
SirDavis vyniká hned v několika věcech najednou. Je to první značka lihovin Moët Hennessy, která byla vyvinuta a vyráběna výhradně v USA, což značí snahu divize LVMH o expanzi na místním trhu s lihovinami. Zároveň nejde o další produkt pro celebrity. Jde zejména o osobní projekt Beyoncé, jehož prostřednictvím vzdala hold svému pradědečkovi Davisovi Hogueovi.
Po něm je lihovina pojmenována. Davis Hogue byl v dobách prohibice tzv. moonshinerem, který pro své blízké schovával lahve s nelegální whisky na stromech. Sama zpěvačka je milovnicí kvalitní whisky, zejména japonské. SirDavis kombinuje tradiční postupy se zráním v sudech po sherry a spojuje vlastnosti americké, skotské a japonské whisky.
Dědictví v celém výrobku
Umělecký duch Beyoncé prosvítá nejen v chuti, ale i v designu lahve. Kromě toho se v celém výrobku odráží symbolika a její silné vazby na texaské kořeny. Sídlo značky je v texaském Houstonu a alkohol se v Texasu také míchá a stáčí. Také pravopis odlišuje výrobek od ostatních amerických whisky.
Místo klasického „whiskey“ se zpěvačka rozhodla pro skotskou a japonskou verzi „whisky“. SirDavis je v předprodeji přímo na webových stránkách a od 4. září je k dostání na letištích v New Yorku, Los Angeles a San Franciscu a v obchodech v Americe, Londýně, Paříži a Tokiu za cenu 89 dolarů.
Oceněna ještě před uvedením na trh
Pečlivost věnovaná detailům a celkové tvorbě se odráží v oceněních. Před oficiálním uvedením na trh byla whisky SirDavis anonymně přihlášena do různých významných soutěží, kde předčila více než 100 dalších přihlášených whisky.
Na soutěži SIP Awards 2023 získala ocenění Best In Class American Whiskey a na soutěži New York International Spirits Competition 2023 byla oceněna zlatou medailí. V soutěži Ultimate Spirits Challenge 2023 zase získala vysoké hodnocení.
Spolupráce s umělci jako reklamní tah
Kromě Beyoncé spolupracuje s LVMH a Moët Hennessy také její manžel, rapper Jay-Z. Společnost od roku 2021 vlastní 50 procent v hudebníkově společnosti Armand de Brignac. Značka, která je známa také jako Pikové Eso, se zaměřuje na výrobu šampaňského. Se záměrem zvýšit svou globální přitažlivost LVMH navázala spolupráci i s dalšími umělci.
Například zpěvák Jackson Wang se stal tváří kampaně značky Hennessy, zatímco zpěvačka Alicia Keys se spolu se skladatelem Lang Langem objevila v sérii filmů pro koňak Hennessy Paradis. Společnost Moët & Chandon mezitím vzdala hold tenisové hvězdě Rogeru Federerovi edicí šampaňského „Greatness since 1998“, přičemž veškerý zisk z prodeje byl věnován jeho Nadaci.
Známé je také partnerství značky Dom Pérignon s Lady Gaga a kampaň na polskou prémiovou vodku Belvedere s Danielem Craigem.
Celá skupina zaznamenala pokles prodeje
Hospodářské výsledky divize lihovin a vína a celé skupiny LVMH za první pololetí letošního roku nebyly nikterak hvězdné. Tržby skupiny se meziročně snížily o jedno procento na 41,68 miliardy eur, zatímco tržby divize se oproti stejnému období loňského roku snížily o 12 procent na 2,81 milionu eur a zisk klesl na 777 milionů eur.
Na prodej šampaňského a vína připadá 1,4 milionu eur, zbylých 1,41 milionu eur na prodej koňaků a lihovin. Jako důvod poklesu skupina uvádí stabilizaci trhu po prudkém nárůstu, který přinesl konec pandemie. K tomu přispělo i obezřetnější řízení, snižování zásob a změny směnných kurzů. Spolupráce s Beyoncé potvrzuje výhled společnosti, která se chce zaměřit na posílení divize na světovém trhu.
Akcie dlouhodobě rostou
Přestože francouzská společnost zaznamenala pokles tržeb, její akcie jsou pro investory stále zajímavé. Při pohledu na graf za posledních pět let vidíme, že tržní hodnota akcií LVMH dosáhla maxima 21. dubna 2023, kdy se obchodovaly za více než 900 eur za akcii.
Pro srovnání, během 21. srpna 2024 byla hodnota na úrovni 680 eur za akcii, což představuje meziroční pokles o 13 procent. Pětiletá výkonnost akcie je však stále v zelených číslech. Tržní hodnota akcií společnosti za toto období vzrostla o více než 90 procent. V dlouhodobém horizontu se tedy i přes krátkodobé korekce nachází v rostoucím trendu.
Výhled je pozitivní
Společnost LVMH není jediná, která těží ze spolupráce se slavnými jmény. Mnoho značek alkoholu spolupracuje s celebritami, aby se zviditelnily a zvýšily jejich prodeje, ale teprve čas ukáže, zda spolupráce LVMH s Beyoncé pomůže zvýšit zisky divize vína a lihovin na americkém trhu. Historie však ukázala, že spojení alkoholu a celebrit v byznysu funguje.
Takže lze očekávat spíše pozitivní vývoj prodejů, což by znamenalo dobrou zprávu pro obě zúčastněné strany. LVMH má totiž za sebou poměrně náročné období, neboť Dior, který je součástí konglomerátu, čelí soudnímu řízení a během vyšetřování se zjistilo, že značka platila za výrobu kabelek pouhých 57 dolarů za kus, přičemž maloobchodní ceny dosahovaly čtyřmístných čísel.
Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)