Pět tipů, jak motivovat zaměstnance

Názor
Boj o zaměstnance ve firmách nepolevuje, a proto personalisté a vedoucí týmů vymýšlejí, jak si své pracovníky udržet. Přinášíme pět tipů, jak motivovat zaměstnance v době nízké nezaměstnanosti.
Pracovník se cítí spokojený, když má jasně stanovené kariérní cíle a možnosti. Foto: Pixabay

Peníze až na prvním místě

Pro drtivou většinu lidí představuje suma, která se jim každý měsíc objeví na bankovním účtu, ne jedinou, ale hlavní motivaci. Firmám proto nezbývá než sledovat vývoj mezd a pokoušet se být vždy alespoň kousek nad průměrem toho kterého odvětví.

Tahounům je dobré přidávat ještě dříve, než s takovým požadavkem přijdou sami. Firmy by si měly vytvořit transparentní platový motivační systém, pokud možno bez nějakého stropu. Kdo tvrdě pracuje, odměnu si zaslouží. Zvláště když hrozí, že schopného člověka může přetáhnout konkurence.

Jasně nalajnovaná kariéra

Hned po penězích je pro mnoho lidí důležitý průběh jejich vlastní kariéry. Lidé přemýšlení o své budoucnosti a chtějí se zlepšovat. A s tím by měli umět pracovat i jejich zaměstnavatelé, kteří na takovém člověku nakonec vydělají. Nadřízený by měl se zaměstnancem dlouhodobě probírat jeho kariérní růst. Pracovník se cítí spokojený, když má jasně stanovené kariérní cíle a možnosti.

PSALI JSME:
Situace na trhu práce tlačí na růst mezd

Investice do rozvoje

Nestačí však jen kariéru člověku nastavit, následovat musí investice do jeho rozvoje. Motivací v práci je pro stále více lidí to, že se mohou vzdělávat na náklady své firmy. Může jít o jazykový rozvoj nebo o jiné odborné dovednosti. Systém dalšího vzdělávání má být po konzultaci s pracovníkem individuálně nastavený. Nestačí jen přijít a zeptat se: „Kdo chce na němčinu a má někdo zájem o španělštinu?“

Nejlepší zaměstnanec je angažovaný

Angažovanost zaměstnanců představuje pro mnoho firem stále ještě neodkrytý poklad. Kde se na ni spoléhají, tam přináší kladné výsledky. Dejte zaměstnancům slovo, možnost se vyjádřit, přinést zlepšovák, aktivně se podílet na dění ve firmě. Jen pracovníci, jejichž hlas je slyšet, mohou opravdu s firmou žít a dýchat.

Pochvala se počítá

I když mnoho šéfů své nadřízené nechválí, protože to považují za zbytečné, pochvala patří mezi osvědčený motivační nástroj. A nejlepší je postupovat podle poučky: Chvalte veřejně, kritizujte soukromě. Nadřízený by si měl pravidelně najít čas na hodnocení kolegů. Pokud pracovník v něčem exceluje, měl by jeho vedoucí zařídit, aby se o tom dozvěděl celý tým. Když se naopak někomu něco nepovede, je lepší mu to sdělit mezi čtyřma očima. A přijít s kroky, které povedou k tomu, aby se chyba neopakovala.

Autor je managing partner ve společnosti Devire
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pracovní trh se proměňuje. Rychleji než ekonomika

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.