Doporučené výše slev, při reklamacích služeb cestovních kanceláří, tak se dá shrnout obsah takzvané Frankfurtské tabulky, na jejíž znění se mohou odvolávat němečtí turisté již od roku 1985. V Česku však není závazná a může tak sloužit především jako vodítko při mimosoudním vyrovnání. Proto se ji vyplatí znát.
Z historie jsou totiž známy případy, kdy k jejímu znění přihlédl Nejvyšší soud, ke kterému se odvolali nespokojení turisté. Cestovní kancelář i soudy nižších instancí jim totiž odmítly přiznat slevu za to, že např. nedostali pokoj s objednaným výhledem na moře. Měly za to, že stačí, když dostane zpět jen příplatek za takový pokoj. Nejvyšší soud však s jejich výkladem nesouhlasil.
Zmíněná tabulka má čtyři části, jež pokrývají prakticky všechny situace, které můžou při běžně probíhající dovolené nastat. Nezabývá se však samozřejmě událostmi, které spadají do kompetence pojišťoven.
V přehledu (tabulce) je vždy nejdříve uveden problém, pak adekvátní sleva v procentech a případná poznámka.
1. UBYTOVÁNÍ
Jiný než smluvený hotel – 10-25 % podle vzdálenosti
Jiné umístění – 5-15 %
Jiný druh ubytování – 5-10 %
Jiný druh pokoje (rozhoduje, zda jsou zákazníci ubytováni spolu s neznámými osobami):
– Dvoulůžkový místo jednolůžkového – 20 %
– Třílůžkový místo jednolůžkového – 25 %
– Třílůžkový místo dvoulůžkového – 20-25 %
– Čtyřlůžkový místo dvoulůžkového – 20-30 %
Vybavení pokoje:
Příliš malá plocha – 5-10 %
Bez balkónu – 5-10 % (je-li přislíben; podle ročního období)
Bez výhledu na moře – 5-10 % (je-li přislíben)
Bez vlastní vany – 15-25 % (je-li přislíbena)
Bez vlastního WC – 15 %
Bez vlastní sprchy – 10 % (je-li přislíbena)
Bez klimatizace – 10-20 % (je-li přislíbena)
Bez rádia/TV – 5 % (je-li přislíbeno)
Nedostatek nábytku – 5-15 %
Poškození (rez, plíseň) – 10-50 %
Hmyz – 10-50 %
Nefunkčnost vybavení:
WC – 15 %
Koupelna/horká voda – 15 %
Elektřina/plyn – 10-20 %
Voda – 10 %
Klimatizace – 10-20 % (podle ročního období)
Výtah – 5-10 % (podle podlaží)
Služby:
Celkový výpadek – 25 %
Nedostatečný úklid 10-20 %
Nedostatečné ložní prádlo/ručníky – 5-10 %
Jiné nedostatky:
Hluk během dne – 2-25 %
Hluk v noci – 10-40 %
Zápach – 5-15 %
2. STRAVOVÁNÍ
Zcela neposkytnuto – 50 %
Jednotvárná strava – 5 %
Nedostatek teplých jídel – 10 %
Zkažená strava – 20-30 %
Samoobslužný bufet místo obsluhy 10-15 %
Dlouhé čekací doby – 5-15 %
Špinavé stoly – 5-10 %
3. RŮZNÉ
Chybějící nebo špinavý bazén – 10-20 % (je-li přislíben)
Chybějící sauna – 5 % (je-li přislíbena)
Chybějící tenisový kurt – 5-10 % (je-li přislíben)
Chybějící minigolf – 3-5 % (je-li přislíben)
Chybějící vybavení pro surfing či potápění – 5-10 % (je-li přislíbeno)
Chybějící hlídání dětí – 5-10 % (je-li přislíbeno)
Nemožnost koupání v moři – 10-20 % (podle popisu v katalogu a možných náhradních řešení
Špinavá pláž – 10-20 %
Chybějící lehátka nebo slunečníky – 5-10 % (jsou-li přislíbeny)
Chybějící restaurace/supermarket:
– Při stravě v hotelu – 0-5 %
– Bez stravy v hotelu – 10-20 % (je-li přislíbeno)
Chybějící zábava (disco, kino) – 5-15 % (je-li přislíbeno)
4. DOPRAVA
Posunutí odletu o více než 4 hodiny – 5 % ceny za zasažený den a každou hodinu navíc
Nižší přepravní třída – 10-15 %
Podstatné odchylky od běžného standardu – 5-10 %
Chybějící transfer z letiště do hotelu – skutečně vynaložené náklady
Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum pro ČR