Polovina lidí netuší, co se skrývá za technologiemi, které užívají

Průzkum mezi více než pěti tisíci spotřebiteli v Británii, Francii a Německu, který uskutečnila společnost VMware, ukazuje, že pozitivní vnímání dopadu nově vznikajících technologií na budoucnost trhu práce odpovídá jejich vlivu na dnešní každodenní život.
Sedm z deseti respondentů by například souhlasilo s užíváním technologií k získávání informací o silničním provozu kvůli možnosti aktivní volby trasy při cestě domů nebo do práce. Foto: Pixabay

Že kvůli umělé inteligenci ztratí práci, se nedomnívá 43 % respondentů, naopak očekávají, že nové technologie přinesou lepší pracovní příležitosti (35 %). Většina respondentů (53 %) se domnívá, že technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain umožňují kvalitnější a zajímavější interakci s firmami, se kterými vstupují do kontaktu, a polovina lidí očekává, že technologie pomohou řešit problém znečišťování životního prostředí a klimatických změn.

Pozitivní postoje přetrvávají navzdory určité nejistotě. Spotřebitelé často nevědí, co se skrývá za nejnovějšími technologiemi, které užívají (50 %) nebo kdo má skutečně přístup k jejich osobním údajům (69 %). Padesát osm procent respondentů podezírá firmy nebo organizace, že sledují či zaznamenávají jejich aktivity na digitálních zařízeních.

PSALI JSME:
Každý druhý Evropan je digitálně negramotný

Co už lidé nejsou ochotni akceptovat

Tzv. disruptivní technologie jako umělá inteligence (AI), internet věcí (IoT) a blockchain ovlivňují vše od maloobchodu přes cestovní ruch po osobní finance. V této souvislosti průzkum odhaluje jednoznačný předěl mezi tím, co spotřebitelé jsou a nejsou ochotni akceptovat.

Respondenti by například souhlasili se zasíláním informací a rad do svého mobilního telefonu v reálném čase při vybírání produktu v kamenné prodejně (65 %) a s užíváním technologií k získávání informací o silničním provozu kvůli možnosti aktivní volby trasy při cestě domů nebo do práce (69 %). Téměř čtvrtina (23 %) by dokonce dovolila firmám experimentovat s novými technologiemi s cílem zlepšovat zákaznické služby, i kdyby takové systémy napoprvé nefungovaly na sto procent.

Co se však týče správy osobních financí, pouhých sedm procent dotázaných by svěřilo kontrolu nad svými prostředky umělé inteligenci, byť by tak bylo možné spořit rychleji. A 65 % je znepokojeno nebo se bojí toho, že by jejich banka měla přístup k úplným a přesným informacím o jejich každodenním životě, včetně nákupních zvyklostí, stravovacích návyků, dojíždění a cestování, i kdyby to znamenalo lepší správu jejich finančních prostředků.

PSALI JSME:
Poznejte svého tuňáka

Osvěta je nezbytná

Obavy mohou částečně pramenit z neznalosti, kdy 45 % spotřebitelů se mylně domnívá, že AI „je robot“, namísto supervýkonných výpočetních systémů využívaných ke zlepšování služeb a zkušeností. Polovina dotázaných připouští, že nemá dostatek informací o technologiích jako AI, IoT nebo blockchain.

Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů nemají dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají. Firmy se musí aktivně angažovat, aby udržely zájem a nadšení spotřebitelů: 53 % respondentů totiž očekává, že jim pomohou lépe porozumět novým technologiím.

„Firmy musí jednat. Dospěli jsme k nové digitální hranici, kdy rozvíjející se technologie umožňují vznik inovativních nabídek, zlepšování služeb zákazníkům a v důsledku růst výnosů,“ říká Eliška Jirovská, Country Manažerka VMware pro Českou republiku a Slovensko. Aby však firmy dokázaly těchto nových možností využít, musí podle ní zajistit, aby s nimi spotřebitelé byli na jedné lodi, a posilovat důvěru a transparentnost ohledně využití nových technologií.

PSALI JSME:
Jak si lidé v minulém století představovali „chytrou domácnost“

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Technologie

Koronavirové pasy lákají hackery i podvodníky

Od března do května vzrostl počet prodejců padělaných koronavirových potvrzení o 500 procent, což ukazuje, že dovolenková sezóna přitahuje uživatele, kteří se chtějí vyhnout kontrolám. Informoval o tom výzkumný tým …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Jako protiváha „velké čtyřce“ jsme tu začínali jako poslední. Ale jako jediní jsme zůstali ryze českou firmou,“ říká Josef Jaroš

Rozhovor
Josef Jaroš (*42) je většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo Group. Na růstu firmy se podílí prakticky od začátku, za tu dobu toho ale stihl ještě mnohem víc, prozradil v rozhovoru pro FAEI.cz. Během časově náročného povolání vystudoval bohosloveckou fakultu, stal se ředitelem pražského Divadla Na Fidlovačce a také už několik pomáhá malým a středním podnikům, které tvoří páteř české ekonomiky, …
Rolovat nahoru