Přestupuje se a zdravotní pojišťovny inzerují jak o život

Je to neklamný signál. Podobně jako houf vlaštovek už jaro udělá, inzerce zdravotních pojišťoven v médiích je neklamným znamením, že se blíží termín, kdy je možné svou pojišťovnu změnit. A protože pravidla přestupu se v posledních letech mění každoročně, je dobré si občas prolistovat časopisy, zda se zase něco nechystá. Letošní novinkou totiž je, že o změnu ZP lze zažádat do konce března a pojišťovnu pak změníte už v polovině roku.

Pobočka VZP. Ilustrační foto: www.vzp.cz

Loni v září v tomto ohledu totiž došlo k další legislativní úpravě práv pojištěnců. Dřívější možnost, že změnu je nutné nahlásit do poloviny roku a přestup nastal k 1. lednu, byla rozšířena o další termíny. Nyní změnu můžete hlásit ke konci března a září a klientem vybrané pojišťovny se stanete již za tři měsíce. Nadále však platí pravidlo, že nárok na tuto změnu máte jen jednou za tři roky.

Pro pojištěnce nemá tato úprava žádný praktický smysl, protože pokud se ve výběru pojišťovny spletou nebo naletí slibům zprostředkovatelů, stejně musejí rok vydržet. Jediný význam má tedy pro pojišťovny, které mají možnost utrácet marketingové budgety nikoli v jedné, ale hned ve dvou kampaních. Je to sice méně, než při dřívější praxi čtyř přestupních termínů, ale zřejmě i tohle za tlak na změnu legislativy stálo.

A tak se nyní objevují inzeráty s nabídkami na různé příspěvky z fondu prevence, ale veřejnosti se pozapomene říci, že v polovině roku už bývají obvykle vyčerpané a nový klient si musí počkat až na leden a pospíchat na přepážku pojišťovny pro pár stokorun. Nebo vídáme populárního herce, jak se na lavičce uculuje a hlásá, že jeho pojišťovnu doporučují ředitelé nemocnic. Což je obzvláště pikantní sdělení při znalosti faktu, že top management nemocnic je už léta velice oblíbenou cílovou skupinou zájmu protikorupční policie. A konečně Vojenská zdravotní pojišťovna (mimochodem také s trestně stíhaným ředitelem) si opakovaně za praktiky při získávání nových klientů vysloužila kritiku nejen ministerstva zdravotnictví, ale i zájem policie.

To, čím se zdravotní pojišťovny v kampaních prezentují, je smutným dokladem toho, jak neplní svojí úlohu. Tou má být především zajištění kvalitní a dostupné zdravotní péče. Ale zkuste dnes v kampaních najít recept, jak se bude např. řešit nedostatek lékařů všech profesí v příhraničních regionech, stárnutí doktorů nebo nedostatek zdravotních sester. Nenajdete. Zato se dozvíte, že máte nárok na příspěvek 500 Kč na očkování. Informace, že si přitom sami doplatíte 3000 Kč, se do inzerátu už obvykle nevejde.

Pokud chce někdo měnit zdravotní pojišťovnu, měly by jej k tomu vést nikoli marketingové sliby, ale dva závažné důvody. První je ten, že před rokem uvěřil slibům zprostředkovatele, přehlásil se a teprve poté zjistil u svého lékaře, že ten nemá s novou pojišťovnou smlouvu, takže pacient nyní musí úkony hradit v hotovosti. Druhým důvodem je, že jsme změnili lékaře nebo začali navštěvovat nového doktora nebo odborné pracoviště (obvykle specialistu např. při dlouhodobém onemocnění), pak je dobré zkontrolovat, zda mají smlouvu i s naší pojišťovnou.

V zásadě platí, že většina lékařů má smlouvu s několika pojišťovnami (pokud se nejedná o zaměstnanecké pojišťovny typu Škoda či Agel) takže s výběrem by neměl být problém. Zvláště pokud si budeme vybírat i podle toho, kolik klientů konkrétní pojišťovna má – čím více, tím lépe.

A jak tedy pojišťovnu změnit? Je nutné dodržet termín do konce března, do kdy musíme nové pojišťovně doručit podepsanou přihlášku. Elektronicky se přehlásit nelze. Nejlépe je to tedy učinit osobně a na místě se domluvit, že nová pojišťovna také zařídí formality s tou bývalou, v případě živnostníků je třeba doložit zálohy na pojištění a zjistit číslo účtu. Co musíte udělat sami v každém případě, je neodkladně nahlásit změnu pojišťovny zaměstnavateli a při první návštěvě i svým lékařům.

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zdraví

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.