Faktura. Ilustrační fotozdroj: www.pixabay.com

Plátce DPH čeká kontrola všech faktur

Od začátku příštího roku začne zhruba půl milionů plátců DPH, které jako aktivní eviduje daňová správa, povinně posílat ke kontrole všechny vystavené i přijaté faktury, aby mohlo dojít k jejich elektronické evidenci a tzv. párování. Po plánovaném zavedení elektronické evidence tržeb jde o další opatření, které má zamezit daňovým únikům, ale současně vyvolává kritiku firem a podnikatelů, protože stát další část zátěže při výběru daní opět přenáší na plátce daní.

Kritika se soustředí především na krátkou lhůtu pěti dní, které budou mít podnikatelé na opravu údajů, pokud systém odhalí, že nejsou shodné v odpovídajících fakturách. V případě, že pětidenní lhůtu překročí, čeká je pokuta až 50 000 Kč. Podnikatelé upozorňují především na technické problémy, které mohou nastat, když výzva k odstranění chyb dorazí do firmy před svátky, protože se jedná o pět kalendářních dní, nebo firma bude mít jen jednoho jednatele, který bude momentálně nedostupný.

Ministerstvo financí však toto opatření obhajuje vysvětlením, že jen tak lze zabránit miliardovým karuselovým podvodům s DPH, kvůli nimž toto opatření především vzniklo. A netají se odhodláním spustit kontroly hned poté, co dorazí na daňovou správu první várka faktur.

Povinnost dávat finanční správě přehled všech vydaných i přijatých faktur budou mít všichni plátci DPH, firmy nebo fyzické osoby, a to měsíčně nebo čtvrtletně (podle zdaňovacího období). Zatímco u elektronické evidence tržeb se jedná o platby v hotovosti, v případě kontrolního hlášení se jedná i o dlouhodobé dodavatelské vztahy, kde si subjekty obvykle neplatí v hotovosti a vystavují si faktury.

Jak už je bohužel při podobných opatřeních smutným zvykem, ani pět měsíců před spuštěním této novinky není řada opatření jasných nebo připravených. Plánuje se, že hlášení se bude podávat výhradně elektronicky přes daňový portál finanční správy. Formuláře a jeho technické parametry existují pouze v návrhu, podle něhož bude povinností zasílat přehled všech faktur včetně identifikačních čísel obchodních partnerů, data uskutečnění či sumy. Zaslané faktury má kontrolovat nový systém a porovnávat je mezi sebou, aby je nikdo nezatajoval nebo neupravoval.

Daňoví poradci si stěžují, že zatím nemají v ruce konečnou podobu hlášení ani technické parametry potřebné pro nastavení účetních systémů. Podle jejich názoru není systém na spuštění připraven, zejména v něm není zaveden mechanismus pro sběr dat, která budou pro účely kontrolního hlášení nově finanční správou požadována. Poukazují také na to, jakou zátěž pro podnikatele znamenalo zavedení této kontroly na Slovensku, kdy velké zmatky způsobilo převedším to, že velké množství faktur nemohlo být spárováno kvůli drobným formálním odlišnostem.

Ministerstvo financí ale ujišťuje, že vše stihne do konce letošního roku, aby byl systém kontroly funkční.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *