny mědi, železa nebo dřeva. O desítky procent zdražují obyčejné dřevěné přepravní palety.

Na cenovém rekordu jsou nyní emisní povolenky Evropské unie. Pro domácnosti v ČR je to špatná zpráva, protože jim výhledově výrazně zdraží elektřina nebo teplo. Elektrárny a teplárny totiž vyšší cenu povolenek přenesou nakonec i na finální odběratele z řad domácností.

Aby ČNB zkrotila výrazné zdražování, které přichází, bude muset již možná v červnu zvýšit svoji základní úrokovou sazbu. Tu pak letos a příští rok zvýší ještě několikrát. Ruku v ruce s tím poroste cena hypoték, takže vlastní bydlení se stane ještě hůře dostupným než dnes.

Ve světě navíc markantně rostou ceny potravin, takže kromě energií a bydlení se Češi musí připravit i na výrazné zdražení dalších základních a nezbytných věcí, tedy právě potravin. Drahota tedy bude číhat doslova na každém rohu a bude se týkat velmi často právě věcí, které si člověk nemůže odepřít.

Ještě ji umocní to, že po roce uzavírky se budou snažit „zahojit“ i provozovatelé restaurací, hospod, ale také kadeřnictví či kosmetických salonu. Ti všichni mohou jít s cenami až o desítky procent výše. Uvidí se, zda takovou cenovou nálož již tak značně zkoušený český zákazník ještě skousne.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Po pandemii v Česku udeří velká inflace, až desetiprocentní, varují experti

Zavřít reklamu ×
  1. Pan Kovanda občas plácá nesmysly.Možná by stačilo nepsat o zdražování a řadu obchodníků by to ani nenapadlo.

    • Tohohle plácala jsem poslechl loni, kdy jsem měl v úmyslu koupit nové auto. Na jaře tvrdil, že během podzimu půjdou ceny dolů. A šly, ale nahoru..Tak asi takový odborník to je …ale umí o tom mluvit-psát přesvědčivě..

  2. Proč my mažete komentáře, kdy píšu, co je ten exot Kovanda zač ? Rádoby plátek Faei má ve zvyku totiž zveřejňovat hlavně poplašné a falešné zprávy. Není divu, že citují zrovna Kovandu.

  3. Jediný důvod pro zdražení je roztočená spirála inflace za kterou může hlavně Babiš a šílená Alena…….

  4. Až na podzim budeme padat jako mouchy, tak všeho bude dostatek a bude stačit jen si vybírat podle libosti!!!

  5. Zvýšení cen znamená, že si za stejné peníze koupíme míň.- Tedy budeme kupovat jen to nejnutnější a výrobci věcí zbytnějších se mohou jít klouzat. Takže budou nuceni omezovat výrobu, propuštět lidi, ti budou mít taky s bídou jen na to nejnutnější … hezká vyhlídka.

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Finance

Koruně se na úvod týdne dařilo

Do velikonočního týdne vstoupily středoevropské měny povzbudivě. Polský zlotý, maďarský forint i česká koruna během pondělní seance posilovaly. Společným jmenovatelem byl slábnoucí dolar na trhu s eurem, což lze ale …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.