Probíhá revoluce hlasového vyhledávání. Amazon útočí na pozice Googlu

Analýza
V rámci inovačního cyklu často dochází k růstu v takzvaných S-křivkách, kdy je nástup myšlenky, služby či produktového řešení nejprve pomalý, ale pak dojde k prudkému zlomu a inovace v dané oblasti prudce akceleruje. Stává se tak v okamžiku, kdy všechny nevyhnutné předpoklady k rozšíření dané inovace do sebe najednou perfektně zapadnou. Přesně taková situace nastává v oblasti hlasového vyhledávání a hlasových asistentů obecně. Příkladem je Amazon Alexa, Google Home, Apple Siri nebo Microsoft Cortana.
Ilustrační reprofoto: YouTube

Právě vloni a letos dochází k rapidní adopci virtuálních hlasových asistentů a chytrých reproduktorů, jež mají v sobě integrovaný mikrofon a jsou napojeny prostřednictvím bezdrátového internetu na cloudový AI „motor“. Ten tvoří logiku systému a umožňuje mu neustále se „krmit“ uživatelskými daty, podle nich se automaticky vylepšovat a tím stále inteligentněji reagovat na chování či dotazy uživatele. Pasivně nebo proaktivně užitečné informace jsou pak podávány formou hlasu či obecně zvuku.

Z hlediska konkrétních čísel se například v roce 2017 objem prodaných chytrých reproduktorů oproti předchozímu roku ztrojnásobil, a to především kvůli prodejům zařízení Google Home a Amazon Echo. Dle různých průzkumů a statistik zhruba 13 až 16 procent Američanů již vlastní jeden nebo více chytrých reproduktorů. Celých 22 procent z nich je použilo přímo k provedení online nákupu. Další používají hlasové vyhledávání například pomocí mobilních telefonů, tabletů nebo PC.

Amazon jasně vede

Prostřednictvím hlasu se již dnes děje čtvrtina hledání přes operační systém Windows 10. V některých skupinách uživatelů je současná penetrace hlasového ovládání ještě vyšší. Například zhruba 40 procent zákazníků nakupujících v online obchodě Amazon vlastní některé ze zařízení napojených na hlasový systém Amazon Alexa. Amazon a Google mají dominantní podíl v segmentu chytrých reproduktorů a dalších zařízení napojených na hlasové asistenty. Společně ovládají zhruba 90 procent trhu s tím, že Amazon jasně vede.

Dle odhadů analytiků by od roku 2020 více než polovina všech hledání měla být hlasová. Jaké dopady bude mít tento megatrend? Rapidní adopce hlasového vyhledávání a hlasového předčítání výsledků vyhledávání a jiných informací bude mít dalekosáhlé dopady na řadu významných oblastí ekonomické aktivity.

Příkladem je dnes klasické „internetové“ vyhledávání prostřednictvím vyhledávačů (Google, Bing a další) a na ně napojených webových a mobilních prohlížečů internetu (Google Chrome, Microsoft Explorer a Edge, Firefox, Apple Safari a další). Nástup hlasové platformy znamená pro současné hráče nejistotu a riziko rapidní ztráty podílu na vyhledávání i možný pokles loajality zákazníků.

A má další potenciál

Tento megatrend dává naopak obrovskou šanci například Amazonu, který se dříve v oblasti vyhledávání specializoval „pouze“ na vertikální vyhledávání v oblasti online nakupování. Nyní s rapidním nástupem jeho několika zařízení do domácnosti založených na AI systému Alexa dochází k frontálnímu útoku Amazonu na dominantní pozici Googlu (Alphabet).

Vedle nesporného úspěchu Amazonu v oblasti nabízení cloudových služeb a dominance firmy v online nakupování je právě Alexa a s ní spojený potenciál hlasového vyhledávání jedním z důvodů, proč cena akcií Amazon letos vyrostla o neuvěřitelných 80 procent.

Amazon má totiž mimo jiné potenciál postupně sesadit Google z trůnu krále vyhledávačů, s čímž jsou spojeny potenciálně desítky miliard dolarů zisků ročně. Google je nucen Amazon následovat v propagaci hlasového vyhledávání, aby neztratil krok, byť je pro něj hlasové vyhledávání velmi pravděpodobně méně výnosné a jde do značné míry o kanibalizaci jeho stávajících služeb.

PSALI JSME:
„Auta budou předem hlásit, kde je ještě místo,“ říká Ján Jacina z Českých radiokomunikací

Změna právě probíhá přímo před naším zrakem

S přechodem části vyhledávání na hlasové hrozí, že zisk z jednoho vyhledávacího dotazu bude nižší. Pokles ziskovosti nastal mimo jiné při přechodu části hledání z PC na mobilní zařízení. S přechodem na hlasový vstup, a zejména výstup, tedy čtení výsledků hlasovým automatem, aniž by zákazník sledoval nějakou obrazovku, hrozí riziko poklesu počtu zobrazovaných textových i obrazových reklam a také pokles atraktivnosti těchto reklamních formátů pro inzerenty. To by mohlo vést k poklesu cen inzerce a pro Google k nižším ziskům z každé zobrazené reklamy. Pokles sledování obrazovek povede také k poklesu významu webových stránek a jiných vizuálních médií.

Naopak audio a jiný zvukový obsah by mohl získat na oblibě. Hlasové vyhledávání zintenzivní boj o několik předních pozic ve výsledcích vyhledávání, protože bude více ignorovat takzvaný long-tail ostatních výsledků. A možná dá kontrolu správcům AI hlasových systémů (Google, Amazon, Microsoft, Apple), aby rozhodly, které výsledky budou v hlasových výstupech prezentovány. Přirážka pro inzerenty při placení za první pozici bude obrovská. Hlasové hledání by také mohlo vést k zobrazování více lokalizovaného obsahu dle pozice zadavatele. Povede zřejmě také k určité formě zasílání hlasových reklamních či informačních zpráv uživatelům, podobně jako tomu je u emailu.

Závěrem lze dodat, že hlasové nakupování, tedy voice commerce, bude každopádně prudce se rozvíjejícím nákupním, komunikačním a marketingovým kanálem. Jednotlivé formy vstupu a výstupu vyhledávání však budou koexistovat. Hlas nikdy nedosáhne stoprocentního podílu na vyhledávání, ať už kvůli pohodlnosti nebo kvůli společenské nevhodnosti (rušení ostatních) a podobně. Hlas bude každopádně jedním z hlavních způsobů zadávání dotazů i prezentace výsledků a tato změna právě probíhá raketovým tempem přímo před naším zrakem.

Autor je hlavní ekonom společnosti BH Securities
(Redakčně upraveno)

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Technologie

Kdo vynalezl klimatizaci?

Zájem tuzemských spotřebitelů o klimatizace neustále roste, hodnota těchto zařízení dovezených ze zahraničí v posledních letech přesahuje 10 miliard korun. Kde a kdy se ale vlastně klimatizace vzala?

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru