Pijeme čerstvé pivo? Unikátní český patent to odhalí

Češi jsou národem pivařů, každý vypije v průměru asi 280 půllitrů. Nejen točeného, ale i lahvového nebo v plechovce. Ale pijeme skutečně čerstvé pivo? Řeší to nová, unikátní a přesto jednoduchá, rychlá, a navíc i levná metoda, jíž lze měřit čerstvost piva přímo v terénu. Zájem o „testovací krabičku“ teď mají výrobci z celého světa.
Je čerstvé? Případný prohřešek prokáže tzv. black box. Foto: Pixabay.com

S otázkou, zda skutečně pijeme čerstvé pivo, se nedávno obrátili pivovarníci na vědce z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského a odborníky z Mendelovy univerzity v Brně. Propojením jejich know-how vznikla právě onen ojedinělý postup měření čerstvosti. Novinka pomůže pivovarům v ověřování kvality piva na trhu, například ve skladu, restauraci nebo supermarketu.

Nová metoda je nenáročná na vybavení a pomůže určit intenzitu takzvané staré chuti piva, což je nežádoucí výsledek stupně stárnutí piva a oxidace. Vývoj staré chuti je urychlován špatným skladováním piva, a to zejména při teplotách vyšších, než doporučuje výrobce.

Brzké stárnutí

Podle Jany Olšovské z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze začíná pivo na rozdíl od vína stárnout poměrně brzy. „Zatímco vínu prospívá, že leží několik let, u piva to neplatí. Zajímá nás, jaké pochody se v pivu odehrávají a jak můžeme stárnutí zpomalit. Především při vývozu do zahraničí výrobci hledají různé způsoby stabilizace, aby se pivo nezkazilo a nezakalilo,“ sdělila Olšovská.

Dodala, že senzorické stárnutí piva prozatím výrobci zastavit neumí. Pro vědce to je ale oblast, na níž se chtějí dále zaměřit. Nová metoda stanovení senzorického poškození piva je použitelná pro všechny typy svrchně i spodně kvašených piv, včetně piv nízkoalkoholických a nealkoholických. Jedinou výjimkou jsou tmavá piva.

PSALI JSME:
Svět má o české pivo čím dál větší zájem

„Nová metoda poskytuje výsledky srovnatelné s odbornými analýzami v laboratoři. Samotné měření se odehrává v malé krabičce – tzv. black boxu. Přístroj obsahuje software z dílny naší univerzity, pomocí kterého je detekován vybraný marker, jehož koncentrace odpovídá hodnocení staré chuti piva,“ uvedl Radim Cerkal, proděkan Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Zájem z celého světa

Zařízení se vejde do ruky a jeho pořízení v současné době nepřekračuje dvacet tisíc korun. Výsledek projektu, o němž referovaly i zahraniční odborné časopisy, nyní používá Plzeňský Prazdroj jako průmyslový partner. Koupit si „krabičku“ ale může kdokoliv jiný.

„Zaznamenali jsme poptávku z různých koutů světa. Metoda byla prezentována na evropských konferencích, některé společnosti už projevily vážný zájem. Výzkum vzešel z požadavku vrchního skládka z Plzeňského Prazdroje Jana Engeho, který chtěl objektivní měření, protože degustace může být ovlivněna mnoha faktory,“ konstatovala sládková Prazdroje Lenka Straková.

V České republice je unikátní metoda chráněna patentem. Zájem o využití novinky očekávají odborníci především ze strany velkých pivovarů. Může se objevit v rukou obchodních zástupců nebo reklamačních techniků. A třeba napomůže tomu, že budeme pít stoprocentně čerstvé pivo.

PSALI JSME:
Pivo v tomto desetiletí zdražuje o zhruba 14 procent

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.