To se mi nemůže stát, pomyslíte si patrně, když vám někdo vypráví, jak si potřeboval rychle vyzvednout peníze a v tom fofru je nechal ležet v bankomatu. Omyl, stát se to může. Banky totiž každý měsíc řeší desítky případů zapomenutých peněz v bankomatu, vždyť například Česká spořitelna denně registruje ke čtvrt milionu výběru hotovosti.
- Při vybírání hotovosti se věnovat této činnosti a nerozptylovat se jinými záležitostmi. Přesvědčit se, zda jsme odebrali celou hotovost.
- Vrátit se co nejdříve k bankomatu. Pokud tam hotovost již neleží, oslovit případného dalšího klienta. Citlivě zvážit, zda nezmínit nálezné či naopak přestoupení zákona při ponechání si nalezené hotovosti.
- Obrátit se na vlastní banku i v případě, že jsme vybírali z bankomatu jiného ústavu.
- Podat na policii trestní oznámení na neznámého pachatele. A doufat.
Čím více nepravděpodobná se vám tato situace bude zdát, tím roste pravděpodobnost, že vás rozhodí, až nastane.
Pravda, musíte být hodně roztržití, když u bankomatu zapomenete na své peníze. Navíc, když prakticky všechna zařízení na neodebrané peníze upozorňují textem na obrazovce a většinou ještě po určitém čase i zvukovým či vizuálním signálem, tedy pípáním či blikáním. Leč, stane se někomu z nás prakticky denně.
Komu? Nejčastěji klientům bank, kteří v době výběru řeší naléhavé telefonáty, jedním okem sledují dovádějící ratolesti nebo odeberou jen část bankovek.
U bankomatů většiny bank zůstávají neodebrané peníze ve výdejním slotu a vy se tak s nimi prakticky můžete rozloučit. Se zapomenutými penězi mají šanci se opět setkat klienti bank, které mají u svých bankomatů nastaveno, že neodebrané bankovky z výdejního slotu po určité době zajedou zpět do bankomatu.
Ale jednak je těchto bank jen několik (např. ČSOB, Era, Raiffeisenbank, UniCredit Bank) a navíc limit, po němž se neodebrané peníze vracejí do útrob bankomatu je obvykle nastavený na půl až jednu minutu. A to je především na frekventovaných místech dostatek času, aby peníze stihl odebrat další klient nebo i pozorný kolemjdoucí.
Co tedy v této nepříjemné situaci dělat? První rada je vrátit se co nejrychleji k bankomatu a zjistit, zda tam peníze ještě neleží. Ale to samozřejmě předpokládá, že si vzpomenete skutečně rychle. Případně se zeptat dalšího klienta, zda o penězích něco neví.
A nemusíte spoléhat jen na jeho poctivost. Prakticky všechna výdejní místa jsou monitorována kamerovým systémem a ve prospěch zapomětlivých klientů může hrát i strach z trestního stíhání, které podle uvážení můžete připomenout. Ale můžete samozřejmě oslovit nepravého nebo otrlého člověka. Ponechat si nalezené peníze, tedy nalezené i v bankomatu, je přestoupením zákona, v případě částky nad 5000 Kč se už jedná o trestný čin. A nejsou výjimečné případy, že se po přímé otázce změní nálezce, kterého už vaše peníze hřejí v kapse, v nálezce poctivého.
Jestliže se ale s bankovkami neshledáte na místě výběru, další možností je vaše banka. Tam musíte podat reklamaci, protože je nutné nejdříve doložit, že jste peníze skutečně vybírali. Tato transakce je vždy zaevidována bez ohledu na to, zda peníze zajely zpět do bankomatu nebo je někdo odcizil. Jaký případ nastal, se zjistí při uzávěrce bankomatu a porovnání hotovosti s výběry.
Na svou banku se obracíte i v případě, že jste vybírali peníze z přístroje cizí banky. Váš finanční ústav by měl komunikaci a kontrolu výběru u cizí banky zajistit za vás jako službu v rámci reklamačního řízení. Také prověří, zda někdo nalezené peníze neodnesl na pobočku cizí banky.
A když i tato naděje pohasne, zbývá možnost poslední – obrátit se na Policii ČR. Ta jednak prověří, zda někdo neodevzdal peníze na některou služebnu, ale především na policii adresujete trestní oznámení na neznámého pachatele.
Odhadovat efektivitu tohoto kroku je věštěním z koule. Ale velké naděje si nedávejte. A ani neočekávejte velkou ochotu policistů se tohoto případu ujmout. Pokud totiž hotovost za vás odebral náhodný klient nebo kolemjdoucí, bude jeho identifikace pomocí kamerového systému obtížná.
Není to právě optimistické konstatování, ale pokud zapomenete peníze v bankomatu, máte sice několik možností, jak se pokusit získat je zpátky, ale pokud nebudete mít velké štěstí, můžete se kvůli své roztržitosti s nimi rozloučit.
Mam jeden bezny ucet u Unicreditu a druhy v Polsku u Santanderu. Pri vyberu dosti velke castky v Polsku jsem omylem pouzila ceskou kartu a doslo mi to, az kdyz karta vyjela zpet ven. Byla jsem tak prekvapena, ze jsem se mohla takhle splest, ze jsem nestihla penize vyzvednout, zajely zpet do bankomatu. V Cechach jsem zasla do Unicreditu, reklamaci vyridili a do mesice jsem mela penize na ceskem uctu zpet. Tedy, spokojenost.