Precedentní rozhodnutí ČNB: finanční poradci musejí nahrávat a uchovávat své hovory s klienty stejně jako banky

Společnost Fincentrum včera obdržela pravomocné Rozhodnutí o rozkladu, které uzavřelo kontrolu České národní banky zahájenou 11. března 2014. Za nejzávažnější prohřešek systémové povahy označil regulátor Nenahrávání mobilních telefonů poradců při zprostředkování investic. Rozhodnutí má okamžitý dopad na činnost všech finančních poradců v ČR, kteří se věnují investičnímu zprostředkování a poradenství. Podobným rozhodnutím v loňském roce přiměla ČNB k nahrávání hovorů s klienty všechny banky na českém trhu.

Česká národní banka vytkla společnosti Fincentrum celkem pět prohřešků. Řízení o jednom z nich Bankovní rada ČNB zastavila, zbylé prohřešky jsou (od nejméně závažného k nejzávažnějšímu):

  1. Rejstřík ČNB neobsahoval po určitou dobu zapsanou jednu spolupracující životní pojišťovnu, konkrétně AXA životní pojišťovnu a.s. (tento nedostatek Fincentrum napravilo samo ještě před zahájením kontroly ČNB).
  2. Fincentrum se dopustilo nekalé obchodní praktiky, když neinformovalo spotřebitele o propojení tehdejšího místopředsedy představenstva společnosti Fincentrum s poskytovatelem produktu životního pojištění.
  3. Fincentrum nenahrávalo mobilní telefony poradců při zprostředkování důchodového a doplňkového penzijního spoření a komunikaci se zákazníkem či potenciálním zákazníkem neuchovalo (přičemž ČNB deklarovala, že u zrušeného druhého pilíře došlo k zániku zákona i odpovědnosti za přestupek).
  4. Fincentrum nenahrávalo mobilní telefony poradců při zprostředkování investic a komunikaci se zákazníkem či potenciálním zákazníkem neuchovalo.

Rozhodnutí ČNB je konečné, Fincentrum proto udělenou pokutu ve výši 1,5 milionu Kč bez zbytečného odkladu uhradí.

“Rozhodnutí v neprospěch Fincentra přichází nedlouho po pokutování Československé obchodní banky sankcí ve výši 2 miliony Kč za nenahrávání hovorů bankovních poradců s klienty. V důsledku tohoto rozhodnutí začaly všechny české banky hovory svých poradců nahrávat a archivovat. Rozhodnutí směrem k Fincentru je podobně precedentní a má za zřejmý cíl totéž: přinutit všechny poradenské společnosti nahrávat a archivovat hovory všech poradců působících na českém trhu v distribuci investic,“ uvedl Petr Stuchlík, zakladatel a předseda představenstva společnosti Fincentrum.

Fincentrum se nyní s Rozhodnutím v kontextu celého spisu, který má tisíce stran, seznamuje. Bez zbytečného odkladu se bude zabývat případnou implementací požadavků regulátora.

“O nutnosti nahrávání hovorů našich poradců jsme s pomocí nejlepších právníků v zemi diskutovali s regulátorem dva roky. Soudobé regulatorní prostředí a precedent v případě nahrávání hovorů bankéřů však takovému opatření přejí. Fincentrum již pracuje na technickém řešení, které pomůže ochránit poradce po tomto průlomovém rozhodnutí regulátora tak, aby splnili veškeré požadavky. Přáli bychom si, aby vedlejším efektem tohoto rozhodnutí byla vyšší ochrana spotřebitelů před nekalými nabídkami nebo nekvalitním poradenstvím, se kterým se setkávají naši poradci v terénu každý den. Fincentrum je a bude založeno na kvalitním a férovém poradenství, ať už jsou hovory poradců nahrávány, či nikoli,” dodal Petr Stuchlík.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Tipy na dárky, které pomáhají. Jaké jsou mezi Čechy nejoblíbenější?

Dárky, které pomáhají potřebným, jsou mezi Čechy čím dál tím oblíbenější. Nabízí totiž netradiční způsob, jak obdarovat blízké a zároveň udělat dobrý skutek. Koupí dárkového certifikátu lidé ročně přispějí až statisíce korun na pomoc lidem v nouzi doma i v zahraničí.

Zaměstnanci Sberbank splnili více než 300 vánočních přání

Zaměstnanci Sberbank plní vánoční přání dětem a seniorům. Klientům domovů seniorů či dětem pobývajícím v dětských domech nakoupili přes 300 dárků, o které si napsali Ježíškovi. Na Štědrý večer si tak ti mladší rozbalí vytouženou panenku, auto na ovládání, dřevěné kostky nebo stavebnici, ti starší pak pěknou …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Měli by mít Češi na trhu práce přednost? V Česku už pracuje přes půl milionu cizinců

Analýza
Nadprůměrně pozitivní ekonomický vývoj Česka a vysoká životní úroveň, která je na obdobné té v západoevropských zemích. To jsou lákadla pro kvalifikované pracovní síly ze zemí severní, západní a jižní Evropy. Od našeho vstupu do EU v roce 2004 v Česku značně přibylo zaměstnaných cizinců z ekonomicky vyspělejších evropských zemí – za prací k nám přišlo 25 tisíc nových pracovníků.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru