Pneumatika plná lepidla – těsnicí spreje na defekty gum

Poradna
Rezervní kola musela ustoupit tak zvaným opravným sadám. Přesněji sadám pro provizorní opravy, protože jejich zásah zajistí dojezd jen k nejbližšímu servisu.
Oprava pneumatiky. Foto: Archív

Snaha mít vozy co nejlehčí a také co nejhezčí, respektive co nejvíce aerodynamické, vedla automobilky k odepsání náhradních kol, které vážily hodně a zabíraly dost místa. Jejich roli začaly zaujímat opravné sady tvořené chemickou látkou, která se má ventilkem vpravit do pochroumané pneumatiky, a kompresoru, jenž ušlý tlak zase nahradí.

Těsnicí směs si v gumě průpich najde a zacelí ho, vy byste pak ovšem měli pokračovat jen k nejbližšímu servisu a tam si koupit zcela novou gumu – respektive pár, aby se na jedné nápravě sešly kusy s co nejpodobnějšími vlastnostmi.

Pro sprej do obchodu

Vedle továrních sad lze v maloobchodě koupit řadu aftermarketových produktů se stejným využitím. Hodí se také jako záloha pro standardní rezervu, kdyby nestačila. Ovšem ne jako její náhrada: Pokud je model auta homologován s náhradním kolem, musí ho vozit stále. Opravné spreje stojí dvě tři stovky, s kompresorem se ovšem můžete dostat i přes dva tisíce.

Pro pneumatiku standardního osobního auta stačí objem 400 ml, na obalech však bývá napsáno, na jaké rozměry stačí. Omezením je ovšem také velikost poškození gumy – průměr průpichu musí mít tak do šesti milimetrů. Průraz, tedy trhlinu, spreje nezvládnou a stejně tak se nedoporučuje jimi řešit otvory v bočnici nebo u ventilku.

PSALI JSME:
Víte, co všechno vozíte v autě?

Jak na to?

Není pravidlem, že na obalu najdete vyčerpávající a zcela jasný návod, takže pár rad se hodí. Základem je odstranit příčinu průpichu. Pak někdy musíte vypustit všechen vzduch z gumy. Následuje vpravení přípravku ventilkem, který většinou musí být buď co nejníže, nebo naopak v horní úvrati.

Aby práce šla dobře od ruky, měla by mít náplň pokojovou teplotu. Rozvrstvení účinné látky zajišťuje vyjetí (rotace pláště) nebo právě dohušťování (proud vzduchu). Po kilometru či dvou určitě zastavte, vše zkontrolujte a kolo případně dohustěte. Oprava by měla vydržet 50 až 200 kilometrů, často je ovšem nutné radikálně omezit rychlost.

TPMS pryč

Chemická látka v gumě postupně zalepí čidlo kontroly tlaku vzduchu v pneumatice (TPMS), takže když k jeho záchraně nepřistoupíte brzy, můžete ho následně vyhodit. A stejně tak celou gumu, jež se po aplikaci již většinou neopravuje (i když to při minimálním časovém odstupu jde).

Někdy je ovšem na vyhození celý sprej, prostě zjistíte, že neúčinkuje. To je pak problém, protože použití jiného typu už nepomůže. Výše zmíněná fakta jasně nabádají k tomu tlak v pneumatice po opravě průběžně kontrolovat, třeba co deset kilometrů.

PSALI JSME:
Víte, co znamená CZ u pneumatik? Vítejte ve světě méně známých kódů

Zavřít reklamu ×
  1. Tohle je pěkná pakárna, raději jsem si pořídil klasickou rezervu, starý disk za 600 Kč a starou pneu mně dal pneumatikář zdarma…. naštěstí místo pro ni v podlaze kufru auta je…

  2. jezdim jedine s rezervou,poradnym zvedakem,klicem a trubkou na nej.par pneumatik jsem jiz neopravitelne dokazal prorazit.

  3. Stačí udělat tzv. hadí uštknutí při škrtnutí obrubníku a celá tahle saha je k ničemu, protože se to prostě zalepit nedá. A nebo Vám praskne hliníkové kolo a je to v háji.
    Já mám v autě zůženou dojezdovou pneumatiku do 80km/h a to je asi tak nejlepší kompromis. Vymění se celá pneumatika a přitom ta původní může být úplně zničená.

  4. Když potom přijedete k pneuservisu, tak zjistíte ,že je tam ně kolik aut před vámi a hezky se načekáte. Mít rezervu ,jste v pohodě a píchlé kolo nespěchá !

  5. Ve článku se píše, že auta homologovaná s rezervou ji stále musí vozit, ale není to pravda. Většina aut ji nemusí vozit ani tak, výrobce to pak pouze „nedoporučuje“. Co se týče výdrže, tak jsem s tím jednou jezdil ještě tejden, než jsem si našel čas na opravu. Na ježdění po městě a 60km na chatu nemá smysl rezervu vozit. Jediná nevýhoda je, že se většinou zalepí ventilek a je třeba ho vyměnit. Také existují spreje, které se aplikují preventivně a o tom že jste píchli se ani nedozvíte.

  6. Používám těsnící tmel na bázy vody, takže i za dva dny stačí pneumatiku sundat z dysku a vodou umýt, opravit defekt. A potom nasadit zpět a jede se dál. Nic složiého.

Napsat komentář: Pavel Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.