Amazon ve středočeské Dobrovízi láká na desetitisícové výdělky a další zaměstnanecké výhody.zdroj: www.amazon.co.uk

Předvánoční nákupní horečka vypukla. E-shopy čekají rekordní tržby

Amazon ve středočeské Dobrovízi láká na desetitisícové výdělky a další zaměstnanecké výhody. Pozadu nezůstávají ani další internetové obchody. A Česká pošta rozšiřuje provozní dobu v Praze a okolí. E-shopy očekávají rekordní předvánoční tržby.

Češi mají internetové obchody ve stále větší oblibě. Podle Českého statistického úřadu nakoupilo vloni přes internet aspoň jednou 45 procent lidí mezi 16 a 74 lety. Letos se toto číslo nejspíš přehoupne přes 50 procent. Pro srovnání: V roce 2004 nakoupilo „přes počítač“ pouhých pět procent zákazníků. V e-shopech se ročně protočí desítky miliard korun.

Rostoucí zájem o nákup přes internet se násobí v době předvánoční nákupní horečky. „Očekáváme mimořádnou sezónu, která přepíše dosavadní rekord. Jsme připraveni zvládnout extrémní nápor zákazníků,“ sdělil pro FAEI.cz Karel Kučera, ředitele marketingu jednoho z nejvýznamnějších e-shopů Alza. Potvrdil, že předvánoční sezóna je už v plném proudu, což potvrdila stále oblíbenější slevová akce Black Friday. „Tradičně nejvíce se prodává elektronika, ale velice úspěšné jsou i hračky, sportovní nebo hobby zboží, kosmetika, šperky, hudba, filmy nebo PC hry,“ dodal Kučera.

ZATĚŽKÁVACÍ ZKOUŠKA

Mall.cz hovoří o Black Friday jako poslední zatěžkávací zkoušku před Vánoci. Oproti běžnému provozu narostly tržby o 100 procent a obrat celé skupiny dosáhl téměř miliardy korun. Prodávaly se hračky, drobná elektronika, oproti loňsku šlo více na odbyt rovněž zboží v kategorii zdraví a krása. „Největší tržby pak Mall.cz zaznamenal v segmentu velké a malé bílé techniky s celkovým podílem bezmála 43 procent. Významnými kategoriemi z hlediska tržeb byly rovněž mobilní telefony, PC a příslušenství a video technika,“ uvedla firma.

E-shop Kasa.cz počítá před Vánoci s meziročním nárůstem tržeb o několik desítek procent. Tržby tak půjdou do stovek milionů korun. „Již v uplynulých dnech vzrostly tržby e-shopu Kasa.cz o 60 procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku díky slevové akci Black Friday, která je předvojem vánočních nákupů,“ řekla pro FAEI.cz ředitelka komunikace Kasa.cz Andrea Čižmárová.

Dodala, že se rovněž výrazně zvýšil prodej prodaného zboží a také průměrná částka zaplacená za jeden nákup. Největší zájem je tradičně o mobilní telefony, televize a notebooky – tyto produkty zdvojnásobily svůj obrat. „Stejný nárůst zájmu jsme zaznamenali u sušiček prádla nebo kávovarů. Hitem prvních dnů Black Friday se staly také herní konzole,“ dodala Čižmárová.

Výrazný nárůst prodeje očekává rovněž e-shop Euronics.cz. „Výší tržeb loňský rok jistě překonáme. Nárůst odhadujeme v desítkách procent,“ sdělila pro FAEI.cz mluvčí Lenka Mastešová. Dodala, že obchod – internetový i kamenný – je připraven na odbavení mnoha tisíců objednávek a kusů zboží za den. Euronics.cz jako jeden z hitů letošních Vánoc očekává brýle pro 3D realitu.

DORUČOVÁNÍ DRONEM?

Na tradiční předvánoční nápor se připravila také Česká pošta. Její generální ředitel Martin Elkán rozhodl, že se od 14. listopadu do 23. prosince rozšíří otevírací doba na 39 poštách v Praze a okolí pro výdej uložených balíkových zásilek, a to o více než 60 hodin týdně. „Letos je zájem o přepravu balíkových zásilek enormní. Oproti běžným měsícům už nyní doručujeme o 25 procent více balíků. Ve srovnání s loňským listopadem je to o 10 procent více balíkových zásilek,“ konstatoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Možná, že za pár let ale práce poště ubyde, protože se bude více zásilek přepravovat drony. Mall.cz jako první e-shop v Česku otestoval pod dohledem Úřadu pro civilní letectví doručení zásilky tímto malým bezpilotním letadélkem. Trasa byla dlouhá přibližně 1,7 km a vedla z distribučního centra Mall.cz v Jirnech do Zelenče. Doručení trvalo zhruba 3 minuty letového času. Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za přibližně 5 minut.

Využití dronů pro takové účely je ovšem zatím limitován platnou legislativou, o jejíž případné úpravě se teprve začalo diskutovat.  „Doručování zásilek pomocí dronů je zařazeno do kategorie provozu bezpilotních prostředků v nízkých letových hladinách a jde o velmi komplexní problematiku. To, že se firmy pouštějí do testování automatizovaného doručování, je velmi vítanou aktivitou, protože nám přinese cenné informace o provozních nárocích i přímé zkušenosti z reálného provozu,“ řekl Milan Rollo, který se specializuje na problematiku bezpilotních technologií v Centru umělé inteligence na ČVUT v Praze.

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *