Fronta natěšených zákazníků se dlouho před otevřením táhla stovky metrů až k soše svatého Václava. Hasiči dokonce lidi kropili, aby je v červnovém vedru osvěžili. Otevření pražské pobočky irského obchodu s oblečením a módními doplňky Primark v horní části Václavského náměstí se stala obchodní událostí roku.
Za hlavní událost uplynulého roku ji ve své analýze označila rovněž renomovaná společnost CBRE, podle níž se v českých městech vloni objevilo 29 nových značek. Je to o 26 procent více, než o rok dříve a dokonce více, než v předcovidovém roce 2019.
Největší ve střední Evropě
„Otevření Primarku v Praze je bezesporu nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh – nejen loni, ale za uplynulých téměř dvacet let. Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím například značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker,“ uvedl Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield. Podle statistik této společnosti se na českém trhu loni objevilo dokonce 38 nových značek.
Připomněl, že pražská pobočka se stala první a největší prodejnou oděvního řetězce Primark ve střední a východní Evropě. Ostatní obchody v tomto regionu fungují zatím jen v obchodních centrech – v Polsku a Slovensku, další se chystal v rámci rozšíření bratislavského nákupního centra Eurovea.
„Primark se v Česku určitě zařadí mezi úspěšné prodejce módního oblečení a doplňků za dostupnou cenu. Celosvětově patří mezi nejúspěšnější a nejprogresivnější společnosti ve svém oboru, proto věřím, že jeho úspěch v České republice je jistý,“ dodal Kotrbáček, partner společnosti Cushman & Wakefield a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu.
Nejvyhledávanější je Praha
Společnosti CBRE označila za významnou událost i loňské otevření butiku s italskou luxusní módou Versace v Pařížské ulici. A s ohledem na nastupující prodejní trendy rovněž zprovoznění takzvané phygital prodejny (z anglických slov physical a digital, pozn. red.) partnerských společností eobuv.cz a Modivo na pražském Smíchově.
Nový obchod, nabízející široký sortiment produktů z oblasti módy, obuvi a doplňků, unikátně propojuje výhody kamenného obchodu s komfortem e-shopů a je předzvěstí nakupování blízké budoucnosti.
„Příchod nových značek do Česka vykazoval v průběhu loňského roku vzestupnou tendenci: V prvním čtvrtletí šlo o tři nové značky, ve druhém sedm, ve třetím kvartálu osm a v posledním kvartálu již jedenáct,“ řekl Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE. Dodal, že většina nově příchozích brandů mířila do Prahy. Dohromady jich bylo 23, především z oblasti módy.
„Retaileři si uvědomují přetrvávající potenciál centra Prahy, která vždy byla, je a bude vyhledávanou turistickou destinací – tato významná část zákazníků se sem, jakmile to půjde, začne vracet. Roste zároveň také kupní síla místních obyvatel. Česko je tedy nadále ideálním místem pro expanzi maloobchodních značek,“ konstatoval Jan Kotrbáček.
Ovšem dvě značky si pro vstup na český trh vybraly Brno: Obchod s módním oblečením Heavy Tools z Maďarska se rozhodl pro Galerii Vaňkovka a rakouská značka mikrodrinků Waterdrop, která je na české trhu již od roku 2019, si zvolila pěší zónu v Rašínově ulici.
Po jedné zamířily značky také do Karlových Varů (čistírna oděvů Mr Jeff ze Španělska), Olomouce (slovenský provozovatel multikin Cinemax) a Příbrami (diskontní řetězec supermarketů Mere původem z Ruska).
Dominantní módní odvětví
Nejvíce brandů vloni zamířilo do tuzemských měst ze sousedících zemí. Ať už jde o dva německé oděvní řetězce specializované výhradně na pánskou módu Anson´s a Hiltl, optiku Fielmann či fitness centrum Clever fit.
Shodně po čtyřech značkách přibylo také z Polska: Obchod s módou, obuví a doplňky od společností eobuv.cz/Modivo, řetězec HalfPrice ze skupiny CCC nabízející značkovou módu a vybavení do domácnosti za zvýhodněné ceny, zábavní koutek pro děti Leopark a síť kaváren Dobro & Dobro Cafe.
Aktivní byly také značky původem ze Slovenska – Dedoles se sortimentem převážně ponožek, spodního prádla a dalších doplňků, obchod CUBE s výběrem kabelek a obuvi od světových návrhářů jako je Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Michael Kors či Furla a již zmiňovaná síť multikin Cinemax.
Obecně všechny značky, které vloni přišly na tuzemský trh, pocházejí ze starého kontinentu. Výjimkou je kanadská značka Aldo s obuví a kabelkami, která se v uplynulém roce vrátila do Česka po krátké pauze. Nejvíce značek pocházelo již tradičně z módního odvětví – celkem patnáct. Na druhém místě se šesti novými značkami byla gastronomie.
Méně značek odešlo
Mezi pozitivní zprávy podle společnosti CBRE patří také to, že počet značek opouštějící český trh se vloni meziročně snížil: Odešla například americká značka dekorativní kosmetiky NYX, polská značka obuvi Kazar, nebo italský obchod Bruno Morelli & Brands z Freeport Fashion Outletu u Znojma.
„S ohledem na velmi obtížné období, kterým prochází nejen maloobchod, je pozitivním zjištěním, že český trh zůstává stále atraktivní pro řadu zahraničních značek. Současně čilý expanzní ruch pozorujeme také u českých brandů. Mnohdy jde o digitální projekty, jež rozšiřují svou on-line obchodní platformu o kamenné prodejny,“ sdělil Jan Janáček z CBRE.
Upozornil ovšem, že covidové období ještě neskončilo a nikdo není schopen dohlédnout, co to s maloobchodem provede. „Výhled na následující rok je však relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanel a Balenciaga v pražské Pařížské ulici nebo avizovanou velkou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee,“ dodal Janáček.