Pesimismus spotřebitelů opadá nejenom v ČR, ale i v EU. Firmy jsou naproti tomu ve svých výhledech více skeptické

Analýza
Pravidelný evropský průzkum sentimentu firem a spotřebitelů dopadl podobně jako už ten český, zveřejněný minulý týden. Zatímco v podnikatelském sektoru se nálady převážně zhoršují, u spotřebitelů pesimismus postupně dál opadá s tím, jak domácnosti věří ve zlepšení celkové ekonomické a finanční situace. Zajímavé je, že o co méně se nyní domácnosti obávají inflace, o to více je straší hrozba nezaměstnanosti.
Optimističtěji se do dalších tří měsíců dívají obchodníci, kteří věří, že s ústupem inflace se vrátí zákazníci. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Firmy v EU pozitivněji hodnotí svoji současnou situaci a s obavami se dívají do blízké budoucnosti. Výjimkou je pouze stavebnictví, kde se situace soustavně zhoršuje, pravděpodobně v důsledku rostoucích úrokových a materiálových nákladů a všeobecně slábnoucí poptávky. Optimističtěji se do dalších tří měsíců naproti tomu dívají obchodníci, kteří věří, že s ústupem inflace se vrátí zákazníci.

Pozitivní zprávou pro Evropskou centrální banku (ECB) je nepochybně další pokles inflačních očekávání, který se dotýká všech významných odvětví. Inflační očekávání sice jsou stále ještě nadprůměrná, avšak třeba v průmyslu a ve stavebnictví jsou již výrazně nižší než v loňském roce.

Další pozitivní zprávou je pokles všeobecné nejistoty, která podnikům i spotřebitelům komplikuje jejich rozhodování. Pokračuje tak trend, který započal zhruba v polovině loňského roku a který se může pozitivně projevit například v oživení investiční aktivity.

PSALI JSME:
Špatná nálada spotřebitelů se zlepšuje, naopak důvěra podnikatelů v ekonomiku klesá

Když se podíváme na podrobné české výsledky, tak je zhoršení nálad v průmyslu, obchodě i stavebnictví, a naopak zlepšení ve službách. V tuzemských službách sice ještě panuje skepse, pokud jde o vývoj očekávané poptávky, avšak celková nálada se tam přece jen mírně zlepšila díky aktuálně lepším než původně očekávaným tržbám.

Optimismus ohledně dalšího vývoje poptávky panuje pouze v případě IT firem, doručovatelských a skladovacích služeb, které kromě zvýšeného zájmu předpokládají i další růst svých cen. Dražší mají být podle cestovních kanceláří i zájezdy, nicméně cestovky nyní nepředpokládají, že by dál rostl zájem ze strany spotřebitelů. Nakonec, co do výkonů jsou téměř už na předcovidové úrovni.

Celkově nejsou výsledky z průzkumu příliš překvapivé a naznačují, že první čtvrtletí bude v EU vypadat podobně jako to předchozí. V ČR bude zřejmě o něco horší v důsledku pokračující vysoké inflace, která výrazně snižuje reálné možnosti domácností, a tím i komplikuje situaci ve službách, průmyslu a stavebnictví.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
V únoru se prudce zhoršila nálada v tuzemském průmyslu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.