Předcházet civilizačním nemocem je účinnější, než je léčit

Vysoký krevní tlak není „rýmička“. A tak se nevyplatí brát jej na lehkou váhu. Ulevit nám mohou nejen léky, ale hlavně změna životního stylu. I my sami můžeme přiložit ruku k dílu a výrazně tak přispět k omezení rizikových faktorů.
Nemusíte trávit dny a noci v tělocvičnách, srdíčku totiž pomůže i obyčejná procházka ve svižnějším tempu. Pravidelný pohyb tak nejen utužuje tělo, ale má za následek i snížení krevního tlaku. Foto: Pixabay

I v dnešní době plné moderních technologií a pokročilých léčebných možností platí, že předcházet nemocem je nesrovnatelně účinnější, než je léčit. Zásady správné životosprávy by tak měli dodržovat jak zdraví, tak i nemocní. Zcela jistě totiž sníží rizika komplikací.

Antistresová cvičení

Jedním z rizikových faktorů zvyšujících krevní tlak je stres, naučme se mu tedy čelit správným dýcháním. Ke zklidnění nám pomůže zejména nácvik prohloubení a zpomalení dechu. Dalšími metodami, jak bojovat se stresem, jsou dechové a meditativní praktiky jógy, tai-chi nebo i tradiční čínské cvičení čchi-kung.

PSALI JSME:
„Tichý zabiják“ každoročně zabije sedm milionů lidí

Srdce chce zdravě jíst a pít

Prvním krokem je vždy úprava jídelníčku. Nemáme na jídlo dostatek času, a tak zapomínáme zdravě jíst a nedodržujeme ani pitný režim. Vždy je nutné omezit přísun tuků, a pokud se jim skutečně nemůžete vyhnout, sáhněte raději po rostlinných. Vyvarovat byste se měli i uzenin, nekonzumovat slané sýry, instantní jídla, chipsy či slané pečivo.

Naopak byste měli přijímat více draslíku, odhadovaná doporučená dávka se pohybuje mezi 2000 až 4000 mg denně. Mezi jeho nejvýznamnější zdroje patří brambory, banány, batáty neboli sladké brambory, rajčata, hrášek, pomerančová šťáva, červený meloun, sušené ovoce i fazole. V léčbě i prevenci nám pomohou rovněž bylinky, které navíc výrazně vylepší stav naších cév. Doporučuje se zejména ibišek, hloh, jmelí, chmel, kozlík, ženšen nebo meduňka.

PSALI JSME:
Kateřina Cajthamlová: Co nás nejlépe ochrání před nadbytečnými kily?

Solte s mírou

Sodík sice patří mezi důležité minerální látky, potřebné pro správné fungování našeho organismu, ale jeho nadměrné množství může způsobit zdravotní obtíže. Nejčastěji ho přijímáme v podobě kuchyňské soli. V případě vysokého krevního tlaku bychom pak měli omezovat přisolování pokrmů, ale zároveň je nutné sledovat množství sodíku i ve zpracovaných potravinách. K dochucení jídel tak místo kuchyňské soli raději vyzkoušejte koření, bylinky nebo citrón.

Buďte aktivní

Spousta lidí navštěvuje posilovny, aby si vytvarovala postavu a udržovala se v kondici. Často ale při tom zapomínáme, že i srdce je sval, jenž potřebuje občas procvičit. Nemusíte trávit dny a noci v tělocvičnách, srdíčku totiž pomůže i obyčejná procházka ve svižnějším tempu. Pravidelný pohyb tak nejen utužuje tělo, ale má za následek i snížení krevního tlaku. Pacienti s těžkou formou hypertenze se ovšem musejí více omezovat, protože nadměrná fyzická zátěž by jim mohla přitížit. Doporučuje se svižná chůze, plavání, jízda na kole, ale i běh.

PSALI JSME:
Mají psychická onemocnění vliv na pojištění invalidity?

Opatrně na alkohol

Mnohé studie prokázaly, že alkohol v malé míře může být zdraví prospěšný, a dokonce může snížit krevní tlak. Každý jsme ale jedinečný a měli bychom signálům našeho těla poctivě naslouchat. Řada odborníků se však shoduje, že čím méně budeme holdovat alkoholu, tím nižší bude náš krevní tlak.

Studie ženských pacientek v americké nemocnici Brigham and Women´s Hospital ukázala, že umírněná konzumace alkoholu, za což se považuje například 150 ml vína nebo 350 ml piva denně, může nejen pomoci snížit krevní tlak, ale i riziko srdečních chorob. Zato nadměrnou konzumaci alkoholu si lze zadělat na závažné komplikace, jako jsou třeba cévní mozková příhoda nebo poškození srdečního svalu.

Nepřehánějte to s prací

Nebrat práci vážně je v dnešní uspěchané době nelehký úkol, ale i zbytečné přepínání je rizikovým faktorem. Některé výzkumy dokonce tvrdí, že pokud pracujeme více než 40 hodin týdně, zvyšujeme tím riziko hypertenze o 15 procent. Souvisí to nejen s vyšším stresovým vypětím. Větší počet přesčasů zkrátka omezuje jiné aktivity a to moc našemu srdci neprospívá.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Zdraví

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru