
V červenci jsme psali o tom, že firma k sobě aktuálně „přetahuje“ zkušené strojvedoucí, ale chce si vychovat i několik desítek nováčků. „Od začátku roku k nám přišlo 70 nových strojvedoucích a dalších zhruba 50 lidí je ve výcviku. Čtyři z nich už výcvik úspěšně dokončili, ostatní budou připraveni do prosince,“ informoval na dotaz portálu FAEI.cz tiskový mluvčí akciové společnosti Arriva Transport ČR Martin Farář.
„Do Arrivy lákáme zkušené strojvedoucí s praxí. Ti si u nás mohou přijít také na nejvíce peněz a k tomu dostanou i patnáctitisícový náborový příspěvek. Pracujeme ale i s úplnými nováčky, ze kterých si strojvedoucí sami vychováme. Už během kurzu dostávají uchazeči plat, jako kdyby chodili do práce,“ vysvětlil už dříve ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.
Faktem je, že firma ve srovnání s konkurencí nabízí nadstandardní mzdové podmínky. Hrubý příjem pro strojvedoucí s dvěma až pěti lety praxe je necelých 47 tisíc korun, při šesti a víceleté praxi téměř 51 tisíc korun a nováčci bez praxe budou mít hrubou nástupní mzdu 42 443 korun. To je o dva a půl tisíce korun více, než kolik činil průměrný loňský příjem strojvůdců u velkých dopravců.
Třicet tisíc korun po škole
Do svých vlaků, s nimiž začne Arriva jezdit od prosincové změny jízdních řádů v Česku, hledá ještě v regionech po celé zemi 40 stevardů a stevardek. „Do týmu už jsme vzali devadesát dva stevardy, poslední čtyři desítky zájemců ještě přijmeme,“ říká mluvčí Farář s tím, že nejvíce pracovních míst dopravce aktuálně nabízí na severu Čech.
„Třicet tisíc korun si vydělají i lidé, kteří k nám nastoupí hned po škole. Aktuálně se k nám hlásí přibližně polovina mladých lidí, kteří skončili studia, a polovina zájemců je ve středním věku. Ti chtějí zpravidla změnit svou současnou práci. Několik lidí k nám přechází i od Českých drah,“ říká Lucia Kunešová, personální ředitelka Arrivy.
Firma chce mít zhruba čtyři pětiny stevardů na hlavní pracovní poměr a jen do 20 % tzv. dohodářů, aby byl tým stabilní. „Po celém Česku jsme pro stevardy připravili 14 nástupních míst. Jsou to v podstatě všechna větší města na trase našich vlaků,“ dodává Kunešová.
Stevardi kromě uniformy dostanou příspěvek na penzijní připojištění, služební telefon a tablet. Přestože je nabídka firmy lepší než to, co za stejnou pracovní pozici nabízí konkurence, je dobré vědět, že podle Českého statistického úřadu průměrná mzda v ČR ke konci srpna překročila 34 tisíce korun.
Inzertní boj o vlakové stevardy
Jak zjistila redakce portálu FAEI.cz na několika pracovních portálech, nejen na severu Čech právě probíhá boj o vlakové stevardy. RegioJet např. aktuálně poptává na serveru Práce.cz průvodčího/stevarda v Mostě a v Ústí nad Labem s platem 20 000-25 000 korun. Až 30 tisíc korun měsíčně pak firma nabízí uchazečům o pozici stevard/ka ve vlaku z Prahy.
Pro srovnání: Stevardům a stevardkám ve vlacích z Brna, Hranic, Kojetína, Vyškova a Přerova RegioJet aktuálně nabízí měsíčně o dva tisíce korun více. Nejméně pak firma nabízí stevardům/stevardkám z Havířova (od 15 tisíc korun) a v autobuse Regiojet z Karlových Varů (17 000-23 000 Kč).
Další z dopravců, Leo Express, hledá na portálech Jobs.cz a Práce.cz „provozní personál“ z Letohradu s měsíční odměnou ve výši 22 000-26000 korun. Jak firma před pár lety „píárkem“ akvírovala personál, si můžete přečíst například zde, kdy „brigádnice“ ze serveru Proudly.cz podle všeho zřejmě neměla potřebný zdravotní průkaz…

Nejsou lidi, nebyly průkazy
RegioJet letos v červnu oznámil, že na většině tuzemských autobusových linek zavádí „samoobslužný palubní servis“ a končí se službou, která se ve své době stala „přidanou hodnotou“ a pomohla mu v expanzi. Stevardi a stevardky zůstanou pouze na lince z Prahy do Českého Krumlova a Karlových Varů a na vnitrostátním úseku linky Praha-Brno u mezinárodních spojů, oznámila firma změnu v tiskové zprávě.
Nejsou lidi. „Reagujeme na situaci na trhu práce, kdy stejně jako ostatní zaměstnavatelé máme dlouhodobě problém najít odpovídající zaměstnance. Není proto dlouhodobě možné obsadit všechny spoje stevardy,“ konstatovala ředitelka autobusové a vlakové dopravy RegioJet Ivana Kašická.
Nejde však o nový problém. Tam, kde nejsou peníze, nejsou ani lidi. „Firma totiž pozici stevarda neumí dostatečně zaplatit,“ napsal už před více než dvěma lety šéfredaktor portálu Magzine.cz Adam Berger, s tím, že podle jednoho z bývalých zaměstnanců nemuseli mít zaměstnanci RegioJetu „potravinářský průkaz“.

Servírky a barmani?
A jak jsou na tom servírky a barmani? Jejich práce je velmi podobná, pokud jde o servis. Zcela rozdílná je však v tom, že během pracovní doby nikam necestují rychlostí až 160 km/h, podlaha jim nedrncá o koleje a nejsou vystaveni riziku, že kvůli pohybu vlaku či jeho rychlému brždění někoho opaří horkou kávou, že jejich autobus nabourá, nebo že vlak někoho přejede. Taková zkušenost je psychicky traumatizující zejména pro „mašinfíry“ a nezřídka vede k tomu, že si hledají jinou práci.
Číšník v gastronomii, cestovním ruchu a hotelnictví si podle serveru Platy.cz momentálně vydělá 20 408 korun hrubého. Jeho mzda (na 526. místě v žebříčku) je tak srovnatelná s obsluhou čerpací stanice či s pracovníkem bezpečnostní služby. Server Indeed.cz uvádí průměrný plat (mělo by ale jít o mzdu – pozn. red.) ve výši 20 550 Kč s tím, že přes Úřad práce ČR je nabízeno přes 800 volných míst s průměrnou mzdou od 20 814 Kč měsíčně.
Nejvyšší průměrná nabídka na témže serveru na práci v pohostinství pochází aktuálně od Grafton Recruitment, kdy z 58 nahlášených mezd vychází průměr na 23 527 Kč a na hotely Harmony Club s průměrnou mzdou 23 553 korun.