Podvodných reklam na zázraky stále přibývá, lákají na celebrity nebo supervýhodné ceny. I když se může zdát, že na tento typ podvodu už nikdo nenaletí, pokud je kampaň zacílená na skupiny s menší zkušeností s virtuálním světem, tato technika stále funguje.
V současné době se ale aktivity útočníků přesunují stále více do prostředí nových médií – na sociální sítě a komunikační platformy, ale také třeba na seznamovací platformy. Sázejí třeba také na to, že při rychlém procházení příspěvků na mobilním telefonu lidé častěji nerozpoznají škodlivý obsah.
„Podvodné reklamy jsou masově používanou technikou, se kterou mají nemalé starosti všichni poskytovatelé reklamního prostoru. Ani giganti jako Google nebo Facebook přes obrovské investice do této oblasti v boji s podvodnými reklamami nevítězí,“ říká Ondřej Ševeček z Počítačové školy Gopas.
Podle loňské studie skupiny pro práva spotřebitelů Which se například více než třetina uživatelů vyhledávače Google setkala opakovaně s podvodnou reklamou přesto, že ji nahlásili. V případě Facebooku jde až o 26 procent uživatelů. Zmíněným společnostem se nedaří podvodné reklamy odstranit, a to i přesto, že to již dlouhou dobu slibují.
„S tímto fenoménem se setkáváme i na českých vyhledávačích a portálech,“ konstatuje Ševeček a dodává: „Jedinou možností, jak se jako uživatel před negativním dopadem takovýchto technik bránit, je neklikat bez rozmyslu na vše, co vás zaujme. Napovědět může většinou podezřelá adresa, na kterou link z reklamy vede, a kterou lze jednoduše před odkliknutím zkontrolovat.“
Podvodné reklamy, které zneužívají jména velkých firem, nejsou na internetu nic nového. Teprve v poslední době se ale zaměřují na lokální české hráče – například Českou poštu nebo velmi nedávno i ČEZ. Nové je podle odborníků to, že roste profesionalita takovýchto kampaní. Zde šlo o nabídku výhodných investic a reklama byla provázaná s kvalitně zpracovaným YouTube kanálem.
„Lidé vedení vidinou snadného výdělku se často rozhodují iracionálně, což je základem investičních podvodů v reálném i virtuálním světě. Rozpoznat podvodnou investiční nabídku od té skutečné ale není vždy jednoduché. Zpozornět bychom měli v případě neobvykle vysokého zhodnocení za minimálního rizika,“ vysvětluje Michal Merta, ředitel Cyber Fusion centra společnosti Accenture.
Podvodníci podle něj stále častěji využívají taktiku postupných kroků – začínají u malých investic, a poté se z dotyčné osoby snaží vylákat více. „Mohou například hlásit smyšlené zisky nebo ztráty a žádat podvedeného, aby investoval více. Když pak chce oběť vybrat svoje peníze, začnou požadovat další částku pod záminkou povinné daně z investice,“ uvádí Merta příklad.
Podvodné reklamy mají za cíl od jednotlivých oklamaných buď vylákat identifikační údaje, nebo přímo finanční prostředky. Či je přesměrovat na podvodné stránky nebo aktivní prvky, které spustí instalaci škodlivého kódu do jejich zařízení, třeba i s cílem jej později zablokovat a vymáhat výkupné. K tomu, aby lidé skočili na podvodnou nabídku, využívají podvodníci řadu technik, kdy využívají emocí k ukvapené reakci.