Podvodníci loni stočili u ojetých aut 1,6 miliardy kilometrů

Tuzemský trh s ojetými automobily se ani v uplynulém roce nevyhnul rozsáhlým podvodům. Jak Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) sdělilo sdružení SOVA, podle jeho kvalifikovaného odhadu bylo na tachometrech prodaných vozidel stočeno přibližně 1,6 miliardy kilometrů.
Může sice vypadat jako nové, ale počet ujetých kilometrů nemusí odpovídat tomu, co má na tachometru. Ilustrační foto: Pixabay.com
Může sice vypadat jako nové, ale počet ujetých kilometrů nemusí odpovídat tomu, co má na tachometru. Ilustrační foto: Pixabay.com

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) při svém expertním odhadu vycházelo z průzkumu společnosti carVertical, která poskytuje informace o historii vozidel. Podle něj mělo z celkového počtu 671 tisíc prodaných ojetin zhruba 4 až 5 procent stočený tachometr – při průměrné hodnotě stočení 50 tisíc kilometrů.

Sdružení SOVA také uvedlo, že celá jedna třetina z 671 tisíc prodaných aut byla poznamenána nekalými praktikami, jako jsou nepřiznaná historie havárií a již zmíněné stočené tachometry. Po zářijových povodních se na trhu rovněž objevily i zatopené vozy.

Do České republiky bylo za uplynulý rok dovezeno 119 546 ojetin ze zahraničí s průměrným stářím 9,7 let, přičemž téměř polovina nabídky (49,03 %) byla starší než deset let. Průměrná cena ojetého vozu dosáhla 284 tisíc korun.

Zatajený původ vozidel

„Podobné podvody na trhu s ojetými automobily se opakují s alarmující pravidelností. Zejména u soukromých prodejců a menších, necertifikovaných autobazarů evidujeme nejvíce případů stočených tachometrů a zamlčených havárií,“ řekl Zbyněk Veselý, předseda SOVA.

Sdružení se zaměřuje právě na odhalování nekalých praktik v oblasti prodeje ojetin. „Dlouhodobě upozorňujeme, že tyto nekalé praktiky ohrožují důvěru spotřebitelů i bezpečnost silničního provozu,“ poznamenal Veselý.

Vedle stočených kilometrů to je například zatajený původ vozidel. Podle společnosti Cebia, tuzemské jedničky v prověřování a zabezpečování aut, se v České republice ročně prodává okolo 70 tisíc ojetin s falešně uváděným původem.

Nejčastěji prodejci tvrdí, že vozidla pocházejí z Německa (55 % případů) nebo z České republiky (40 % případů), zatímco skutečný původ je často z jiných zemí – například z východní či jihovýchodní Evropy.

Dalším častým podvodem je uvádění nepravdivých informací o počtu předchozích majitelů. Až u třetiny prodávaných ojetých aut je podle SOVA tento údaj záměrně zkreslen. Skutečný podíl vozidel prodávaných po prvním majiteli je pouze kolem 16 procent, zatímco v inzerci je často uváděno až 45,9 procenta.

Mnohá ojetá vozidla mají rovněž nějakou skrytou vadu včetně zatajované havárie. Do trhu s bazarovými auty zasáhly také loňské povodně. Cebia v prosinci informovala, že objevila několik vozů, která zatopila velká voda. Vozidla byla nabízena velkým autobazarům k výkupu.

„Jen díky tomu, že u nás auta před výkupem prověřují, tato auta nevykoupily. Podle toho, co jsme se od výkupčích dozvěděli, se auta při kontrole jevila jako dříve nepoškozená, se stejnou vrstvou laku, navoněná a byla výborně umytá,“ uvedl tehdy Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

„Aby odhalili zatopení, museli by vozidlo začít rozebírat a kontrolovat zejména kabeláže a místa, z nichž se bahno prakticky nedá vyčistit,“ poznamenal Pajer. Dodal, že takovou kontrolu zákazníci běžně nedělají a předchozí zatopení tak často zjistí až ve chvíli, kdy vozidlo začne být poruchové.

Přibývají zánovní vozidla

Společnost Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna, zase analyzovala prodeje závodních aut, která mají najeto maximálně 50 tisíc kilometrů.

Jak firma sdělila faei.cz, loni se na českém sekundárním trhu prodalo 82 tisíc zánovních aut, což je meziročně nárůst o 13 procent. A je to také poprvé v posledních postcovidových letech, co nabídka zánovních vozů vzrostla.

Zánovní automobily podle Aures Holdings velmi často nahrazují stále ještě nedostatkové nové vozy. A to hlavně díky okamžité dostupnosti, až o 40 procent nižší ceně oproti novým a nízkému věku i nájezdu kilometrů. Jejich ceny navíc loni vzrostly ani ne o průměrnou inflaci 2,4 procenta.

„Při detailním pohledu je vidět, že výrazně roste nabídka dvou až tříletých aut z firemních flotil. Na sekundární trh se dostávají vozy z let 2021 až 2022, kdy nastal postcovidový boom prodejů,“ sdělil Petr Vaněček, generální ředitel Aures Holdings, která jen loni prodala 15 650 zánovních vozů.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek