Příběh značky: Sedmdesátiletý „zázračný krém“ Indulona

Jen málokterý produkt socialistického průmysl přežil změnu poměrů po listopadu 1989 a navíc si udržel dominantní postavení na trhu. Jednou z výjimek je legendární krém na ruce Indulona, který vznikl už před více než sedmdesáti lety.
Staré (nahoře) a nové balení zázračného krému. Indulona od svého vzniku nezměnila recepturu, vyrábí se stále podle té původní, což je světový unikát. Jediné, co se měnilo, byl obal. Foto: Indulona

Psal se rok 1948, když tým špičkových českých a slovenských dermatologů vytvořil první recepturu univerzálního přípravku pro péči o suchou a popraskanou kůži. Tak vznikla Indulona, která se postupně stala součástí běžného života prakticky všech rodin tehdejšího socialistického Československa. A populární zůstala i po listopadu 1989, dodnes je prodejní jedničkou v kategorii péče o ruce v Česku i na Slovensku.

„V prostředí totalitního plánovaného hospodářství se chovala jako klasický kapitalistický produkt. Vytvořila si jména, značka se prodávala a také dnes je pojmem,“ uvedl před časem pro web Dnes24.sk Richard R. Senček, jeden z autorů publikace Chemický průmysl v zrcadle dějin Slovenska.

Málokdo si nejspíš uvědomí, že Indulona je vlastně slovenský produkt – vyrábí se totiž v Hlohovci nedaleko Trnavy, byť závod několikrát změnil jméno a majitele. Ale i to je vlastně důkaz, jak tento univerzální krém v českých rodinách zdomácněl. Možná i proto, že od svého vzniku nezměnil recepturu, vyrábí se stále podle té původní, což je světový unikát. Jediné, co se měnilo, byl obal.

PSALI JSME:
Made in Czechoslovakia: Úspěchy střídaly propadáky

INDUstriální = INDUlona

Málo se ví rovněž o vzniku názvu. Původně žádné jméno neměla, lidé ji říkali „zázračný krém“. V poúnorovém Československu ovšem mezi nejčastěji zmiňovaná slova patřila industrializace – odtud pak vznikl název Indulona.

V typické modré tubě se Indulona představuje od roku 1958, sériová výroba začala v roce 1964. Fasovali ji dělníci ve všech větších továrnách a na stavbách jako prostředek pro ochranu rukou. Lidé ovšem krém využívali nejen na tělo, ale rovněž na ošetřování různých předmětů v domácnosti – nábytku nebo třeba bot.

„Vzpomínám si, jak na vojně v kasárnách si někteří kluci z naší roty smažili na Induloně topinky,“ řekl FAEI.cz pětapadesátiletý Roman, který si tehdy povinnou základní vojenskou službu odsloužil v osmdesátých letech minulého století.

PSALI JSME:
Triky kosmetických firem. Funguje 100% ochrana před sluncem a faktor 100?

Čistota výroby

„Základní výhodou krému bylo, že se vyráběl ve sterilním prostředí, výrobní proces byl kontrolovaný a udržovala se vysoká čistota. To tehdy nebylo běžné,“ konstatoval Richard S. Senček. Podle něj tajemství kvality krému spočívalo rovněž v tom, že se při výrobě nepoužívaly konzervační látky nebo že se k přípravě brala voda z artézských studní.

To ostatně platí dodnes, receptura je bez konzervačních látek a alergenů, obsahuje vysoký podíl vazelíny. „Důležitou složkou Indulony je voda farmaceutické kvality. Tato voda je filtrovaná a poté destilovaná podle extrémně přísných požadavků platných pro výrobu léčiv,“ uvádí se na internetových stránkách Indulony. Indulona se do současnosti jako jeden z mála kosmetických výrobků vyrábí přímo ve farmaceutickém závodu.

Mezinárodní instituce EUROFINS BEL/NOVAMANN dokonce zařadila krém Indulona mezi dvě procenta nejkvalitnějších krémů na trhu, které byly v laboratoři testovány.

Indulona a její „sestřičky“. Foto: Indulona

Nový majitel

Modrá Indulona dostala časem „sestřičku“. V roce 1979 byla představena Indulona dezinfekční v červené tubě. A postupně přibyly i další druhy – například měsíčková, rakytníková nebo olivová. Dnes už značka Indulona nepředstavuje pouze krémy na ruce, ale také tělová mléka, tělové a univerzální krémy nebo krémy na nohy.

Před dvěma roky změnila firma majitele. Stoprocentní podíl slovenské firmy Saneca Trade a její české pobočky koupila řecká skupina Sarantis. Hodnota transakce dosáhla 8,5 milionu eur. „Akvizice, která zapadá do našeho plánu expanze, obohatí portfolio značek skupiny, posílí její pozici na trhu a dále podpoří působení skupiny v regionu,“ uvedla firma v prohlášení.

„Na modré Induloně nechceme nic měnit, je to unikátní receptura prověřená generacemi,“ ubezpečil vzápětí Krzysztof Kaminski, šéf tuzemské a slovenské pobočky skupiny Sarantis. Firma Sarantis vznikla v roce 1930. V roce 2014 koupila rovněž českou značku Astrid, jejíž historie sahá až do roku 1847. Značka má silnou tržní pozici zejména v oblasti péče o rty, ochrany před sluncem a péče o chodidla.

PSALI JSME:
Anketa: Značka Baťa českou průmyslovou ikonou století

Zavřít reklamu ×
  1. Klasiku A64 používám leta. Zkoušel jsem mnoho krémů na ruce, ale A64 je nej. Doufám, že její nezměněná receptura pojede dál.

  2. Skvělou Indulonu jsem používal při a po opálení. Je vhodná i pro děti. Neslyšel jsem o negativních účincích. A 64 mě provází celým životem, a tak to i zůstane.

  3. V 80tých letech jsem byl s rodiči v jugoslávii na dovolené. Před odjezdem nám v místní lékárně namíchali opalovací krém jehož hlavní složkou byla právě modrá INDULONA.

  4. Indulony jsou stále k dispozici. Fasujeme je v práci, tuším ale v oranžové barvě. Když jsem nedávno pracoval jinde, vyfasovat jsem mohl co jsem chtěl a kamarád co má syna s nějakým exémem na rukách mě prosil abych mu donesl indulonu ale modrou ! že mu to na ten exém pomáhá jako jedinná ze všeho co se maže a myslel celkově i z jiných značek.

  5. S tím složením, které nezměnilo recepturu je to jiné. Mám shodou okolností k porovnání dvě tuby starší a novější.

    Zde je složení, které je napsáno na tubě z roku 2010 – výroba Zentiva Hlohovec:
    Petrolatum, Aqua, Lanolin, Paraffinum, Liquidum, Cholesterol, Parfum

    Zde je složení, které je na tubě z doby pozdější – výroba Saneca Trade Hlohovec:
    Petrolatum, Aqua, Lanolin, Paraffinum, Liquidum, Cetearyl Alcohol, Cholesterol, Parfum, Citronellol, Coumarin, Geraniol, Isoeugenol, Alpha-Isomethyl Ionone, Linalool, d-Limonene

    Mohl by se k tomu někdo vyjádřit?

Napsat komentář: jmm Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.