Pojistka pro advokátní úschovy začne platit od ledna

Po dubnové novele zákona o advokacii, která zpřísnila pravidla pro nakládání s penězi klientů, schválil říjnový sněm České advokátní komory (ČAK) konkrétní podobu systému, jenž má nová opatření uvést do praxe.
Lidé si mohou snadno ověřit, zda je jejich advokát oprávněn úschovu provést. Seznam je veřejně dostupný na webu České advokátní komory a pravidelně aktualizovaný. Ilustrační foto: Pixabay.com
Lidé si mohou snadno ověřit, zda je jejich advokát oprávněn úschovu provést. Seznam je veřejně dostupný na webu České advokátní komory a pravidelně aktualizovaný. Ilustrační foto: Pixabay.com

Klíčovým krokem je zřízení Garančního fondu České advokátní komory, ze kterého se budou hradit náhrady klientům v případech, kdy škoda není kryta pojištěním advokáta – například při zpronevěře nebo jiném závažném porušení povinností.

Do Garančního fondu budou advokáti odvádět 500 korun za každou nahlášenou úschovu. Prostředky fondu mají sloužit výhradně k odškodnění klientů, a to až do výše 2,5 milionu korun – u převodů nemovitostí určených k bydlení až do pěti milionů.

Fond začne fungovat od 1. ledna 2026 a vztahovat se bude pouze na úschovy uzavřené po tomto datu, a odškodnění se tak nebude dát uplatnit zpětně. Poškození klienti z dřívějších případů proto na odškodnění z fondu nedosáhnou.

Maximální výše Garančního fondu je stanovena na 150 milionů korun. Jakmile této hranice dosáhne, odvody se pozastaví až do doby, kdy se objem prostředků z fondu opět sníží v důsledku vyplacených náhrad. Výplaty z fondu budou probíhat jednou ročně. Systém tak zajistí udržitelné financování bez nutnosti trvalého navyšování poplatků pro advokáty.

Od letošního dubna musí advokáti každou úschovu registrovat do tzv. elektronické knihy úschov, kterou spravuje ČAK. Díky tomu má komora okamžitý přehled o pohybu peněz a může včas reagovat při podezření na nesrovnalosti. Zároveň platí povinnost vést pro každou úschovu samostatný bankovní účet označený jako „účet advokátní úschovy“.

Hotovostní vklady i výběry jsou zakázány – všechny transakce musejí probíhat bezhotovostně, a banky nově zasílají potvrzení o pohybu peněz jak advokátovi, tak složiteli a oprávněnému. Elektronická evidence i povinnost informovat všechny účastníky transakce o pohybu prostředků výrazně snižují riziko omylů nebo úmyslného zneužití.

Novinkou je také zveřejňování seznamu advokátů, kterým byla pravomocně pozastavena správa cizího majetku či možnost provádět úschovy. Klienti si tak mohou snadno ověřit, zda je jejich advokát oprávněn úschovu provést. Seznam je veřejně dostupný na webu České advokátní komory a pravidelně aktualizovaný.

Jde o opatření, které významně zvyšuje bezpečí klientů. Zveřejňování podobných informací je běžné i v jiných oblastech, kde lidé svěřují peníze třetím osobám – například ve finančním sektoru. Když může klient jednoduše ověřit, že jeho advokát má všechna oprávnění v pořádku, dává mu to klid a důvěru v celý systém.

Česká advokátní komora zdůraznila, že všechna nová opatření – od evidence úschov přes Garanční fond až po veřejný dohled – mají právě tento společný cíl: Obnovit a posílit důvěru veřejnosti v institut advokátní úschovy, který byl v minulých letech několika mediálně známými kauzami poškozen.

Autor je ředitel úseku likvidace škod společnosti D.A.S. právní ochrana
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek