V žebříčku, který ICCA každoročně na základě počtu mezinárodních konferencí sestavuje, Praha zopakovala svůj loňský výsledek a obhájila pátou pozici mezi evropskými městy a celosvětově se umístila na šesté příčce.
Tradičním vítězem se stala Paříž, která v posledních deseti letech ani jednou nechyběla na medailových pozicích. Za ní se umístil Singapur a na třetí příčce Lisabon, první pětku uzavírá Vídeň a Barcelona.
Nejvíce vyhledávanou zemí pro pořádání kongresů jsou Spojené státy americké, ačkoli žádné z tamních měst se v první desítce neumístilo. Konkurence neustále roste, jak ukazuje meziroční srovnání.
Zatímco v roce 2022 kontinentální diverzita v top dvacítce zahrnovala jen státy Evropy, Asie a Severní Ameriky, v žebříčku za loňský rok se poprvé objevují také Latinská Amerika a Oceánie.
„Úspěch Česka na globálním kongresovém poli tak potvrzuje nejen to, že dlouhodobá spolupráce tuzemské veřejné a soukromé sféry je v tomto ohledu efektivní, ale i to, že roste zájem zahraničních nákupčích o regionální nabídku,“ objasňuje agentura CzechTourism ve své tiskové zprávě.
Kongresový turismus není zanedbatelnou kategorií – není sezónně závislý a plynou z něj významné ekonomické přínosy. Podle dlouhodobých statistik utratí delegát na konferenci minimálně 2,5x více než průměrný turista.
Účastníci konferencí navíc výrazně méně zatěžují tradiční turistické atrakce, neboť se povětšinu času zdržují v prostorách určených pro kongres. Přínosy kongresového turistického ruchu jsou ale i neekonomické.
„Vede k rozvoji znalostního potenciálu, sdílení know-how, prezentaci úspěchů domácího výzkumu, propagaci a internacionalizaci inovačních aktivit. Má tak strategický přesah do dalších odvětví a funguje jako účinný nástroj mezirezortní spolupráce,“ upozorňuje ředitel CzechTourism František Reismüller.
Atraktivitu Česka pro zahraniční nákupčí potvrdil i letošní ročník veletrhu IMEX ve Frankfurtu, jednoho z největších globálních veletrhů zaměřených na kongresovou a incentivní turistiku (motivační nástroj firem, kdy odměňují své zaměstnance nebo partnery cestami do tuzemska či zahraničí – pozn. aut.).
V expozici České republiky tradičně svou nabídku prezentovali nejen zástupci hotelů, kongresových prostor a agentur, ale také regiony – konkrétně Prague Convention Bureau a Brno Convention Bureau.
„Většina tuzemských společností, které se na veletrhu představily, působí v Praze. A právě proto nás velice těší zvyšující se zájem nákupčích o regionální nabídky. Roste poptávka po incentivních cestách mimo hlavní město, což otevírá nové možnosti pro ostatní regiony,“ vysvětluje Tereza Hofmanová, vedoucí manažerka Czech Convention Bureau.
„Často zaznamenáváme dotazy na unikátní místa, zejména historické objekty, kde by pořadatelé mohli zorganizovat eventy. Česko má nejhustší síť památek zapsaných na seznamu světového dědictví UNESCO na rozlohu země, což v praxi znamená, že v tomto ohledu máme skutečně obrovský potenciál,“ uvedla.