Jak vrátit zboží nakoupené na internetu

Poradna

Kdy můžete a kdy naopak nemůžete vrátit zboží koupené na internetu? V zásadě platí to, že zboží můžete vrátit do 14 dnů od doručení, a to bez udání důvodu. Prodejce je v tom případě povinen vyplatit celou kupní cenu. Platí to dokonce i v případech, kdy zákazník smlouvu uzavřel bez podpisu smlouvy (po telefonu, odpovědí na nabídku v katalogu) nebo mimo prostory obvyklé k podnikání. Existují však výjimky.

I zboží zakoupené na internetu lze vrátit. Ilustrační foto: Pixabay

Tou nejčastější je zakoupení zájezdu na internetu. Pokud z jakýchkoliv důvodů nemůžete odjet, zákon vám umožňuje od smlouvy odstoupit. Bez sankce to však nebude. Budete muset počítat se stornopoplatkem, který se zvyšuje podle toho, kolik času zbývá do odjezdu. Nakonec může být tento poplatek až ve výši ceny zájezdu, i když je samozřejmě možné se proti této situaci pojistit.

Podobně je to s nákupem jízdenky či letenky přes internet. Především v případě nízkonákladových společností nebo při různých slevových akcích je nutné pečlivě číst obchodní podmínky, které mohou obsahovat dokonce variantu, že není možné jízdenku vrátit nebo přebookovat.

Prodejci rovněž nelze vrátit zboží, které bylo upraveno na míru podle přání zákazníka. Týká se to především oblečení nebo nábytku. Na druhou stranu, něco jiného jsou různé sestavy komponentů, které dohromady tvoří určitou věc. Pokud si z dílů, stěn a polic necháte sestavit skříň či obývací stěnu a nejedná se o žádnou speciální úpravu tvořenou jen na přání zákazníka, pak se o výjimku nejedná a je možné při vrácení zboží požadovat plnou kupní cenu.

Prodejce nevezme zpět zboží, které je v uzavřeném obalu a po vyjmutí už ho není možné z hygienických důvodů vrátit. Jedná se zejména o věci, které se používají k intimním potřebám nebo k osobní hygieně. Na druhou stranu ne každý obal, který prodejce označí za uzavřený, má funkci hygienické nebo zdravotní ochrany. Například roztržení igelitového sáčku, ve kterém je zabaleno bavlněné tričko, rozhodně není důvodem, že zboží už nelze vrátit.

Kupujete-li hudbu, video či počítačové programy, lze je vrátit jen do okamžiku, než porušíte jejich původní obal.

Pokud si umělecké dílo nekupujete na hmotném nosiči (CD, DVD, blue-ray apod.), ale po zaplacení si je stahujete rovnou do počítače, pak můžete odstoupit jen do chvíle, než stahování začne. Z podobných důvodů nelze vrátit ani noviny, periodika a časopisy, nikoliv však knihy.

S rozmyslem je třeba objednávat služby, jako jsou ubytování, doprava, stravování nebo jiné náplně volného času, kdy je určeno, v jakém termínu budou poskytnuty. Poskytovatel může chtít, abyste zaplatili službu, kterou jste si objednali, i když jste ji nakonec nevyužili.

Pozor na prodejce na Facebooku. Jejich hlavním trikem je – neprodáváme, jen zprostředkováváme. Zákony se tak snaží obejít spousta obchodníků. Prodejce si nasadí masku zprostředkovatele, jako by ho toto označení mohlo zbavit jeho zákonných povinností.

Týká se to zejména povinnosti informovat zákazníka před objednávkou i během jejího průběhu či vyřizování reklamace v záruční době. Rovněž odepření práva si objednávku během 14 dnů rozmyslet a požádat o vrácení plné kupní ceny je v rozporu se zákonem a je možné toto právo soudně vymáhat.

Pravidla musejí dodržovat všechny e-shopy bez ohledu na to, odkud a jak zboží získávají.

Obtížím s prodejcem, který o sobě prohlašuje, že zboží neprodává, nýbrž jen zprostředkovává, lze řešit zasláním podnětu České obchodní inspekci. Od ní si může falešný zprostředkovatel za klamavou obchodní praktiku vysloužit citelnou pokutu.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.