Podnikatelé (4): Se zestátněním skupiny ČEZ nesouhlasíme

Pokud by se po volbách rozhodovalo o zestátnění ČEZu, nová politická reprezentace by se nemohla opřít o většinový souhlas středních firem. Aspoň tak to ukazuje průzkum renomované poradenské společnosti PKF Apogeo, jehož výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
Skupina ČEZ se chystá stěhovat do nových prostor na pražském Smíchově, bude v tu dobu už zestátněna? Ilustrační foto: Sekyra Group
Skupina ČEZ se chystá stěhovat do nových prostor na pražském Smíchově, bude v tu dobu už zestátněna? Ilustrační foto: Sekyra Group

Otázka, kterou v rámci průzkumu dostali převážně střední podnikatelé, byla jednoduchá: „Souhlasil byste se zestátněním ČEZu?“ A odpověď je výmluvná: „S myšlenkou zestátnění energetické společnosti ČEZ nesouhlasí 60 procent dotázaných,“ konstatovali autoři průzkumu.

O zestátnění ČEZu dlouhodobě hovoří především někdejší premiér Andrej Babiš, jehož hnutí ANO je horkým favoritem podzimních sněmovních voleb. Pokud se naplní předvolební průzkumy, je velmi pravděpodobné, že by se Babiš mohl znovu stát předsedou vlády.

„Vykoupíme akcie ČEZ a uděláme to za peníze ČEZ, takže občany to nebude stát vůbec nic a my díky tomu budeme moci zlevnit energie,“ uvedl předseda ANO Andrej Babiš například ve volebních novinách hnutí Lepší Česko.

Znárodnění za 250 miliard

Podle programů SPD a Stačilo!, potenciálních koaličních partnerů Babišova ANO, by se zestátněním skupiny ČEZ souhlasila rovněž tato politická uskupení. A nebránili by mu ani Motoristé, u nichž však v tuto chvíli není postup do dolní komory parlamentu jistý.

Vládní ODS se k případnému zestátnění ČEZu staví spíše rezervovaně. Ministr financí Zbyněk Stanjura například loni v České televizi prohlásil, že zestátnění této strategické společnosti není na stole a že kabinet nic takového nechystá. Vyloženě ale tuto variantu neodmítl.

Ekonom Radim Dohnal z Capitalinked upozornil, že vykoupení ČEZ by stát vyšlo draho. A s tvrzením ANO, že to „občany nebude stát vůbec nic“, nesouhlasí.

„V době nového tlaku na státní rozpočet hnutí ANO přineslo domnělé perpetuum mobile – „že to ČEZ koupí sám, a stát to nic nebude stát“. ČEZ by to stálo 200 až 250 miliard korun,“ citoval Dostála server Novinky.cz.

Upozornil, že pro kompletní zestátnění by musel vzniknout speciální zákon. Stát by pak přišel o příjem z dividend. „Po zestátnění nebude ČEZ moct platit dividendy státu (desítky miliard korun ročně), protože bude zadlužen,“ poznamenal Dostál.

„A i kdyby zázračně zadlužení snížil, pak nižší zisk z důvodu dotovaných cen elektřiny dále sníží dividendovou kapacitu ČEZ, tedy příjem státu. O tom všem současná opozice mlčí a věří, že nikdo neumí počítat,“ dodal.

Má to svá pro i proti

Nedávno mluvil o možnosti zestátnit ČEZ v rozhovoru s Českým rozhlasem také jeho generální ředitel Daniel Beneš. Konstatoval, že by to mělo svá pro i proti. „Oba dva modely mají své výhody a nevýhody,“ sdělil Beneš.

„Samozřejmě největší nevýhoda toho současného modelu je, že máte různé akcionáře, kteří mají úplně jinou představu o fungování. Jeden akcionář má dlouhodobé cíle a chce, aby firma naplňovala energetickou koncepci, a pak tam je celá řada akcionářů, kteří prostě mají zainvestováno,“ uvedl dále.

A pokračoval: „Někdo krátkodobě, někdo dlouhodobě, někdo spekuluje na to, že budou jeho akcie vykoupené. Prostě jejich zájmy jsou natolik odlišné, že to vždycky působí komplikace a není úplně jednoduché najít kompromis.“

Jako výhodu současného modelu uvedl, že firma musí dodržovat striktnější pravidla, protože je na burze. A ta vedou k větší transparentnosti a čistotě fungování firmy. „A to já považuji za výhodu,“ řekl Beneš.

„Výhody, kdyby to bylo stoprocentně státní, jsou, že se určitě některé velké projekty dají jednoduše řídit, protože prostě nemusíte tak složitě vše vysvětlovat různým akcionářům s různými zájmy,“ uvedl šéf skupiny ČEZ.

A dodal: „Druhá výhoda souvisí s těmi cenovými zásahy. Když je stát jediný vlastník firmy, jako je ČEZ, tak samozřejmě jednodušeji zasahuje do cenové politiky, tak jako to dělají celé řady jiných zemí. Třeba se stát rozhodne, že udělá pro někoho speciální tarif, protože je zrovna doba energetické krize.“

Dokončení

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 5
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

  1. St Stanislav

    Samozřejmě.

    Čistě státní ČEZ by byl ještě méně efektivní

    a elektřina pro společnost ještě dražší…

  2. Gl Glosátor

    Vzhledem k tomu, že proklamovaným účelem zestátnění je možnost úředního stanovování cen, lze očekávat, že z jedné z hrstky velkých a úspěšných ryze českých firem se do deseti, patnácti let stane dotovaný a nesmyslný moloch. Ale politici se budou moci hádat, kdo za to může…

  3. Lu Lubajs

    Monopolní energetický moloch nemůže být pod vlivem soukromníků, jinak využije každou příležitost se utrhnout z řetězu a jeho nenažranost může zdecimovat celou ekonomiku. To jsme viděli nedávno v plné parádě v celé Evropě, kde byly nutné tvrdé zásahy státu. U nás zasáhl stát jenom tak vlažně aby se neřeklo a dnes máme v poměru k výdělkům, suverénně nejdražší elektřinu. U monopolu trh nefunguje.

    • Gl Glosátor

      ČEZ ale není monopol. Elektřinu si může Váš dodavatel koupit, od koho chce. Pravda ČEZ je podstatně levnější než většina výrobců v Evropě…to je velmi monopolistické:-) Co se pak týče dodavatelů, ČEZ Prodej ani zdaleka není monopolem.

      A ani v Evropě jsme nic takového vidět nemohli, protože v EU energetické monopoly nejsou.