Po odchodu z Fincentra dostala celá moje rodina dopis, že jako poradce je nesmím kontaktovat

Názor
Letos červnu došlo k ukončení mé spolupráce se společností Fincentrum, kde jsem působil jako zemský ředitel. Stalo se tak po deseti letech vzájemně korektních vztahů, kdy jsme spolu s kolegy z mé struktury přinesli společnosti zisky přesahující sto padesát milionů korun.
Roboti finanční poradce nikdy nenahradí. Musíme ale technologie využít, abychom dokázali poskytovat ještě lepší poradenské služby ku prospěchu klientů, říká René Borovička. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Lidsky mě mrzí, že místo toho, abychom si vzájemně popřáli štěstí v dalším profesním životě, spustilo vedení společnosti Fincentrum v souvislosti s mým odchodem očerňující kampaň založenou na nepravdivých tvrzeních. Ale co se dá dělat, ne vše je v životě, obzvlášť v tom byznysovém, zalité sluncem. Zároveň si uvědomuji, že ukončení naší spolupráce bylo s nejvyšší pravděpodobností nevyhnutelné vzhledem k vzájemně odlišným pohledům na fungování a budoucnost finančního trhu.

René Borovička. Foto: Archív

Do Fincentra jsem vstupoval především kvůli tomu, že mi seděla filosofie toho, že poradce je klientem společnosti a zákazník je zase klientem poradce. Obchodní model společnosti Fincentrum je částečně založen na zdravém pohybu finančních poradců napříč trhem a jejich náboru z jiných společností. Proto mě nyní velmi překvapily zprávy od bývalých kolegů, že vedení společnosti Fincentrum se směrem k těm, kteří se v těchto dnech rozhodli podat výpověď, uchyluje k metodám, jež nemají daleko k zastrašování.

Když jsem v roce 2009 přišel do Fincentra, byl jsem ujištěn, že jsem pro vedení společnosti klientem a oni udělají maximum pro to, abych ze společnosti s týmem neodešel. V opačném případě bylo všem řečeno, že ti, kdo budou nespokojení, mohou kdykoliv odejít. Stejně jsem postupoval já i vedení celou dobu při odchodech lidí z Fincentra.

Aktuálně se situace až absurdně otočila. Po odchodu dostala celá moje rodina dopis, že je nesmím jako poradce kontaktovat. Stejný dopis, že nesmím kontaktovat sám sebe, jsem dostal i já. V opačném případě mají všichni informovat Fincentrum, že jsem jim volal. Mým klientům přišel dopis, že moje jednání i rada je může finančně poškodit. S takovým jednání jsem se na trhu ještě nesetkal a hodně mě to mrzí. Domnívám se, že takto náhlá změna rétoriky firmy může stát za dalšími výpověďmi, které v tyto dny další bývalí kolegové podávají.

PSALI JSME:
Jak si vybrat finančního poradce

Gentlemanská dohoda a dvojí metr

Smutné, že neplatí gentlemanská dohoda, kterou jsem od současných i minulých členů vedení při nástupu do firmy dostal. Ohledně toho, aby se poradce svobodně rozhodl, kde chce pracovat, platí ve Fincentru zřejmě dvojí metr, jiný při příchodu a jiný při odchodu.

Tyto hrozby jsou postavené na vodě. Není pravdou, že by poradci nemohli po ukončení spolupráce s Fincentrem zůstat v kontaktu s klienty, které sami svou vlastní činností získali a se kterými mají mnohdy osobní vztahy, jak se nyní vedení společnosti snaží v různých e-mailech a dopisech namluvit svým bývalým poradcům a klientům.

Jediné, co poradci nesmí, je zneužít v soutěži důvěrných informací, které o klientu má a který tento poskytl Fincentru. Jinak je na svobodném rozhodnuti každého klienta, zda chce nadále spolupracovat se svým stávajícím poradcem, i když již pro Fincentrum nepracuje, anebo zda zůstane u Fincentra. Považuji minimálně za nevhodné, aby Fincentrum v telefonátech a dopisech klientům zlehčovalo kvality poradců, kteří se „pouze“ rozhodli svou činnost vykonávat jinde a jinak, a klientům nepřímo zakazovalo s nimi dále spolupracovat.

PSALI JSME:
Agresivní nátlak na klienty ničí důvěru v celé finanční poradenství

Roboti finanční poradce nikdy nenahradí

Mým cílem bylo vždy poskytovat kvalitní služby, založené na podrobné znalosti produktů a trhu, kontinuálním vzdělávání i dlouhodobých vztazích s klienty. Jsem přesvědčen, že aby finanční poradci vyhověli zvyšujícím se nárokům klientů i regulace, musí mít vedle svých znalostí, zkušeností a dovedností k dispozici také sofistikované nástroje, které jim umožní rychle a zároveň detailně porovnávat produkty a vybírat pro klienty ty nejvhodnější. Spolu se spolehlivým zázemím a stabilitou servisní společnosti toto považuji za nutný předpoklad pro kvalitní práci finančních poradců.

Co se tedy mě týká, po odchodu z Fincentra svět finančního poradenství neopouštím. Úspěšná budoucnost oboru je podle mě skutečně postavená na symbióze moderních technologií a nenahraditelného lidského faktoru. Roboti finanční poradce nikdy nenahradí. Musíme ale technologie využít, abychom dokázali poskytovat ještě lepší poradenské služby ku prospěchu klientů. Proto jsem historicky stál u zrodu několika finančních aplikací. Aktuálně jsem našel pro své nápady přístav ve společnosti Broker Trust, která dlouhodobě prosazuje, a hlavně realizuje právě vývoj chytrých nástrojů, jež usnadňují a zlepšují práci finančních poradců.

Bohužel nabídku na pokračování spolupráce, kterou jsem od vedení Fincentra dostal těsně před výpovědí, jsem nemohl přijmout, protože pro mé kreativní jádro byla příliš svazující. I tak ale na uplynulých deset let ve Fincentru vzpomínám v dobrém a těším se, že společně budeme na finančně poradenském trhu v budoucnu zdravě soutěžit.

Autor je bývalý zemský ředitel společnosti Fincentrum
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
O co jde ve sporu Fincentra s bývalými zemskými řediteli? Šéf Broker Trustu přilil olej do ohně

Zavřít reklamu ×
  1. Nic nového pod sluncem… Existují dokonce i doložky v pracovních smlouvách, že třeba rok po výpovědi nesmí pracovat v oboru (nezákonné)..

    • To Jirka_26:
      Tzv. Konkurenční doložka v pracovní smlouvě není nezákonná, v rámci smluvní volnosti si jí můžou budoucí zaměstnanec a zaměstnavatel sepsat. Jde ovšem o to, že konkurenční doložka má svá pravidla, z nichž to nejzásadnější je, že zaměstnanci za tento závazek (nepracovat ve stejném oboru, tedy nekonkurovat bývalému zaměstnavateli) přísluší finanční kompenzace, která musí být ve smlouvě jednoznačně stanovena. A zde často dochází k tomu, že zaměstnavatel jaksi opomene tuto kompenzaci do doložky zahrnout. V takovém případě je ovšem konkurenční doložka právně nevymahatelná.

    • Co je na nich nezákonného?Neřídí se zákoníkem práce, ale občanským, potažmo obchodním…
      A za její sjednání je obvyklé protiplnění – kompenzace. Pokud k němu nedojde, nebo není sjednáno, je její ustanovení neplatné a každý soud by to smetl ze stolu. Když teda pomineme velmi obtížnou vymahatelnost takových dohod obecně.

  2. no nevím ale v úvodu píše že za deset let se svými kolegy přinesli zisk 150 mil korun tedy dosti ubohý výsledek na vrcholného finančního manažera i jeho kolegy

  3. Podobný scénář se stal mému otci v Kooperativě, také nám přišla do emailů neosobní upozornění.

Napsat komentář: Jirka_26 Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.