Povinné dobíječky elektromobilů v novostavbách zdraží nové byty

Názor
Zbytečný návrh, který jen dále zvýší už tak velmi vysoké ceny bytů. Tak hodnotím nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj, které chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice.
Nejnovější návrh ministerstva pro místní rozvoj chce stavitelům nových bytů nařídit, aby v novostavbách povinně budovali dobíjecí stanice. Ilustrační foto: FAEI.cz

V návrhu vyhlášky o technických požadavcích na stavby, který prošel připomínkovým řízením, resort prosazuje, aby v nových či rekonstruovaných nebytových prostorech s více než deseti parkovacími stáními byla vybudována alespoň jedna dobíjecí stanice.

U každého parkovacího stání pak musí být rozvody, které umožní její pozdější vybudování. Ministerstvo počítá s tím, že by změna mohla platit od poloviny letošního listopadu.

Pokud bude povinnost montovat v garážových stáních určitý počet nabíjecích stanic, zcela určitě to nové byty prodraží. V tuto chvíli nelze říct o kolik, protože nejsou jasné počty, parametry ani cena těchto stanic. Každopádně jejich instalaci zaplatí všichni majitelé nových bytů, protože bude započítaná v jejich vyšší ceně.

PSALI JSME:
Elektromobily nevyřeší problém závislosti na ropě

Zřízení dobíjecí přípojky nebo rovnou vybudování dobíjecí stanice nabízíme v rámci takzvaných klientských změn, ale z několika tisíc klientů, kteří si u nás v poslední době kupovali byt, tuto možnost nikdo nevyužil. Ani do budoucna proto nepočítáme s tím, že bychom sami od sebe tuto technologii ve svých bytových domech nabízeli.

Kromě zdražení nových bytů jsou totiž ve hře stále velmi silné pochyby, zda není elektromobilita jen slepou vývojovou cestou. Přestože ji nejrůznější ekologičtí aktivisti často velmi agresivně a neústupně prosazují, může se už brzy ukázat, že nevýhody dobíjecích vozů je zcela zdiskreditují jako vhodnou alternativu klasickým pohonům.

Elektromobily pak mohou postupně upadnout v zapomnění, z něhož je budou čas od času připomínat pouze nevyužívané dobíjecí stanice v bytových domech stavěných v dobách, kdy se elektromobilita zdála jako takový „fajn nápad“.

Autor je generální ředitel a předseda představenstva společnosti Ekospol
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Česká firma vyvinula domácí rychlonabíječku pro elektromobily

Evžen Korec

Zavřít reklamu ×
  1. Elektromobily se finančně nevyplatí, i kdyby byla elektřina zcela zdarma! Jen rocni propad ceny je obrovský!

    • Oni toho nadelaji… natahnout 3fazovy kabel a udelat pripadne 3f zasuvku vyjde max na jednotky tisic. Delat wallboxy by byl drahy nesmysl.

    • Nějak mi tu chybí parametry oné zásuvky a tak by se to dalo řešit zásuvkou 230V 16A na každé stání. Nabíjení elektromobilů sice bude krapet delší, ale v ceně bytu to vyjde na pakatel. Navíc si tak i majitelé ostatních aut budou moci např. vyluxovat auto či nabít baterku, která odmítla startovat. Rozhodně by se tak jednalo o praktickou věc.

  2. Tento předpis je naprosto správný ! Často se na mne obrací majitelé nových bytů a park. stání s požadavkem na instalaci dobíjecí stanice. která není nic jiného než běžná 3 fázová zásuvka se samostatným elektroměrem a instalace privátního elektroměru a pár metrů kabelu je často neřešitelná, majitelé domů ( SVJ, družstva apd. ) k tomu většinou nechtějí dát souhlas a argumentují zárukou na budovu, často po dobu záruky na objekt tuto instalaci smí provést jen stavitel budovy ( smluvně ošetřeno pod pohrůžkou sankcí a ztráty záruky ) který si to nechá velmi draze zaplatit. V jedné garáži v Praze si developoer naůčtoval za 15m kabelu a jednu zásuvku 80 tisíc Kč !!!!! Férová cena této instalace je pod 15 tisíc Kč. Takže natáhnout o jeden kabel víc při výstavbě garáží a ukončit ho v krabici zdraží cenu parkovacího boxu o 2-3 tisíce Kč a já osobně bych tuto možnost rozhodně využil a dokonce spíš by to byla moje podmínka při koupi parkovacího boxu. Takže nějaké ohromné prodražení je nesmysl nebo spíše zlodějina pane Korče !!!! Pokud bude v garážích nutnost instalovat nabíječku, je potřeba dílo zbytečně nepředražovat ! Dnes je trend využívat neznalosti běžných lidí a místo průmyslové zásuvky, která je naprosto dostačující pro dobíjení i několika elektromobilů ( z jedné třífázové zásuvky lze přes noc tzv. pomalým dobíjením bez problémů nabíjet 3 auta ) instalovat velmi, velmi předražený plastový rozvaděč ve kterém je pár jističů a stupidních součástek a říkat tomu nabíječka. Ta samá elektroskříňka je v prádelně, ale už se jí neříká nabíječka a místo 50 tisíc stojí 3 tis. Kč.

    • Dobíjecí stanice není totéž, co 3 fázová zásuvka (se samostatným elektroměrem). 3 fázová zásuvka je samozřejmě použitelná pro dobíjení. Vybitou teslu však tímto způsobem přes noc těžko nabijete. Dobíjecí stanice umožňuje rychlejší nabíjení, takže přes noc zvládne nabít i vybitou teslu. Jejich instalace přináší kromě vyšších pořizovacích nákladů také vyšší nároky na velikost odebíraného el. proudu a vyšší měsíční platby z důvodu instalace jističe s větším jmenovitým proudem. Dovedu si představit, že provozovatel distribuční soustavy na některých místech instalaci nabíjecí stanice nepovolí, protože by to přetěžilo stávající síť .

      • Hele chytráku, kecáš z hladu ! Kolik jsi toho už najezdil v tý Tesle ???
        Já nabíjím moji Teslu X doma v garáži z běžné zásuvky 230V i ze solárních panelů a ještě jsem problém neřešil. Auto na jejnižší nabíjecí stupeň žere stejně jako pračka nebo myčka takže to utáhnou každé domácí rozvody a utáhnou to i soláry, jen to trvá 24 hodin a čemu to vadí ? Teslou se nejezdí každý den že vytřískáš baterku do nuly, nebo ty najezdíš každý den 500 km ? Já ráno vyjedu, za den najezdím 100 km a večer se vracím domů,v baterii schází 20% a to zásuvka bez problémů dá, běžná domácí zásuvka 220V a když vím, že zítra nikam nepojedu a asi bude aspoń trošku svítit slunce tak nechám nabíjení na zítra a pomaloučku budu nabíjet ze slunce ale hlavně zadarmiko. A protože mám elektro auta 2 tak je střídám a mám je obě stále nabitý. Tři fáze doma nemám, sice bych z nich Teslu nabil za 4 hodiny, ale proč bych platil dražší 3 fázovou elektřinu ? A kdyby echt nic nevycházelo a baterku bych měl do mrtě vybitou, zajedu na Tesla supercharger a zadarmo nabiju za pul hoduny baterku do plna. Moje Tesla má doživotní nabíjení zdarma. Moje Tesla mi dává křídla, ne Redbull. Lidi chce to přemýšlet, dívat se do předu, podívat se jak to dělaj jinde a nebejt zabedněnej.

    • Taky to nabíjení může způsobit rozdíl v připojení domu. Místo připojení distribučním kabelem ze sítě nízkého napětí, může vlivem nabíjení vzrůst spotřeba domu, která si vynutí již vlastni trafostanici. A to jsme již ve statisícíh/milionech navíc…

      • Chlape proboha co to meleš za nesmysly ?!!!! Nejsme v americe kde každej baráček má na sloupě svoji plechovku-transformátor !!! Trafa v česku jsou velký, jedno utáhne celou vesnici a nějakej elektromobil je pro něj kapka v moři. Napsal jsi fakt strašnou blbost.

    • Takže tohle je možná pravá motivace pana ředitele. Přeci nemůže být tak mimo, že by nevěděl, že elektromobily nahradí spalovací auta. Ale dodatečné natažení kabelu na deset míst s výdělkem 70kkč krát deset, pěkných 700 tisíc za nic a jedno odpoledne. Reálně totiž natažení kabelu na tři fáze a zásuvka cenu mnohamiliónových bytů rozhodně nezvýší. To je spíš směšný argument, směšný článek.

  3. Geniální tah. Vláda se bude bít do prsou před světem, kolik že je stanic u nás a nebude ji to stát ani floka.

    • Nejde o odpůrce elektromobilů, nejde hloupé Honzy co neví kde je pravá a levá a vytrubují svá moudra do světa, nejde o vládu a jejich sliby, jde o to že Škodovka už prodává ID4 a ostatní automobilky taky nespí. Já čekám na Enyak a chci si ho mít kde nabíjet a vadí mi, že hlupáci nejsou schopni v hromadných garážích udělat pár zásuvek, hlava mi nebere, že např. Brněnské komunikace staví v Brně nový moderní parkovací dům na ul. Polní, investor je město a v takovém parkinghauzu, který se teprve staví nebude žádné parkovací místo. Architekti, projektanti, města jsou 100 let za opicema a nevidí ani metr před sebe.

    • Nejde o odpůrce elektromobilů, nejde hloupé Honzy co neví kde je pravá a levá a vytrubují svá moudra do světa, nejde o vládu a jejich sliby, jde o to že Škodovka už prodává ID4 a ostatní automobilky taky nespí. Já čekám na Enyak a chci si ho mít kde nabíjet a vadí mi, že hlupáci nejsou schopni v hromadných garážích udělat pár zásuvek, hlava mi nebere, že např. Brněnské komunikace staví v Brně nový moderní parkovací dům na ul. Polní, investor je město a v takovém parkinghauzu, který se teprve staví nebude žádné parkovací místo. Architekti, projektanti, města jsou 100 let za opicema a nevidí ani metr před sebe.

      • to samé se děje na odpočívkách kolem dálnic. Stát postaví novou, vysoutěží provozovatele pumpy, ale nabíječky? Ani jedna! Vůbec není naplánováno tam něco takového provozovat. Proč?

  4. kéž by tohle zavedli i na výstavbu fabrik a hypermarketů. Tím by se eliminovala potřeba hromady nabíječek na sídlištích. V práci každý trávíme hromadu času, lidi/auta se tam střídají na směny, takže žádné strkanice, blokování nabíječky několik dní, protože je někdo líný přeparkovat …

  5. Pane docente, byty zdražuje hlavně Vaše nenažranost a Vašich developerských přátel.

    Vysvětlete mi, co je na natáhání pár drátů do garáží a mírné posílení přípojky domu drahého?

    Osolení ceny bytu za relativně levnou přípojku je opravu jenom Vaše nenžranost, sorry jako.

  6. Já vám nevím vašnosto . Přední automobilky ukončují vývoj dalších spalovacích motorů , protože by jen stěží plnily normu Euro 7 . Utrácejí miliardy na vývoj čistých elektro mobilů a baterií . Ale podle pana generálního za pár let ty miliardy odpískají a na EV se zapomene .

Napsat komentář: Martin Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Bydlení

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.