Praha je průměrně zacpané město. Kde jsou kolony aut horší?

Analýza
V aktuálním žebříčku nejzacpanějších měst je Praha na 137. místě. Tak to vychází podle dat společnosti TomTom, která se specializuje na technologie určování polohy pro řidiče, výrobce automobilů, podniky a vývojáře. Hůř je na tom například Bratislava.
Už se to konečně rozjede? Dopravní zácpa v centru města. Ilustrační foto: Pixabay.com

Každý řidič, který někdy projížděl Prahou, aspoň jednou uváznul v pořádné koloně. A při nadávání na šnečí tempo přesunu z místa A do místa B ho nepochybně ani nenapadlo, že na tom jsou mnohé metropole ještě hůř. Třeba indická Bombaj, ale třeba také Moskva nebo Bratislava.

„Podle uváděného žebříčku je mnohem ucpanější Bratislava, a to na 88. místě. Podle dat začíná pražská ranní špička v sedm dáno, vrcholí kolem osmé a uklidňuje se po deváté. Odpoledne trvá od tří do šesti s kulminací ve čtyři. Provoz se liší během týdne: Ráno je nejhustší v pondělí a úterý, navečer zase ve čtvrtek. V pátek je vzhledem k oblibě víkendů na chatách a chalupách rušno už skoro od oběda,“ okomentoval výsledky Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg.

Pomoc hromadné dopravy

České metropoli podle něj napomáhá fungující příměstská, ale i městská doprava, které dokážou dopravním špičkám odlehčit. Ostatně přibližně třetina ekonomicky aktivních lidí, kteří pracují v Praze, do hlavního města dojíždí.

PSALI JSME:
Do práce jezdí autem 40 procent Čechů

Podle průzkumu Anytime carsharing 34 procent Pražanů využívá veřejnou dopravu denně. Několikrát týdně pak 32 procent a poměrnou novinku – sdílené automobily – už 11 procent obyvatel metropole. Dále z průzkumu vyplývá, že pouze 16 procent Pražanů používá svůj automobil denně. Nejčastěji jej nastartují několikrát týdně (30 procent), jednou týdně pak 16 procent. A devět procent pak do vlastního vozu usedne pouze několikrát ročně.

Praha je rovněž propojená s okolím příměstskými vlaky CityElefant, kde je například Wi-Fi nebo zásuvky na dobíjení mobilních telefonů. Do železničního spojení se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti investovat. Plánují, že nakoupí více než stovku vlaků. Dalším krokem by mělo být přesunutí souprav pod zem a jejich větší propojení s metrem.

Tunely by měly vést ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná stanice Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové zastávky, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků. Vysokorychlostní vlaky by pak jezdily po povrchu.

PSALI JSME:
Lidé v kolejišti, ztracený průvodčí, zmatené vlaky. Kolapsové situace dráhy informačně nezvládají

Příměstský vlak je mnohými cestujícími běžně vnímán jako jakési metro na povrchu. A dokonce se při pořizování nového bydlení o vlakové spojení zajímají. Vlaková zastávka poblíž velkých měst se stává fenoménem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem, jako v Praze stanice metra.

„Monitor přímého trhu s nemovitostmi zjistil, že počet dotazů na železniční dopravu nebo na vzdálenost od nádraží vzrostl u zájemců o příměstské bydlení mezi roky 2018 a 2019 o třetinu. A počet zmínek o železniční zastávce v inzerátech kategorie nemovitostí za tu dobu narostl dokonce o dvě třetiny,“ poznamenal Kamil Dunaj ze společnosti Getberg.

Nejhorší zácpa na světě

Vlakové spojení by možná uvítali účastníci časově nejdelší dopravní zácpy v dějinách, která se odehrála před více než deseti lety v Číně. Kolona mezi autonomními oblastmi Vnitřní Mongolsko a Peking byla dlouhá sto kilometrů a řidiči v ní stáli deset dní. To vše kvůli opravě vozovky. Obyvatelé vesnic podél silnice toho využili a nešťastným posádkám prodávali vodu a jídlo – obojí pořádně předražené.

PSALI JSME:
Pražská bytová krize se prohlubuje

Ještě delší dopravní zácpa se vytvořila loni na podzim těsně před tím, než měla být kvůli kornavirové pandemii zavřená Paříž. Podle údaje z oficiálního webu o sledování provozu v metropoli změřili kolonu o délce neuvěřitelných 700 kilometrů. Tím byl překonaný dosavadní pařížský rekord 629 kilometrů, který padl na konci roku 2019 během stávky veřejné dopravy.

Pařížský provoz byl zablokován všemi směry. Někteří se snažili na poslední chvíli opustit město a přečkat lockdown na svých venkovských sídlech, druzí se naopak narychlo vraceli do svých pařížských domovů z dovolených a prázdnin. Dlouhé dopravní zácpy trápily řidiče rovněž ve městech Lyon a Bordeaux.

Nejucpanější města světa

Podle expertních odhadů stráví řidič za volantem v průměru dva roky svého života. Někde to je nejspíš výrazně více, jak před časem ukázal podrobný žebříček měst, v nichž se jezdí nejhůře i nejlépe, sestavený francouzskou společností Mister Auto.

PSALI JSME:
V pátek obědváme dřív. Chaty a chalupy volají

Firma, která prodává autodíly, si se sestavováním tabulky dala opravdu hodně záležet, hodnotila celkem patnáct kritérií ve třech skupinách: Infrastruktura, bezpečnost a náklady. Vedle plynulosti dopravy tak hodnotila například také chování řidičů v ulicích, dostupnost parkování a jeho cenu anebo kvalitu ovzduší.

V kategorii „nejhorší město pro jízdu autem“ skončila indická Bombaj, následovaná mongolským Ulánbátarem a indickou Kalkatou. Z Česku nejbližších měst se v první desítce na posledním místě umístila Moskva. Opačnému žebříčku „nejlepších měst“ kralovalo kanadské Calgary, na druhém a třetím místě skončily arabská Dubaj a kanadská Ottawa.

Praha v tomto žebříčku obsadila opět průměrné 59 místo. Podle francouzských propočtů se ale v české metropoli jezdí lépe než například v Bruselu, Barceloně, Paříži, Londýně anebo Los Angeles.

PSALI JSME:
Nejucpanější města Evropy. V létě je lepší se jim vyhnout

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.