bool(false)

Precedentní rozhodnutí ČNB: finanční poradci musejí nahrávat a uchovávat své hovory s klienty stejně jako banky

Společnost Fincentrum včera obdržela pravomocné Rozhodnutí o rozkladu, které uzavřelo kontrolu České národní banky zahájenou 11. března 2014. Za nejzávažnější prohřešek systémové povahy označil regulátor Nenahrávání mobilních telefonů poradců při zprostředkování investic. Rozhodnutí má okamžitý dopad na činnost všech finančních poradců v ČR, kteří se věnují investičnímu zprostředkování a poradenství. Podobným rozhodnutím v loňském roce přiměla ČNB k nahrávání hovorů s klienty všechny banky na českém trhu.

Česká národní banka vytkla společnosti Fincentrum celkem pět prohřešků. Řízení o jednom z nich Bankovní rada ČNB zastavila, zbylé prohřešky jsou (od nejméně závažného k nejzávažnějšímu):

  1. Rejstřík ČNB neobsahoval po určitou dobu zapsanou jednu spolupracující životní pojišťovnu, konkrétně AXA životní pojišťovnu a.s. (tento nedostatek Fincentrum napravilo samo ještě před zahájením kontroly ČNB).
  2. Fincentrum se dopustilo nekalé obchodní praktiky, když neinformovalo spotřebitele o propojení tehdejšího místopředsedy představenstva společnosti Fincentrum s poskytovatelem produktu životního pojištění.
  3. Fincentrum nenahrávalo mobilní telefony poradců při zprostředkování důchodového a doplňkového penzijního spoření a komunikaci se zákazníkem či potenciálním zákazníkem neuchovalo (přičemž ČNB deklarovala, že u zrušeného druhého pilíře došlo k zániku zákona i odpovědnosti za přestupek).
  4. Fincentrum nenahrávalo mobilní telefony poradců při zprostředkování investic a komunikaci se zákazníkem či potenciálním zákazníkem neuchovalo.

Rozhodnutí ČNB je konečné, Fincentrum proto udělenou pokutu ve výši 1,5 milionu Kč bez zbytečného odkladu uhradí.

“Rozhodnutí v neprospěch Fincentra přichází nedlouho po pokutování Československé obchodní banky sankcí ve výši 2 miliony Kč za nenahrávání hovorů bankovních poradců s klienty. V důsledku tohoto rozhodnutí začaly všechny české banky hovory svých poradců nahrávat a archivovat. Rozhodnutí směrem k Fincentru je podobně precedentní a má za zřejmý cíl totéž: přinutit všechny poradenské společnosti nahrávat a archivovat hovory všech poradců působících na českém trhu v distribuci investic,“ uvedl Petr Stuchlík, zakladatel a předseda představenstva společnosti Fincentrum.

Fincentrum se nyní s Rozhodnutím v kontextu celého spisu, který má tisíce stran, seznamuje. Bez zbytečného odkladu se bude zabývat případnou implementací požadavků regulátora.

“O nutnosti nahrávání hovorů našich poradců jsme s pomocí nejlepších právníků v zemi diskutovali s regulátorem dva roky. Soudobé regulatorní prostředí a precedent v případě nahrávání hovorů bankéřů však takovému opatření přejí. Fincentrum již pracuje na technickém řešení, které pomůže ochránit poradce po tomto průlomovém rozhodnutí regulátora tak, aby splnili veškeré požadavky. Přáli bychom si, aby vedlejším efektem tohoto rozhodnutí byla vyšší ochrana spotřebitelů před nekalými nabídkami nebo nekvalitním poradenstvím, se kterým se setkávají naši poradci v terénu každý den. Fincentrum je a bude založeno na kvalitním a férovém poradenství, ať už jsou hovory poradců nahrávány, či nikoli,” dodal Petr Stuchlík.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

UNIQA slaví čtvrtstoletí svého působení na českém pojistném trhu

V těchto dnech uplynulo právě 25 let od založení Česko-rakouské pojišťovny „na zelené louce“. Za jejím zrodem stál zejména zájem největší rakouské pojišťovny Bundesländer proniknout co nejdříve na trhy východní Evropy po změnách, které přinesl rok 1989. Bundesländer byl hlavní složkou pozdějšího evropského …

Flexibilní parní turbíny podporují provoz obnovitelných zdrojů

Podíl přímé výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů – zejména fotovoltaických a větrných elektráren – v posledním desetiletí stoupl a navýšilo se i energetické využití biomasy. To klade nové nároky i na provoz klasických tepelných a vodních elektráren, ke slovu se tak dostávají technologické inovace.

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …

Příští sčítání lidu chceme udělat co nejkomfortnější, říká statistik Robert Šanda

Rozhovor
Zapojit se do sčítání v roce 2021 bude mnohem jednodušší. Kromě toho, že si občané budou moci vybrat, jakou formou budou vyplňovat sčítací formuláře, nebudou o sobě muset uvádět citlivé údaje. „Například nebudeme nic zjišťovat o příjmech, majetku nebo zdravotním stavu,“ vysvětluje Robert Šanda, ředitel odboru statistiky obyvatelstva ČSÚ (Český statistický úřad).
Rolovat nahoru