Pozor na finfluencery. Připraví vás o pořádný balík peněz

V internetovém prostředí se bohužel objevují také nýmandi, kteří se vydávají za velké finanční machry. Svými radami a doporučeními mohou lidi, kteří je poslechnou, připravit o pořádný balík peněz. Dokonce před nimi varuje i Česká národní banka (ČNB).
Nesolidní influenceři se rádi chlubí, kolik vydělali peněz. Ilustrační foto: Pixabay.com
Nesolidní influenceři se rádi chlubí, kolik vydělali peněz. Ilustrační foto: Pixabay.com

Sociální sítě jsou fenoménem poslední doby. Hemží se to na nich youtubery a influencery. Někteří jen vyprávějí o tom, co každý den dělají, jiní vaří zajímavé pokrmy, další radí třeba s líčením. Specifickou skupinou jsou finanční influenceři neboli finfluenceři.

Zaměřují se na osobní finance a investice, případně na další finanční témata. Sdílení informace, ale i své názory nebo rady. Je mezi nimi mnoho erudovaných a respektovaných odborníků, ale bohužel se mezi nimi vyskytují i vyložení hochštapleři, kteří vás v konečném důsledku mohou připravit o nemálo peněz.

Právě před tou druhou skupinou dokonce varuje ČNB. Upozorňuje, jaká pravidla a povinnosti musí finfluenceři splňovat – včetně podávání objektivních informací.

Problémem je, že nesolidní finfluenceři nejsou typickými internetovými podvodníky, kteří se různými fintami snaží dostat k přístupovým datům k vašim účtům a pak je dokonale vybílit. Případně si přímo nechat vaše peníze někam poslat.

Tito finfluenceři se mohou tvářit jako velcí experti, jejichž rady se vyplatí vyslyšet. Mnohdy se to snaží dokázat na vlastním příkladu. Vychvalují sami sebe až do nebes, jak se jim díky výhodné investici podařilo pohádkově zbohatnout. Jako důkaz má posloužit třeba luxusní bourák v pozadí nebo aspoň zlaté hodinky na zápěstí.

Jenže zájemce, který dá na jejich rady, se může velmi snadno napálit. Typickým příkladem může být „zaručená“ investice do vybrané kryptoměny, což je pro laiky (ale i některé skutečné experty) poměrně neznámý svět. Zájemce tak snadno o významnou část investice může přijít.

Ještě nebezpečnější může být situace, kdy je finfluencer přímým spolupracovníkem nějakého investora, který chce právě třeba na kryptoměně vydělat. Začne ji mezi svými sledujícími propagovat, takže někteří pak podlehnou vidině snadného výdělku a začnou si ji kupovat.

To může způsobit růst cen vybrané kryptoměny, což pak přiláká další zájemce a cena – přesně jak to předvídal finanční influencer – raketově roste. Původní investor a s ním i finfluencer v tu chvíli kryptomince za vysokou cenu prodá. A protože jich měli hodně, cena se znovu propadne.

Drobným investorům, kteří dali na rady finančního influencera, tak zůstanou kryptomince v bezvýznamné hodnotě. „V krajních případech mohou být finfluenceři zapojeni do neetických nebo dokonce nelegálních praktik,“ varuje ČNB.

Jejich působení na sociálních sítích je o to nebezpečnější, protože si už mnozí lidé dávají na tradiční kyberšmejdy pozor a také jednotlivé bankovní domy se před nimi snaží své klienty chránit. Jenže na nesolidní finfluenceři jsou i banky krátké.

Vyplatí se proto být i v této finanční oblasti na pozoru a důvěřovat jen relevantním údajům a skutečným finančním znalcům, jejichž informace a rady nebývají povrchní. Mezi ně rozhodně patří ekonom Petr Bartoň. A pokud si nejste jistí, můžete se vždycky poradit – třeba se svým osobním bankéřem.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek