Prodej kovů ze státních rezerv? Na jejich prodej není ideální doba

Názor
Podle Správy státních hmotných rezerv jsou součástí těchto rezerv kovy měď, hliník, nikl, olovo a zinek. V roce 2020 podle prognózy Světové banky ceny kovů poklesnou o zhruba půldruhé procento po letošním očekávaném propadu čítajícím pět procent. Přitom jak pro letošek, tak zejména pro rok 2020 převažují rizika ještě výraznějšího poklesu cen kovů.
Cena zinku se ve třetím čtvrtletí citelně propadla, o takřka patnáct procent. Foto: Depositphotos.com

V letošním třetím čtvrtletí se ukazatel Světové banky, který zahrnuje právě kovy a jejich cenový vývoj na globálním trhu, propadl o necelá dvě procenta, po dvou čtvrtletích vzestupných. Tento pokles je dán ztrátou dynamiky celosvětové průmyslové výroby, například v oblasti automobilové produkce, důsledky obchodní války Číny a USA a ustupováním obav z nedostatečné nabídky některých kovů.

Cena mědi se ve třetím čtvrtletí propadla o zhruba pět procent, čímž navázala na pokles ve druhém čtvrtletí. Hliník ve třetím čtvrtletí zlevnil o necelá dvě procenta, jeho cena se snížila již páté čtvrtletí v řadě. Za celý letošní rok se ceny hliníku pravděpodobně propadnou o přibližně patnáct procent, v příštím roce pak o necelá dvě procenta. Cena zinku se ve třetím čtvrtletí citelně propadla, o takřka patnáct procent. Letos zinek podle Světové banky zlevní o přibližně dvanáct procent, v roce 2020 o necelých pět procent.

Naopak na vzestupu je cena niklu, která by se letos měla zvednout o necelých osm procent. Důvodem je rozhodnutí indonéských úřadů uspíšit zákaz vývozu niklové rudy ze země již na leden 2020, o dva roky dříve, než bylo původně plánováno.

PSALI JSME:
Trh bateriových technologií. Závody v budování výrobních kapacit v Evropě už začaly

Olovo ve třetím čtvrtletí zdražovalo, o necelých osm procent, čímž ale víceméně jen kompenzovalo předchozí ztrátu z druhého čtvrtletí. Za celý letošní rok olovo zlevní o zhruba dvanáct procent, v příštím roce o procento.

Většina kovů, které jsou součástí tuzemských státních rezerv, tedy nyní zlevňuje a zlevňovat bude i v roce příštím. Z tohoto hlediska tedy není ideální doba na prodej. Ideální je vyčkat na vzestup cyklu trhu s kovy a pak případně prodávat, což ale předpokládá citelnější celosvětové ekonomické oživení. Takové oživení však zřejmě dříve či později nastane.

Klíčová je kondice Číny a výkon globálního automobilového sektoru. Ani Čína, ani výroba aut nyní zářný výkon nepodávají, byť je otázka – vyvstávající při zohlednění probíhajících strukturálních a technologických změn jak v čínské ekonomice, tak v automobilovém průmyslu –, zda se silná poptávka vrátí na svoji úroveň z vrcholu probíhajícího cyklu. I při zohlednění rizika, že tomu tak nebude, se nyní jeví jako prozíravější varianta s prodejem kovů posečkat.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Má se Česko bát Trumpových cel na evropská auta?

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Stavebnictví ve vleku korony

Zatímco průmyslu se podařilo odrazit se v květnu od (hlubokého) dna, stavebnictví dál padalo. Ve srovnání s dubnem byla jeho produkce o tři procenta níže, meziročně o 7,6 %.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Chorvatská dovolená: Ucpaná slovinská hranice

Téma týdne
Pokud někdo bude chtít letošní letní dovolenou i přes koronavirová omezení strávit u moře, mezi nejdostupnější cílové země patří Chorvatsko. Stačí nasednout do auta a už zhruba za devět hodin můžete být u Jadranu. Na přelomu června a července jsme to zkusili. V Umagu a okolí jsme strávili týden. Přinášíme vám praktické informace z cesty a chorvatského pobřeží. Tento díl věnujeme právě cestě na Istrii i zpět domů.
Rolovat nahoru