
„Více než polovina z oslovených členů Českého svazu pivovarů a sladoven na letošní Velikonoce nachystala tradiční speciály. Stejně jako každý rok, i tentokrát jde vesměs o zelené pivo,“ říká Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.
Letošní rok je podle ní pochopitelně – s ohledem na koronavirové restrikce – jiný. Pivovary je ale teď vaří v menším množství a spíše pro restaurace, aby jim pomohly rozšířit sortiment prodeje u okének a potěšit tak jejich stálé zákazníky. „Osobně mě těší, že si pivovary a restaurace v této nelehké době pomáhají,“ dodává Ferencová.
Tradičně zelené velikonoční pivo má mezi sezónními speciály silné postavení a v průběhu roku patří mezi nejoblíbenější. Kromě zeleného piva připravily některé pivovary i další zajímavé velikonoční speciály – například vídeňský ležák nebo silná nepasterovaná piva.
Zelené pivo se bude prodávat od Zeleného čtvrtku, který letos připadá na 1. dubna, tedy na dnešek. Řada pivovarů pomůže letos restauracím s prodejem velikonočních speciálů například dodáním vybavení zdarma. Jde třeba o praktické odnosky kelímků na čtyři piva, dodání PET lahví či etiket na ně.
Například v pivovaru Starobrno se zelené pivo vařilo v únoru s nadějí, že ho pivaři a štamgasti budou konzumovat tak, jak byli zvyklí z dřívějška – tedy společně na oslavu svátků jara. Epidemie covidu-19 to ovšem letos neumožní, proto pivovar přišel s náhradním řešením, jak si zelené pivo odnést a vychutnat bezpečně v klidu domova.
Protože se ale na místě venku před restaurací se pít nesmí, poslal pivovar do svých hospod zmíněné odnosky. V hospodách budou mít také k dispozici samolepky k nalepení na PET lahve. „Ctíme, že zelené pivo má od počátku své existence výsadní postavení a je určeno výhradně pro gastronomii. Čepuje se pouze ze sudů – a tím se budeme řídit i letos. Jeho unikátnost tak zachováme,“ říká Pavel Slavík, obchodní ředitel pivovaru Starobrno pro sudové pivo.
To ale neplatí pro všechny pivovary. Podle Českého svazu pivovarů a sladoven se část velikonočních speciálů se objeví i v obchodech. V období před Velikonocemi totiž zesiluje poptávka i po balených pivech, a to zejména prémiových značkách, které lidé o svátcích preferují. Mnoho pivovarů, uvedl svaz, proto posílilo týmy na stáčecích linkách baleného a plechovkového piva.
Kvůli současným opatřením je samozřejmě omezeno stáčení piva do sudů. „Před letošními Velikonocemi bylo více méně jasné, že restaurace zůstanou bohužel, stejně jako zahrádky, zavřené. I tak pivovary ale oblíbené velikonoční speciály uvařily. Speciální piva na sváteční stůl prostě patří,“ uzavírá Ferencová.
Zelené pivo se vaří podle stále stejné původní receptury z kvalitní vody, speciálního světlého ječného sladu a jakostního žateckého chmele, a to tradičním způsobem na dva rmuty. Spolu s chmelem se do mladinové pánve přidává bylinný výluh. Nakonec se do piva přidává likér. Zelená barva piva je tak výsledkem kombinace několika faktorů – technologie, surovin, výluhu i likéru.