Počátek velké bitvy: Společnost Epic Games vstoupila do ringu proti duopolu Google a Apple

Apple a Google se ocitly v situaci, z níž se může vyklubat katastrofa. Herní vývojářská firma Epic Games, která stojí za hitem Fortnite, uvedené dvě společnosti žaluje, že zneužily svého duopolu v oblasti distribuce aplikací a vzaly si 30% podíl z výnosů. Vývojáři přitom neměli jinou možnost, než jim ho ponechat.
Fortnite se svými 350 miliony uživatelů patří mezi nejpopulárnější hry všech dob. Zdroj: Epic Games Store

Na podporu Epic Games už veřejně vystoupily další firmy, jako např. Match Group (vývojář aplikace Tinder – pozn. aut.) a Spotify. Epic Games rozpoutaly na sociálních sítích inteligentní kampaň, jejímž cílem je společná ofenziva spotřebitelů a vývojářů proti Apple a Googlu. Ta se může výrazně podepsat na tržní hodnotě Apple, která do značné míry závisí na jeho budoucí profitabilitě v segmentu služeb.

Nedávná antimonopolní slyšení před Kongresem Spojených států amerických v souvislosti s rostoucím tržním podílem amerických technologických firem získala v posledních dnech novou dimenzi, když Epic Games zažalovaly Apple a Google poté, co tito dva technologičtí giganti vyřadily z App Storu a Google Play populární hru Fortnite.

Společnost Epic Games se chce už delší dobu vyhnout nutnosti odvádět 30% podíl z nákupů v aplikacích. Proto nedávno přišla s vlastním řešením přímých plateb, které využívá digitální tokeny zvané V-bucks. Obchází tak řešení pro platby v aplikaci na aplikační infrastruktuře Apple a Googlu.

PSALI JSME:
Česká počítačová hra rozhýbala v Posázaví turistiku

To je podle článku na serveru Gizmodo evidentním porušením zásad App Storu a Google Play, což ovšem Epic Games napadá a ústy svého generálního ředitele Tima Sweeneyho označuje Apple a Google za duopol, který spotřebitelům brání v tom, aby si vybrali platební bránu Epic Games a díky tomu ušetřili. Tím se otevírá nová fronta v antimonopolní debatě, protože právě poškozování zájmů spotřebitelů je pro interpretaci antimonopolních zákonů klíčové.

Vývojáři a firmy spojili síly

Boj Epic Games s Applem a Googlem přichází krátce po jiné bouři, která se rozzuřila, když Apple odmítal zařadit do App Storu nového e-mailového klienta Hey.com, dokud jeho tvůrci neumožní předplatné v aplikaci, a znemožňoval jim aktualizaci e-mailové aplikace. Tato negativní zpráva se objevila v médiích těsně před vývojářskou konferencí WWDC20, která byla pro Apple dosti důležitá, a tak musel Apple nakonec nabídnout Hey.com nějaké ústupky.

Po tomto rozhodnutí firmy Apple a nedávných antimonopolních slyšeních před americkým Kongresem patrně Epic Games zavětřily příležitost a svou veřejnou podporu jim už vyjádřily i Spotify a Match Group. Kvůli App Storu už se dostal s Applem do sporu i Netflix, takže je možné, že kampaň Epic Games nabere takové obrátky, že už ji Apple a Google nedokážou ukočírovat.

PSALI JSME:
Kluk z Vršovic pomáhá vyvíjet herní blockbustery pro miliony hráčů na celém světě

Epic Games jsou ze 40 % vlastněné firmou Tencent, a tak mají vývojáři na financování svého útoku takřka neomezené zdroje. Fortnite se svými 350 miliony uživatelů patří mezi nejpopulárnější hry všech dob.

Pro Apple i Google tak nyní bude hlavní otázkou, zda spotřebitelům záleží na nabubřelých slovech velkých firem o ochraně jejich obchodu s aplikacemi a o nákladech na jeho vývoj a údržbu, nebo jestli prostě chtějí hrát hry.

Epic Games se na celou akci dobře připravily a součástí útoku je i plnohodnotná kampaň na sociálních sítích, která se točí kolem videa „Nineteen Eighty-Fortnite – #FreeFortnite“, které si bere na mušku slavnou reklamu Apple z roku 1984, která vyzývala počítačové uživatele k boji proti společnosti IBM, jež tehdy celému odvětví dominovala.

Zdroj: Saxo GroupV sázce je budoucnost Apple

Za posledních dvanáct měsíců vydělal Apple na segmentu služeb 51,7 miliardy dolarů a jen Fortnite mu podle odhadů přináší 30 milionů dolarů měsíčně. Segment služeb je nyní díky vyšším maržím zodpovědný za 22 % celkových tržeb, ovšem hned 39 % celkových hrubých zisků a je bezesporu klíčovým faktorem ovlivňujícím tržní hodnotu Apple – generování volného cash flow z tohoto ekosystému je totiž pro firmu lepší a ziskovější.

Apple podle všeho nezbývá mnoho, aby se stal druhou firmou s tržní hodnotou dva biliony dolarů – první je Aramco, které má ovšem jen minimum volně obíhajících akcií.

K růstu akcií pomohla i zpráva Bloombergu z minulého týdne o tom, že se Apple údajně chystá spustit v říjnu model předplatného „Apple One“ a zároveň představit nový iPhone, protože sjednocení všech služeb v rámci jednoho předplatného se považuje za významný tah, díky němuž přestanou spotřebitelé využívat fragmentované on-line služby v oblasti filmu, hudby, her, úložišť a podobně. V předobchodní fázi však akcie Apple poklesly téměř o jedno procento, protože investoři mají patrně za to, že souboj s Epic Games může dlouhodoběji snížit ziskové marže v segmentu služeb.

Autor je vedoucí kapitálové strategie Saxo Bank
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Apple je nejcennější americkou společností

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB