Polovina Čechů neví, jaké nářadí se používá k výměně kola u auta

Průzkum
Jen polovina řidičů ví, jaké nářadí je potřeba k výměně kola u auta, 15 % lidí pak nemá v kufru rezervu, nebo o ní neví. Ukázaly to výsledky průzkumu Instant Research pro ČSOB Pojišťovnu, který zkoumal, jak si Češi dokáží poradit s běžnými poruchami. Vyplývá z něj i to, že 71 % žen při závadě zavolá partnera nebo rodiče, ale jen každá druhá zavolá svou asistenční službu.
Správné nářadí by k výměně kola použila jen třetina řidičů do 26 let a jen 24 % mladých žen. Foto: Depositphotos.com

Z průzkumu vyplývá, že velké rozdíly jsou mezi řidiči různých věkových skupin, pohlaví, i třeba z jiné části republiky. Například s defektem pneumatiky si umí Pražáci poradit hůře než ostatní a správné nářadí by k výměně kola použila jen třetina řidičů do 26 let a jen 24 % mladých žen.

Na základě výsledků průzkumu sestavila ČSOB Pojišťovna čtyři archetypy řidičů podle řešení krizových situací. Jsou to „Sváteční řidič“, „Matador“, „Veterán silnic“ a „Zajíc za volantem“. Například Sváteční řidič, kterým je nejčastěji žena z většího města, většinou málokdy řídí a neví, jestli má auto v pořádku. Průzkum ukázal, že čtyři z deseti pražských řidiček nemají náhradní kolo, nebo si tím nejsou jisté. Celkově nemá rezervu 10 % lidí, dalších pět procent pak neví.

Rezerva je přitom až na výjimečné případy součástí povinné výbavy.

„Pokud nemáte sadu pro opravu defektu bez sundání kola nebo pneumatiky, které umožňují nouzové dojetí do servisu i s defektem, je vaší povinností mít buď rezervu v autě, nebo sjednanou asistenční službu, která za vás výměnu kola vyřeší,“ připomíná Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

Je přitom třeba vědět, že sada je kompresor a těsnící náplň (s omezenou expirační dobou). Takto nouzově vyspravená pneumatika pak vydrží na dojetí, nikoli „napořád“. Na povinnou výbavu příliš nedbají ani Veteráni silnic, ti si ale dokáží s menšími poruchami poradit. Díky zkušenostem z tisíců naježděných kilometrů navíc ví, že mohou často zadarmo nechat práci na jiných.

Zdroj: ČSOB Pojišťovna

„Celá řada řidičů si naopak s většinou běžných drobných závad dovede poradit, ale neví, že by si mohli ušetřit námahu a nechat profesionály, aby za ně problém vyřešili,“ říká Milata. Takzvaní Matadoři například obvykle spoléhají jen sami na sebe a na své schopnosti. Většinou jsou to muži z menšího města, kteří často řídí, auto si udržují ve slušném stavu.

Pomoc asistenční služby by nejvíc přišla vhod nejmladší skupině řidičů – Zajícům za volantem. Ti se totiž většinou s řidičským průkazem ještě příliš nesžili a neporadí si ani s nejmenšími opravami. Jen 33 procent z nich například ví, jaké nářadí se používá pro výměnu kola, u žen do 26 let je to dokonce méně než jedna čtvrtina. Jen 4 z 10 mladých řidičů ale tuší, s čím vším jim může asistenční služba pomoci, takže se častěji obrací na svoje rodiče. Deset procent mladých mužů by pak dokonce při poruše zavolalo rovnou hasiče.

S defektem se podle výsledků průzkumu setkala polovina řidičů, jen 16 % z nich ale napadlo požádat o pomoc asistenční službu. Ještě méně lidí pak využilo možnosti nechat si dovézt benzín či naftu. Palivo na cestě došlo asi čtvrtině řidičů, jen 15 % z nich pak zavolalo na pomoc asistenční službu. Pomoc s otevřením vozu pak využila dokonce jen desetina řidičů, kteří ztratili klíčky od auta. Celkově se méně než 60 % lidí domnívá, že ví, kdy může asistenční službu využít – více než polovina řidičů pak přiznává, že neví, které služby jsou její součástí.

PSALI JSME:
Útok na peněženky motoristů v problémech? Poslanec Kott by chtěl monopolizovat odtahy na dálnicích

×
  1. Proč volat asistenční službu a čekat na ní hodinu i více, když to kolo je vyměněný za 15 minut.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Automobilky hlásí obří propady prodejů

Škodovce se propadají prodeje nových vozidel méně, než ostatním značkám na evropském trhu. Díky tomu vzrostl její tržní podíl, takže každý sedmnáctý nově prodaný automobil má logo s okřídleným šípem.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Hokejista nerovná se automaticky milionář. Takových je jen zlomek,“ říká kladenský útočník

Rozhovor
S hokejem začínal poměrně pozdě, až v sedmi a půl letech, v rodném Chomutově. Tam zažil první góly, první pády na tvrdý led. A taky dva drsné pády životní. Ale i díky nim se naučil, že je vždy dobré mít naspořeno pro strýčka Příhodu, a že je spousta věcí, které si kupujeme, ale vlastně vůbec nepotřebujeme. „K tomu, aby byl člověk milionář, nepotřebuje mít miliony na kontě,“ říká v rozhovoru pro FAEI.cz kladenský …
Rolovat nahoru