Že kvůli umělé inteligenci ztratí práci, se nedomnívá 43 % respondentů, naopak očekávají, že nové technologie přinesou lepší pracovní příležitosti (35 %). Většina respondentů (53 %) se domnívá, že technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain umožňují kvalitnější a zajímavější interakci s firmami, se kterými vstupují do kontaktu, a polovina lidí očekává, že technologie pomohou řešit problém znečišťování životního prostředí a klimatických změn.
Pozitivní postoje přetrvávají navzdory určité nejistotě. Spotřebitelé často nevědí, co se skrývá za nejnovějšími technologiemi, které užívají (50 %) nebo kdo má skutečně přístup k jejich osobním údajům (69 %). Padesát osm procent respondentů podezírá firmy nebo organizace, že sledují či zaznamenávají jejich aktivity na digitálních zařízeních.
Co už lidé nejsou ochotni akceptovat
Tzv. disruptivní technologie jako umělá inteligence (AI), internet věcí (IoT) a blockchain ovlivňují vše od maloobchodu přes cestovní ruch po osobní finance. V této souvislosti průzkum odhaluje jednoznačný předěl mezi tím, co spotřebitelé jsou a nejsou ochotni akceptovat.
Respondenti by například souhlasili se zasíláním informací a rad do svého mobilního telefonu v reálném čase při vybírání produktu v kamenné prodejně (65 %) a s užíváním technologií k získávání informací o silničním provozu kvůli možnosti aktivní volby trasy při cestě domů nebo do práce (69 %). Téměř čtvrtina (23 %) by dokonce dovolila firmám experimentovat s novými technologiemi s cílem zlepšovat zákaznické služby, i kdyby takové systémy napoprvé nefungovaly na sto procent.
Co se však týče správy osobních financí, pouhých sedm procent dotázaných by svěřilo kontrolu nad svými prostředky umělé inteligenci, byť by tak bylo možné spořit rychleji. A 65 % je znepokojeno nebo se bojí toho, že by jejich banka měla přístup k úplným a přesným informacím o jejich každodenním životě, včetně nákupních zvyklostí, stravovacích návyků, dojíždění a cestování, i kdyby to znamenalo lepší správu jejich finančních prostředků.
Osvěta je nezbytná
Obavy mohou částečně pramenit z neznalosti, kdy 45 % spotřebitelů se mylně domnívá, že AI „je robot“, namísto supervýkonných výpočetních systémů využívaných ke zlepšování služeb a zkušeností. Polovina dotázaných připouští, že nemá dostatek informací o technologiích jako AI, IoT nebo blockchain.
Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů nemají dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají. Firmy se musí aktivně angažovat, aby udržely zájem a nadšení spotřebitelů: 53 % respondentů totiž očekává, že jim pomohou lépe porozumět novým technologiím.
„Firmy musí jednat. Dospěli jsme k nové digitální hranici, kdy rozvíjející se technologie umožňují vznik inovativních nabídek, zlepšování služeb zákazníkům a v důsledku růst výnosů,“ říká Eliška Jirovská, Country Manažerka VMware pro Českou republiku a Slovensko. Aby však firmy dokázaly těchto nových možností využít, musí podle ní zajistit, aby s nimi spotřebitelé byli na jedné lodi, a posilovat důvěru a transparentnost ohledně využití nových technologií.