Podrazy s ojetinami: Kód auta lze pořád vyškrábat třeba šroubovákem, říká specialista

Rozhovor
Evidenční kontrola dovážených ojetých aut do Česka je pořád fraška. Identifikační kód se na STK jen zkoukne, ale ze zákona ho není nutné zkoumat detailně. Není divu, že pak lidi koupí auto svařené z více ukradených a nabouraných kusů a nemají o tom ani tušení. Stačí policejní kontrola v cizině a vůz bývá bez náhrady zabaven. O tom všem v rozhovoru FAEI.cz s šéfem společnosti CEBIA Martinem Pajerem, jenž se prověřováním aut už léta zabývá a obnažuje ty nejhorší podrazy s ojetinami.
Šéf společnosti CEBIA Martin Pajer. Foto: Cebia

Češi kupují ojetiny třikrát více než nová auta. Přitom se říká, že auto nebo motorka z Německa je dobrá ojetina. Jaké jsou vaše poznatky s auty dovezenými z Německa?
Naše analýzy ukazují, že minimálně dvacet procent ojetin v Německu je po vážné havárii, ale přitom před kupujícím se to zastírá. A z těch dvaceti procent je každé páté po už totální havárii. Koupit si tedy auto z Německa dnes znamená velké riziko, že vůz je ve skutečnosti vážně havarován. Navíc mnoho vozů s deklarovaným původem z Německa je ve skutečnosti z Itálie nebo Balkánu.

Kdo tyhle podfuky dělá? Individuální dovozci, kšeftaři z Čech, anebo už rovnou obyvatelé Německa mající tamní občanství?
Většina těchto takto poškozených vozů se opravuje až v Čechách. Dovozce šrot v Německu lacino koupí, tady někde ve stodole to rovná, lakuje, také vše relativně lacino a pak ho draho prodá.

Nepřispívá k tomuto kšeftování se „svařenci“ i to, že pojišťovny vraky prodávají, byť by měly být zlikvidovány nejen z hlediska pojištění, ale i fakticky?
Ano, pojišťovny vraky dále prodávají. Na jednu stranu vozidlo ekonomicky zlikvidují, ale reálně ho pošlou dál do světa.

PSALI JSME:
Německé papíry často maskují, že ojetina křižovala Balkán nebo jih Evropy

To znamená, že například přední třetina vozu je zničená, zadní dvě třetiny na oko v pořádku. Všichni asi tuší, že i ta zadní část už není stoprocentní, ale stejně se prodá dále?
Víceméně ano. Octavia s vystřelenými airbagy: Oprava, jak má, vyjde klidně na sto dvacet tisíc, i když třeba má jinak jen naťuklý blatník. I auto, které má škodu za 200 tisíc korun, se dá opravit za dvacet tisíc korun. Záleží ale, jestli pak jsou funkční třeba právě airbagy.

Kdyby nebylo v oběhu tolik vraků, tak není co svařovat a omezilo by se množství takto přelakovaných z více kusů svařených vozů?
Přesně tak. Kdyby pojišťovny vozidla, jež samy prohlásí za totální škodu, skutečně nechala sešrotovat, tak tento šedý prodej by výrazně poklesl.

Je trestné, když někdo ze tří aut svaří jedno, i když to pak nemůže nikdy být bezpečné?
Výrobce definuje předpisy, jak vozidlo opravit. Ale prokázat pak někomu vinu při škodách na zdraví nebo při úmrtí, je velmi těžké, složité. Problém je na druhou stranu, že u nás je stále hodně lidí, kteří nemají dvě stě tři sta tisíc na slušné auto, a tak kupují auta za třicet.

PSALI JSME:
Každé páté dovezené ojeté auto ze zahraničí je zamaskovaný vrak

…a pak jsou o nich dojemné příběhy ve zpravodajských portálech, jak s takovým autem nedojeli z výletu Polska…
přesně tak.

Jak je možné, že přes český registr vozidel projdou hladce auta, jež dostanou razítko do techničáku, ale pak nějaká dálniční hlídka v Chorvatsku se podívá do chytré on-line krabičky a hned zjistí, že auto je kradené třeba někde ve Francii, a nic netušící české rodině ho bez milosti zabaví? Jak to, že úřad napojený na národní a evropské databáze je slepý a nějací policisté v cizině to hned vědí?
Na registru se podívají jen na deklarovanou zemi původu na to, jestli tam není vozidlo vedeno jako odcizené. Jestliže ten VIN kód (Vehicle identification number – Identifikační číslo vozidla, pozn. red.) ale pochází z jiného auta, jež není vedeno jako kradené, tak se na to na v registru nepřijde. A v tomhle státě není funkční kontrola, zda VIN, jež je v autě, opravdu prokazatelně odpovídá tomu, co je v technickém průkazu. Ono se to trochu kontroluje v rámci evidenční kontroly.
Prováděcí předpis uvádí, že pracovník stanice technické kontroly má VIN kód přečíst, není tam uvedeno, zda má prověřovat, zda je VIN proveden originálně na originálním místě… Pracovník STK je z předpisu povinen kontrolovat vizuálně jen to, zda VIN na karoserii odpovídá VID v technickém průkazu. Předpis nenařizuje kontrolu, zda je také VIN na originálním umístění, originálním provedením. Když si v autě vyškrábete VIN šroubovákem tak v podstatě podle litery zákona evidencí projdete.

PSALI JSME:
Devatero, jak postupovat při nákupu ojetého auta

U Fordu Mondeo, které jsem před lety kupoval jako dovoz ze Švýcarska, bylo v technickém průkazu uvedeno: VIN kód byl vyražen náhradní technologií. To je v pořádku?
Ano, to je jedna z legálních cest, jak si VIN kód na voze opatřit. Problém je i v tom, že u dvou třetin inzerátů na ojetá auta není uveden VIN, aby si ho zájemce nemohl předem ověřit. Někteří prodávající tam dokonce záměrně uvádějí úmyslně nesmyslná čísla.

Kolikrát za rok si řeknete, „no to je teda nářez, to jsem ještě neviděl“? A že jste už něco viděl, za ta léta, co vytváříte systém na prověřování aut.
Říkám si to stále a každý měsíc. Naposled mne dostal případ paní, která si ve středních Čechách koupila ojeté auto. Byla rozvedená, neměla moc peněz. Po koupi přijela k nám na prohlídku. Zjistili jsme, že auto je svařené z více kusů, že je kradené. Policie auto sebrala, paní omdlela. Bylo to opravdu silný kafe.

V médiích se hodně mluvilo o tom, že stáčení tachometrů je už trestné. Pomůže to vůbec něčemu? Na internetu se to pořád otevřeně nabízí nejčastěji jako „servis tachometru“.
Samozřejmě v principu je to, že je to trestné, správně. Na druhou stranu je to k ničemu. Ve všech zemích, kde se do zákona napsalo, že stáčení tachometrů je trestné, se vesele stáčí dále. V praxi je to tak, že problematiku automobilů mají u nás na starosti asi jen dvě desítky specializovaných policistů. A ti vám řeknou, že pro ně je mnohem snazší prokazovat stáčení jen jako podvod, než jako trestný čin. Když je to trestný čin, musíte toho výtečníka při tom fakticky chytit.

PSALI JSME:
Ojetina ze zahraničí? Dovozem se často nevědomě legalizuje stočený tachometr

Zavřít reklamu ×
  1. Pán je chytrej. Ale certifikát od Cebie je úplně na nic. Ověřuje jen km na České STK. Když přivezu auto že SRN se stočeným tacho. Tak na to nepřijdou. Toť realita.

  2. Nesmysl. I ojetina za těch 30 tis. kč může bát kvalitní. Důležité je původ ČR a taky se „nebát ušpinit“ a vlézt pod auta. Hodnotit auto podle neleštěného vrchního kabátu pak vede fakt ke koupi bouračky. Já si vždycky auto prolezu a bouračku jsem ještě nikdy nekoupil. Kdo autům nerozumí,potom je dobré si vzít odborníka.Ne,poslat manželku do autobazaru aby si něco koupila.Takto určitě ne!!!

  3. Po přečtení článku PODRAZY S OJETINAMI musím prohlásit,že zákony u nás píší a schvalují debilové !!! jSOU TOTIŽ NAPROSTO BEZZUBÉ !!!

  4. když kupuji auto, tak VIN je první, co mne zajímá… A jestli TADY je nějaký problém, zdrhám !!!!
    Kdysi na NETu byl případ, že baba koupila nějakou super káru za snad mega, ale celou dobu jí kdosi sigalizoval problém s VINem. Nedbala a pak se divila – ale to je případ pro Chocholouška…..

  5. Dělám auta už skoro 30 let, podvody kolem nich jsou pořád stejné, jen se o tom víc mluví a proto se to nedělá už tak okatě…

    • Jeste chybi jake podrazy tady u nas nadelali a delaji v aaa,kdyz jen poukazuji na nemecko,zamest si nejprve pred vlastnim prahem

    • Hlavne tady u nas jake podrazy delali a dselaji napr.aaa ,zamest si nejprve pred vlastnim prahem a pote poukazovat na nemce

  6. Certifikat Cebia je na nic,jen napisi,ze stav tachometru odpovida stavu vozidla4*z5* a kdyz mate 5*,tak ze souhlasi historie se serv.knihou…jo a pak dovezete auto z belgie,se serv.knihou a zjistite,ze je falesna,auto ma o tretinu vic km dle kontroli v belgii,ale u nas to koupite v nejvetsim bazaru co ma od cebie proverena vsechna auta,a pri reklamaci vam reknou,ze ale dle dostupnych dat v CR nebyla shledana zadna pochybnost,ktera by svedcila o manipulaci s tachometrem…směšné. Jo,overite vin,jestli neni v databazi kradenych nebo zastavenych vozidel,v leasingu,ale km na 100% urcite ne

  7. Koupím nové auto, najedu za rok 80tkm před roční prohlídkou nechám stáhnout na 10tkm. Pak každý rok stejně. Za 5 let najeto fakticky 400tkm ale v serv.knize pouze 50tkm.Vše doloženo servisní knihou a servisem ve značce. Kšeftaři nejsou hloupí!!!

  8. Jak „jen jako podvod“ ??? Podvod snad není trestným činem? Kdyby se poslanci, policisté i soudci postavili na správnou stranu, vypadalo by to tady s trhem docela jinak … Bohužel osobní zkušenost – stočený tachometr potvrzený a doložený vyšetřováním Interpolu, kriminalistického ústavu v Praze a soud se táhne už 10 let … Smutná realita ,,, 🙁

  9. Cebia jako základ je fajn, ale pokud auto fyzicky neprohlédne že,je to k ničemu.
    Prodáváme ojeté vozy jako autorizovaný dealer, objeví se auto po těžké havárii a v Cebii o tom není ani zmínka a naopak auto po lehkém tukanci má v Cebii záznam o totální škodě,protože někdo podojil pojišťovnu. A že někdo část VIN kódu neuvádí? No právě proto, protože v Cebii je tolik nesmyslům, chyb a polopravd, že byste si pak nekoupili nic.
    A přátelství Cebia s ackama,to nemá smysl rozebírat..

Napsat komentář: Kolchoznik Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.