„Pokud by letos platil prvotní odhad pojišťoven a pojištěné škody by skutečně činily 17 miliard korun, pak – jsou-li povodně let 2002 a 2013 vodítkem – by se celkové škody měly pohybovat kolem 35 miliard korun,“ sdělil redakci faei.cz Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. ČAP ale na svém webu takové informace aktuálně nenabízí, její poslední zpráva k povodním je z 12. září o povodňovém desateru.
Největší z tuzemských pojišťoven, Generali Česká, v tomto povodňovém týdnu nahlásila, že bylo prozatím zaregistrováno 14 778 pojistných událostí v předpokládaném objemu převyšujícím jednu miliardu korun.
„Nástup škod byl během prvního týdne skutečně dramatický, a to tak, že pracovníci pojišťovny v průměru denně registrovali kolem tří tisíc pojistných událostí. Vrchol hlášení škod se očekává v následujícím týdnu s tím, jak voda na většině míst opadne,“ informoval redakci faei.cz tiskový mluvčí Jan Marek.
„Voda musí všude teprve opadnout, aby byl patrný přesný rozsah škod, které povodně a záplavy v uplynulých dnech napáchaly, sdělil Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) mluvčí skupiny ČSOB Petr Milata.
Podle něj ČSOB Pojišťovna odhaduje, že se aktuální záplavy dotknou až deseti tisíc jejích klientů a celkové škody dosáhne okolo 1,2 miliardy korun. „První klienti začali hlásit škody už o víkendu. ČSOB Pojišťovna jim pomáhá vyplácením záloh a zrychlenou likvidací škod. Do oblastí, které byly nejvíce zasaženy, jako je Opava a Krnov, už vyslala speciální mobilní týmy,“ sdělil Milata.
„Uvědomujeme si naléhavost situace, ve které se naši klienti ocitli. Už o (minulém) víkendu jsme posílili kontaktní centrum a využíváme všechny nástroje, které pomohou našim klientům rychle řešit pro ně nepříjemnou situaci.
Nabízíme například zálohu výplaty pojistného plnění a maximálně jsme zrychlili proces likvidace tak, aby svá pojistná plnění dostali zasažení klienti co nejdříve. První stovky škod jsou tak již uzavřeny a vyplaceny,“ uvedl generální ředitel ČSOB Pojišťovny Jiří Střelický.
Klienti skupiny ČSOB z oblastí zasažených ničivými povodněmi mohou také využít mimořádnou nabídku v případě řešení pojistných událostí a splatných závazků. ČSOB Pojišťovna nabízí výplatu záloh na pojistná plnění a ve zrychleném režimu řeší likvidace pojistných událostí. Zároveň je připravena vyplácet zálohy na náhradní ubytování.
Vedle toho skupina ČSOB umožňuje odkládat splátky a vyhlásila veřejnou sbírku SOS Povodně, do které sama přidá až 25 milionů korun, přičemž zdvojnásobí dary veřejnosti. „Klienti s hypotékou, úvěrem nebo půjčkou mohou využít mimořádné odklady nebo snížení splátek,“ uvedl Aleš Blažek, generální ředitel skupiny ČSOB.
ČSOB Pojišťovna v rámci svých mimořádných opatření informovala, že do regionů nejvíce zasažených povodněmi a záplavami vyslala speciální mobilní týmy. Na místě jsou připraveny radit a pomáhat klientům s hlášením pojistných událostí, postupem likvidace škod či vyplácením okamžitých záloh. Vůbec prvním místem, kam se její pracovníci vydali, byla Opava. Další tým je k dispozici v Krnově.
Generali Česká pojišťovna od pondělí funguje v kalamitním režimu a bleskově zavedla několik desítek opatření, které výrazně zrychlují reakci na katastrofální projevy velké vody napříč službami a procesy. Díky tomu bylo dosud vyplaceno po vyřešení škody na účty klientů již 57 milionů korun.
„Naší ambicí je vyřešit co nejvíce škod tak, abychom výplatu záloh směřovali především k masivním poškozením, kde je zřejmé, že návrat do původní stavu bude vyžadovat enormní finanční i časové úsilí. Záloha na pojistné plnění v takových případech může dosáhnout až poloviny výše skutečné škody,“ uvedl Jozef Hrdý, ředitel útvaru likvidace pojistných událostí Generali České pojišťovny.
Před víkendem informovala redakci faei.cz o vývoji přijatých pojistných událostí v pojišťovně Uniqa specialistka komunikace Lenka Růžková: „Aktuálně evidujeme 1 964 pojistných událostí, jejichž odhadovaná částka přesáhla již půl miliardy. Uzavřeli jsme přes 640 nahlášených událostí s plněním a ve zkrácených řízeních jsme z nich vyplatili více než 7,1 milionu korun.“
„Na maximum jsme posílili likvidátory, kteří již aktivně operují v terénu. Stále platí, že on-line hlášení pojistných událostí je nejrychlejším, a tedy i preferovaným způsobem. Pro ty, kteří nemají přístup k internetu, jsme připraveni ve vyšší míře přijímat hlášení škod i telefonicky a navýšili jsme proto kapacity i na call centrech,“ dodala Růžková.
Společnost Renomia, která není pojišťovnou, ale pojišťovacím zprostředkovatelem, informovala naši redakci, že do pátečního poledne evidovala od svých klientů více než 380 škod v celkové hodnotě přes 1,3 miliardy korun. Přes 90 procent objemu škod bylo z majetkového pojištění proti povodním včetně následné finanční škody ve formě přerušení provozu.
„Desítky milionů na škodách na majetku způsobily i záplavy a vichřice, jednotky milionů jdou na vrub atmosférickým srážkám. Počet škod i částky zatím každým dnem významně rostou, což bude ještě v nadcházejících dnech nejspíš pokračovat,“ vysvětlil aktuální situaci managing partner a spolumajitel Renomia Group Pavel Nepala.
Direct pojišťovna k pátku tohoto týdne u svých klientů škody z povodní odhadovala na desítky milionů korun, kdy celkem šlo o 1 100 škod, které se týkají kalamity. „S ohledem na současnou situaci jsme se navíc rozhodli vydat veřejný příslib týkající se cestovního pojištění a připojištění storna zájezdu,“ sdělila redakci faei.cz mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.
Klienti, které zasáhla povodeň a kteří plánovali dovolenou v zahraničí s odjezdem do 30. 11., mohou podle ní využít storno zájezdu. Týká se to všech pojištění stornopoplatků sjednaných do 13. 9. 2024. „Vydaným (veřejným) příslibem říkáme, že toto pojištění klientům pomůže, ať už v souvislosti s kalamitou řešili jakkoliv velkou škodu,“ vysvětlila mluvčí Maťašeje.
Pokud klient Directu, který má sjednáno toto připojištění, nechce na dovolenou odjet a zruší ji, dostane od pojišťovny zaplaceno 80 procent výdajů, které za zájezd zaplatil nebo musel zaplatit za jeho stornování. Kromě toho pojišťovna uhradí i náklady na předčasný návrat všem klientům, kteří zjistili, že se musí kvůli kalamitě předčasně vrátit.
„Banky jsou připraveny pomoci lidem a firmám zasaženým povodněmi. Mohou se obracet na pobočky i na klientská centra a k dispozici jsou samozřejmě i on-line služby bank. Informace o pobočkách a bankomatech jsou na webových stránkách jednotlivých členů ČBA, sdělil redakci faei.cz Adam Duffek z České bankovní asociace (ČBA), s tím, že banky přispěly na likvidaci škod po povodních částkou více než 50 milionů korun.
„Pracovníci lidem z postižených oblastí poradí s vyřešením jejich problémů, každému se budou věnovat individuálně podle konkrétní situace. Banky jsou připraveny rychle vyřizovat žádosti klientů a individuálně posuzovat vhodná řešení, jak tíživou situaci zmírnit. Jako okamžitou pomoc některé banky např. nabízejí odklad splátek úvěrů zdarma,“ uvedla ČBA.
Energetická společnost Tedom v pátek poskytla redakci faei.cz své vyjádření k situaci zákazníků v zaplavených územích. „Zákazníky monitorujeme hlavně v oblastech Opava, Ostrava, Bruntál, Jeseník a Litovel. Zde máme celkem 2 898 odběrných míst, z toho 1 879 jsou domácnosti. Kolik z nich bylo zasaženo povodní, zatím přesně nevíme, údaje si zpřesňujeme s distributory sítí,“ uvedla firma.
„Uděláme maximum pro to, abychom byli našim zákazníkům dobrým partnerem i v této těžké situaci. Případy budeme posuzovat co nejvíc individuálně, na míru každému zákazníkovi,“ uvedl Jakub Odložilík, ředitel firmy. Ta je zároveň připravena vyměnit v expresním režimu zaplavené kogenerační jednotky, které v některých objektech vyrábí elektřinu a teplo zároveň.
Značka Beko uvedla, že se rozhodla podpořit domácnosti zasažené povodněmi. Všem zákazníkům nabízí servis pro své elektrospotřebiče, a to jak v rámci záruky, tak i mimo ni. Zákazníci mohou kontaktovat bezplatnou zákaznickou linku, na které jsou proškolení odborníci připraveni řešit jejich dotazy a zajistit servisní techniky, které je připraveno řešit jejich dotazy a zajistit servisní techniky.
Společnost Conectart informovala, že během živelných pohrom, jako byla nedávná bouře Boris, stoupá zájem o zákaznické linky, zejména u energetických společností, kde poptávka vzrostla až o 30 procent. Češi se i v těchto kritických situacích stále spoléhají na osvědčené služby, jako je například informační linka 1188, která zaznamenala nárůst zájmu o 6,8 procent.
Bouře Boris přinesla rozsáhlé záplavy a škody na majetku, po nichž mnoho domácností zůstalo bez proudu a přístupu k internetu, což vedlo ke zvýšenému tlaku na telefonické linky. K většímu vytížení zákaznických linek dochází tradičně ve chvílích, kdy jsou lidé odkázáni pouze na telefonní signál, protože kvůli výpadkům elektřiny nebo záplavám často ztrácejí přístup k internetu.
Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA) varovalo před blížící se zvýšenou nabídkou ojetých vozů se zatajenou historií škod. Po záplavách, které výrazně postihly Českou republiku a přilehlé státy lze očekávat zvýšenou nabídku ojetých vozů poškozených vodou a bahnem. „Bylo tomu tak vždy, v letech 1997, 2002, 2009 i 2013,“ informoval předseda sdružení Zbyněk Veselý.
Český červený kříž společně s Vlnou pomoci informoval redakci faei.cz, že spustil on-line rozcestník, kde se dobrovolníci mohou jednoduchou cestou zapojit. Interaktivní mapa nabízí přehled aktuálních míst, kde je pomoc dobrovolníků žádána a urychluje tak koordinaci a v důsledku i zjednodušuje samotnou pomoc tam, kde je aktuálně třeba.