Povolování bytů brzdí i personální krize na úřadech

Podle dat Českého statistického úřadu zveřejněných tento týden, bylo letos v prvním čtvrtletí v Praze povoleno 2 856 bytů, z toho 2 297 v bytových domech. Ve srovnání s loňským rokem jde o velmi významný nárůst (zhruba o 63 %, pozn. aut.). Tento trend ale podle našich aktuálních zkušeností nejspíše nebude mít dlouhé trvání.
Řada úředníků ze stavebních úřadů odešla, a ty teď trpí velkým personálním podstavem. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Řada úředníků ze stavebních úřadů odešla, a ty teď trpí velkým personálním podstavem. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Byty s novým platným stavebním povolením jsou výsledkem projektů schvalovaných mnoho měsíců zpětně, v řadě případů ještě podle původního znění stavebního zákona. Mnohem horší situace je ale u aktuálně projednávaných povolení.

Kvůli problematickému náběhu nového stavebního zákona a digitalizace stavebního řízení, kdy byl nový systém spuštěn bez řádného testování, řada úředníků raději z úřadů odešla, a ty teď trpí velkým personálním podstavem.

Povolování je tak teď ještě horší, než bylo za předchozího stavebního zákona a nutí developery u řady velkých bytových projektů měnit plány a posouvat jejich plánované zahájení. To se ve střednědobém horizontu projeví na dalším propadu nabídky, což může opět zvyšovat tlak na rychlejší růst cen.

Zlepšení by měla přinést přepracovaná digitalizace stavebního řízení, která je plánovaná až na rok 2028. Už nyní by ale investorům odlehčilo personální posílení stavebních úřadů, které v současnosti nezvládají vznikající projekty odbavit.

Nábor nových úředníků se ale v současnosti příliš nedaří, a stát by tak měl zkusit hledat i alternativní cesty. Jednou z nich by mohlo být slučování malých, mnohdy jednočlenných stavebních úřadů. V minulosti stát podobným způsobem dokázal zredukovat například počet pošt.

Na stavební úřad jde přitom průměrný občan jedenkrát anebo dvakrát za život. Současně s tím by bylo vhodné zvážit zavedení jednotné soustavy, kde by fungovala delegace práce z přetížených úřadů na ty s volnějšíma rukama.

Autorka je výkonná ředitelka společnosti Central Group
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 1
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

  1. PR Pavel Rohlíček

    Paní ředitelka by se v první řadě měla věnovat tomu, čemu opravdu rozumí a nikoli správnímu řízení nebo veřejné správě. Pravdou je, že současný stavební zákon, který si napsali developeři, je tím nejhorším, který tady kdy byl a navíc se každý měsíc novelizuje. Problémů stavebního řízení je více. Úředníkům se 20 let snižují reálné mzdy, ale přidává se povinností. Přidáno dostanou pouze ve volebním roce. Po inflaci, která sebrala 30% dostali přidáno 7%. Řadový pracovník stavebního úřadu i po 10-ti letech praxe má stále hluboce podprůměrný příjem. Je překvapující, že to už nikdo dělat nechce? Jsou úřady které nabízí náborový příspěvek i 200 tisíc, nebo služební byt, bez úspěchu. Představa, že se zruší malé úřady a vše je vyřešeno, je zcela mylná. Malé úřady mají mnohem menší fluktuaci pracovníků, ten tým je tedy stabilnější a má mnohdy větší zkušenosti než na velkých úřadech. Pokud dojde ke zrušení, starostové si právě zkušené pracovníky ponechají. Velké úřady tak dostanou mnohdy několikanásobně větší území než mají dnes, ale žádné lidi. Skutečně se to zlepší? Samotná kapitola je přesun stavebních úřadů pod stát. Ochotu o tom uvažovat (aniž by znali konkrétní podmínky) projevila třetina zaměstnanců. V reálu může stát získat kolem 20% lidí oproti tabulkovému stavu. Dá se říci, že přejdou hlavně ti, kteří mají pár let do důchodu a už si to chtějí jen odsedět a potom ti, o které nebude mít nikdo zájem. Jestli tento model ANO protlačí, pak už se nebude povolovat vůbec.