Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček, jedna z legend českého letectví

V první polovině července uplynulo sto let od narození velké osobnosti českého letectví, Jana Vlčka, jenž se zasloužil o celou řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Spolupracoval např. na vývoji letounu L-29 Delfín a následně se stal hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, který dodnes létá po celém světě.
Podobizna Jana Vlčka na svislé ocasní ploše letounu L-39. Foto: Jerry Gunner from Lincoln, UK – Tail of L-39 2433 based at Náměště nad OslavouUploaded by tm, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=24979848

Se jménem hlavního konstruktéra Ing. Jana Vlčka je neoddělitelně spojen vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody. Ve své době byl členem tzv. ústřední konstrukce, tehdy sídlící ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu.

Ten se zapojil do vývoje prvního tuzemského proudového letounu L-29 Delfín. V konstrukci Vlček dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla ale podle pamětníků spočívala i v energickém vedení kolektivu.

PSALI JSME:
Vzduch je naše moře. Češi se vracejí k předválečnému krédu

„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961 byl sám ustanoven hlavním konstruktérem,“ připomíná Vlčkovy přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který konstruktéra osobně pamatuje.

„Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“ informoval Kučera. Následně byl Vlček hlavním konstruktérem při vývoji cvičného letoun nové generace L-39 Albatros.

PSALI JSME:
Roudnice nad Labem: Letecké legendy na vlastní oči

Ten byl prvním typem cvičného proudového letadla druhé generace a jedním z prvních typů s dvouproudovým motorem. Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu cca 2 800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává i nyní nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.

Tento fakt sám o sobě vypovídá, že se Vlčkovi s jeho kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl ing. Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. V roce 1983 se dočkal startu prvního prototypu L-39MS X-21 (ještě s motorem AI-25TL, pozn. red.), ale na začátku následujícího roku v lednu po úrazu zemřel.

PSALI JSME:
Nelituji ani jediné koruny, kterou jsem do létání investoval, říká český pilot Red Bull Air Race

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Radim Klabal posiluje tým ComSource

Česká společnost ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku, rozšířila svůj tým. Novým Delivery Directorem se stal Radim Klabal. O změnách firma informovala portál …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB