Pojištění auta: Deset tipů, jak prodělat

Poradna
Přinášíme deset „babských rad“, jak na první pohled ušetřit, ale ve skutečnosti si zadělat na malý či velký problém. Na internetu i od „rádoby poradců“ se lze setkat s radami, které se mohou vymstít. Pokud uvažujete nad jejich využitím, měli byste znát i možné negativní následky vašeho rozhodnutí. Možná zjistíte, že zase tak dobrá rada to není.
Zejména mladší majitelé vozů mají povinné ručení dražší. Nabízí se tak možnost, aby smlouvu sjednal někdo jiný, třeba táta, který má již vyježděné bonusy. Ilustrační foto: Pixabay.com

1. Pojistka na někoho jiného (na rodiče, prarodiče…)

Zejména mladší majitelé vozů mají povinné ručení dražší. Nabízí se tak možnost, aby smlouvu sjednal někdo jiný, třeba táta, který má již vyježděné bonusy. Ve smlouvě je tak uveden jako plátce táta, jako majitel a provozovatel dle technického průkazu syn, který skutečně auto provozuje.

Pojišťovny v takovém případě automaticky navyšují cenu (jiný plátce a provozovatel, pozn. aut.), navíc při škodě se zdraží povinné ručení na pojištěné auto i na auto, které provozuje táta. A do třetice všeho špatného – tímto postupem by si syn nikdy nevyjel vlastní bonus.

2. Nové bydliště mimo Prahu a velká města

I s takto divnou radou se lze na webu setkat. Vychází z faktu, že vyšší cena je pro klienty z velkých měst. Mnohem vetší váhu při stanovení ceny mají ale bonusy a ujeté kilometry za rok, bydliště ovlivňuje cenu mnohem méně. Přehlašovat si bydliště kvůli nižší ceně se určitě nevyplatí.

PSALI JSME:
Jaké jsou rozdíly mezi vlastníkem a provozovatelem vozidla?

3. Limit na povinné ručení pouze 35 milionů

Čím vyšší limit povinného ručení, tím vyšší cena. To vede některé mudrlanty k radě sjednávat jen základní limit povinného ručení. Náhoda je ale blbec a nejeden řidič by mohl vyprávět, jak snadno lze způsobit škodu na zdraví vyšší než 35 milionů. Nízký limit pak znamená pro viníka exekuci – není schopen z vlastních úspor uhradit škodu.

4. Neuvedení pravdivého způsobu užití

Pokus o trestný čin pojistného podvodu je častější, než si lze představit. Zejména majitelé vozidel v půjčovnách nebo taxíků chtějí ušetřit „vychytralým“ způsobem: Neuvedou pravdivý způsob užití vozidla. Získají tak nižší cenu, ale v okamžiku pojistné události po nich bude část škody soudně vymáhána.

5. Jízda bez povinného ručení

Někteří majitelé nemají uzavřené povinné ručení úmyslně a jiní neúmyslně (vozidlo mají nepoužívané a odstavené např. na zahradě). Z pohledu zákona v tom není rozdíl, za vozidlo musí odvést poplatek České kanceláři pojistitelů v každém případě. Pokud vozidlo nepoužívají, je třeba dát značky do depozita. Pokud nepojištěné vozidlo způsobí škodu, její třetinu bude muset majitel uhradit.

PSALI JSME:
Fígl na pojišťovnu? Dejte značku auta do depozitu

6. Havarijní pojištění s limitem

Aneb nechci slevu zadarmo. Některé pojišťovny a poradci nabízí nesmyslné havarijní pojištění, kdy je pojištěna pouze část vozidla. Ve smlouvě je stanoven limit (např. 50 nebo 100 tisíc), v případě škody nikdy nedostane majitel vyplaceno více. Je jasné, že když jsem majitelem vozidla v hodnotě půl milionu, je pojištění s uvedeným limitem zcela k ničemu.

7. Bez pojištění skel nebo s malým limitem na skla

Více jak polovina majitelů osobních vozidel má kromě povinného ručení i pojištění skel. Spoléhají na to, že kamínek čelní sklo nerozbije nebo že výměna nebude tak drahá. To bohužel neplatí, zejména u novějších vozidel je i díky rostoucí inflaci cena výměna stále vyšší. A to je i nebezpečí pro všechny, které pojištění skla mají, ale s nedostatečným limitem. Nejjistější je zvolit variantu s neomezeným limitem.

8. Neaktualizování hodnoty vozidla

Pokud jste při sjednání havarijního pojištění uvedli cenu vozidla, dnes již bude jiná, po pár letech výrazně nižší. Při škodě již nikdy nedostanete částku, jakou mělo auto na počátku.

PSALI JSME:
Sedm překvapení, která vás mohou potkat u připojištění skel na autě

Mnoho pojišťoven ale automaticky nepřepočítává cenu dle aktuální hodnoty vozidla, musíte sami po pojišťovně tento přepočet vedoucí ke snížení ceny pojištění chtít. Některé pojišťovny znají vývoj ceny vozidla v čase, a tak automaticky cenu upravují, klient se o změnu nemusí starat.

9. Asistenční služby s limitem do 5 000 Kč

Ještě před pěti lety byly asistence s limitem pět tisíc korun vysoký nadstandard a umožňovaly odtah na potřebnou vzdálenost. Dnes stačí v rámci okresu, ale při odtahu třeba z Čech na Moravu a opačně počítejte s vlastním doplatkem v řádu tisíců a někdy i deseti tisíc korun. Pokud s autem jezdíte mezi kraji, je asistence s bezlimitním odtahem v Česku nezbytností.

10. Neověřovat si, zda je současné pojištění nejlepší

Největší chybou je slepě věřit, že současné pojištění je nejvýhodnější. Pokud si alespoň jednou za dva nebo tři roky nezkontrolujete své pojištění oproti cenám jiných nabídek na trhu, máte téměř jistotu, že platíte zbytečně moc. Nově vzniklé pojišťovny využívají naplno digitalizace a mohou tak nabídnout kvalitnější pojištění s méně výlukami za stejnou nebo ještě nižší cenu, než nyní platíte.

Autor je spoluzakladatel a člen představenstva Pillow pojišťovny
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Pojištění auta: Deset tipů, jak ušetřit

Zavřít reklamu ×
  1. Měl jsem pojištění skla 10 let. Po té době bylo na šrotištích tolik skel na Feldu, že se to jaksi nevyplatilo.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Změny v povinném ručení se dotknou i vás

Kdo si myslel, že jsme si všechny změny v legislativě odbyli se začátkem roku, měl by zbystřit. S dubnem nám do života vstupují nová nařízení ohledně povinného ručení. Povinnost se rozšiřuje na více druhů vozidel, …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?