Počátek velké bitvy: Společnost Epic Games vstoupila do ringu proti duopolu Google a Apple

Apple a Google se ocitly v situaci, z níž se může vyklubat katastrofa. Herní vývojářská firma Epic Games, která stojí za hitem Fortnite, uvedené dvě společnosti žaluje, že zneužily svého duopolu v oblasti distribuce aplikací a vzaly si 30% podíl z výnosů. Vývojáři přitom neměli jinou možnost, než jim ho ponechat.
Fortnite se svými 350 miliony uživatelů patří mezi nejpopulárnější hry všech dob. Zdroj: Epic Games Store

Na podporu Epic Games už veřejně vystoupily další firmy, jako např. Match Group (vývojář aplikace Tinder – pozn. aut.) a Spotify. Epic Games rozpoutaly na sociálních sítích inteligentní kampaň, jejímž cílem je společná ofenziva spotřebitelů a vývojářů proti Apple a Googlu. Ta se může výrazně podepsat na tržní hodnotě Apple, která do značné míry závisí na jeho budoucí profitabilitě v segmentu služeb.

Nedávná antimonopolní slyšení před Kongresem Spojených států amerických v souvislosti s rostoucím tržním podílem amerických technologických firem získala v posledních dnech novou dimenzi, když Epic Games zažalovaly Apple a Google poté, co tito dva technologičtí giganti vyřadily z App Storu a Google Play populární hru Fortnite.

Společnost Epic Games se chce už delší dobu vyhnout nutnosti odvádět 30% podíl z nákupů v aplikacích. Proto nedávno přišla s vlastním řešením přímých plateb, které využívá digitální tokeny zvané V-bucks. Obchází tak řešení pro platby v aplikaci na aplikační infrastruktuře Apple a Googlu.

PSALI JSME:
Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

To je podle článku na serveru Gizmodo evidentním porušením zásad App Storu a Google Play, což ovšem Epic Games napadá a ústy svého generálního ředitele Tima Sweeneyho označuje Apple a Google za duopol, který spotřebitelům brání v tom, aby si vybrali platební bránu Epic Games a díky tomu ušetřili. Tím se otevírá nová fronta v antimonopolní debatě, protože právě poškozování zájmů spotřebitelů je pro interpretaci antimonopolních zákonů klíčové.

Vývojáři a firmy spojili síly

Boj Epic Games s Applem a Googlem přichází krátce po jiné bouři, která se rozzuřila, když Apple odmítal zařadit do App Storu nového e-mailového klienta Hey.com, dokud jeho tvůrci neumožní předplatné v aplikaci, a znemožňoval jim aktualizaci e-mailové aplikace. Tato negativní zpráva se objevila v médiích těsně před vývojářskou konferencí WWDC20, která byla pro Apple dosti důležitá, a tak musel Apple nakonec nabídnout Hey.com nějaké ústupky.

Po tomto rozhodnutí firmy Apple a nedávných antimonopolních slyšeních před americkým Kongresem patrně Epic Games zavětřily příležitost a svou veřejnou podporu jim už vyjádřily i Spotify a Match Group. Kvůli App Storu už se dostal s Applem do sporu i Netflix, takže je možné, že kampaň Epic Games nabere takové obrátky, že už ji Apple a Google nedokážou ukočírovat.

PSALI JSME:
Kluk z Vršovic pomáhá vyvíjet herní blockbustery pro miliony hráčů na celém světě

Epic Games jsou ze 40 % vlastněné firmou Tencent, a tak mají vývojáři na financování svého útoku takřka neomezené zdroje. Fortnite se svými 350 miliony uživatelů patří mezi nejpopulárnější hry všech dob.

Pro Apple i Google tak nyní bude hlavní otázkou, zda spotřebitelům záleží na nabubřelých slovech velkých firem o ochraně jejich obchodu s aplikacemi a o nákladech na jeho vývoj a údržbu, nebo jestli prostě chtějí hrát hry.

Epic Games se na celou akci dobře připravily a součástí útoku je i plnohodnotná kampaň na sociálních sítích, která se točí kolem videa „Nineteen Eighty-Fortnite – #FreeFortnite“, které si bere na mušku slavnou reklamu Apple z roku 1984, která vyzývala počítačové uživatele k boji proti společnosti IBM, jež tehdy celému odvětví dominovala.

Zdroj: Saxo GroupV sázce je budoucnost Apple

Za posledních dvanáct měsíců vydělal Apple na segmentu služeb 51,7 miliardy dolarů a jen Fortnite mu podle odhadů přináší 30 milionů dolarů měsíčně. Segment služeb je nyní díky vyšším maržím zodpovědný za 22 % celkových tržeb, ovšem hned 39 % celkových hrubých zisků a je bezesporu klíčovým faktorem ovlivňujícím tržní hodnotu Apple – generování volného cash flow z tohoto ekosystému je totiž pro firmu lepší a ziskovější.

Apple podle všeho nezbývá mnoho, aby se stal druhou firmou s tržní hodnotou dva biliony dolarů – první je Aramco, které má ovšem jen minimum volně obíhajících akcií.

K růstu akcií pomohla i zpráva Bloombergu z minulého týdne o tom, že se Apple údajně chystá spustit v říjnu model předplatného „Apple One“ a zároveň představit nový iPhone, protože sjednocení všech služeb v rámci jednoho předplatného se považuje za významný tah, díky němuž přestanou spotřebitelé využívat fragmentované on-line služby v oblasti filmu, hudby, her, úložišť a podobně. V předobchodní fázi však akcie Apple poklesly téměř o jedno procento, protože investoři mají patrně za to, že souboj s Epic Games může dlouhodoběji snížit ziskové marže v segmentu služeb.

Autor je vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Apple je nejcennější americkou společností

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Kolik restaurací ve čtvrtek už znovu neotevře?

V České republice bylo podle Českého statistického úřadu ještě koncem loňského roku 135 tisíc pohostinských a stravovacích zařízení. Pro mnohé z nich letošní rok už bohužel byl, anebo ještě bude likvidační. Absenci …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru