Pozor na „německé“ ojetiny. Mohou to být i hurikánem poškozená auta z Floridy

Hned v několika vlnách varovali odborníci před ojetými auty, zatopenými během povodní a záplav. V září se to týkalo tuzemských aut, nyní přichází varování i před auty ze Spojených států amerických. Nedávný hurikán Milton tam způsobil zaplavení tisíců aut, další tisíce aut byly mechanicky poškozeny.
Na hurikán Milton, který se v říjnu prohnal Floridou, doplatí i řada Evropanů, kteří si nevědomky koupí auto, které bylo buď vytopené nebo výrazně poškozené, a nebylo řádně opravené. Část těchto aut se dostane i na český trh. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Na hurikán Milton, který se v říjnu prohnal Floridou, doplatí i řada Evropanů, kteří si nevědomky koupí auto, které bylo buď vytopené nebo výrazně poškozené, a nebylo řádně opravené. Část těchto aut se dostane i na český trh. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Vytopená či nekvalitně opravená auta z USA by se podle společnosti Cebia, která prověřuje historii ojetých aut, čímž pomáhá motoristům, aby se nestali oběťmi podvodu, už v listopadu mohly dostávat na evropský trh. Směřovat budou především do střední a východní Evropy a často u nich bude uvedený německý původ.

„Bohužel je realitou, že každá přírodní katastrofa přináší neštěstí i lidem, kteří jí nebyli přímo postiženi. V tomto případě doplatí na hurikán Milton, který se v říjnu prohnal Floridou, i řada Evropanů, kteří si nevědomky koupí auto, které bylo buď vytopené nebo výrazně poškozené, a nebylo řádně opravené,“ řekl říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Část těchto aut se podle něj dostane i na český trh. „Pro české kupující se však budou často tvářit jako auta dovezená z Německa, nikoli ze zámoří,“ upozornil Pajer s tím, že opravit tyto vozy po totální ekonomické škodě se finančně nevyplatí, proto budou opraveny levně i s tím, že nebudou splňovat požadavky na bezpečnost.

„Podvodníci, kteří auta opravují a přeprodávají, u nich samozřejmě vymění světla a prvky, které by mohly prozradit skutečný původ. Oproti funkčním airbagům či elektroinstalaci však jde o menší položky, neboť tyto části lze použít z havarovaných aut, podobně jako části karoserie, neboť ta se v rámci aftermarketových dílů ani nevyrábí,“ popsal Martin Pajer.

Například v Německu se podle něj za posledních deset let situace obrátila: Zatímco dříve šlo v 70 procent případů obchodníků s ojetými vozy o Němce, dnes jich je zhruba jen 30 procent, což je jeden z důvodů častějších podvodů včetně falšování původu. „Ojetá auta ze Spojených států amerických i Kanady se objevují v Evropě, a rovněž na českém trhu, v posledních letech stále více,“ tvrdí Pajer.

„Proto jsme do našeho systému na prověření historie ojetých aut přidali data o autech z těchto zemí a zdroje dat neustále rozšiřujeme. V současné chvíli máme informace k 93 procent zámořských aut. Díky tomu vidíme, že 68 v z těch, co se v Česku prodávají, je po totální škodě, dalších 17 procent po středním či větším poškození a pouze 15 procent z nich je nehavarovaných,“ vysvětlil ředitel Cebie.

„A to jde o běžný stav, nikoli o mimořádnou situaci spojenou s přírodní katastrofou,“ podtrhl s tím, že skutečný původ i zaplavení či jiné poškození vozu lze odhalit právě v systému od Cebia, do nějž poskytují informace přímo výrobci vozidel. Drtivá většina aut v zemi, pro kterou byla vyrobena, byla také provozována.

Zjistit skutečný původ ojetiny není pro běžného kupujícího vůbec snadné. Z technického průkazu jej nezjistí. Navíc často dochází k účelovým registracím, kdy se auto v Německu přihlásí třeba i jen na pár dní, aby získalo potvrzení, že zde bylo odhlášeno, čímž prodejci prokazují kupujícím „pravost“ německého původu.

Zfalšovat skutečný původ vozů a předstírat, že jde o auta z Německa, pomáhá podvodníkům nejen zvýšit zájem o tato auta a rychleji je prodat, ale také navýšit jejich cenu. Podle Cebie jde v průměru o navýšení o 10 000 až 20 000 korun. O mnohem více ale kupující přeplatí hodnotu vozu kvůli horšímu technickému stavu. Zde se náklady mohou vyšplhat do desítek i nižších stovek tisíc korun.

„Poničení vodou je pro automobil jedním z nejhorších typů poškození. Zpozornět byste měli při kontrole toho, kam až se voda do vozu dostala. Pokud vyšplhala až do interiéru vozu a k motoru, dá se očekávat, že došlo k poškození válců a pístů, což vede k zásadnímu poškození celého motoru,“ sdělil Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) předseda sdružení SOVA Zbyněk Veselý.

Po záplavách, které v září výrazně postihly Česko a přilehlé státy, lze podle něj očekávat zvýšenou nabídku ojetých vozů poškozených vodou a bahnem. „Bylo tomu tak vždy, v letech 1997, 2002, 2009 i 2013. Jen co opadla voda, spousta soukromých majitelů začala nabízet svá zatopená auta jako běžně opotřebené ojetiny a samotné zatopení zatajovala či jeho rozsah bagatelizovala,“ připomněl.

K těmto nekalým praktikám se podle jeho zkušeností nejčastěji uchylují soukromí prodejci a menší, nerenomované autobazary. „Na naše sdružení se často obracejí lidé, kteří byli oklamáni při koupi ojetiny na první pohled ve velmi dobrém stavu, která po kontrole kódu VIN a technické prohlídce ukázala poničení přírodní kalamitou,“ řekl předseda sdružení SOVA.

„Je důležité mít na paměti, že se to netýká jen automobilů z Česka, ale i z ciziny, z míst zasažených záplavami. A ty nebyly jen Česku, ale i v okolních zemích,“ dodal. Na nové majitele zatopených vozů se zatajenou historií podle odborníků dopadnou v následujících letech kvůli nečekané údržbě a opravám zvýšené výdaje; zásadní je samozřejmě i snížená bezpečnost těchto zatopených ojetin.

Je třeba dát pozor i na elektroniku. Voda může poškodit senzory, řídicí jednotky, počítače, a další elektronické komponenty. Ty mohou přestat fungovat. Elektronika a kabelové svazky mohou být vystaveny korozi, která se sice nemusí projevit ihned, ale může vést k problémům v budoucnu. Voda může proniknout do brzdového systému, což vede mj. k poškození brzdových destiček.

Letošní povodně zasáhly několik evropských zemí a zničily tisíce vozidel. Kromě České republiky se prohnaly také Polskem, Slovenskem, Německem, Rakouskem či Rumunskem. Zatímco některá vozidla byla zničena zcela, mnoho z nich bylo pouze zaplaveno či částečně mechanicky poškozeno.

„Zaplavená auta se často vyvážejí z dané země a prodávají jinde. Je pravděpodobné, že se k nám některá auta z těchto zemí dostanou, a dokonce se mohou falešně tvářit jako vozy s německým původem,“ upozornil Martin Pajer z Cebie, podle nějž je u aut ze zahraničí obzvlášť důležité vybírat si seriózní prodejce.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena