Prodeje přes internet a zásilkové služby hlásí zpomalení růstu

Názor
Tuzemský maloobchod hlásí za letošní duben solidní meziroční růst tržeb, což je dáno nízkou srovnávací základnou, tedy uzavírkami, k nimž došlo loni na jaře v souvislosti s první vlnou pandemie. Vliv uzavírek je patrný zejména u prodejů motorových vozidel, jež se letos v dubnu meziročně zvýšily o 73,9 procenta.
Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Růst tržeb v maloobchodě bez motoristického segmentu v dubnu činil 7,4 procenta a zaostal za očekáváním trhu, kde se počítalo s meziročním růstem tržeb o téměř 10,5 procenta. Letos v dubnu meziročně rostly prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot, obojí v oblasti 13 až 14 procent.

Mírně naopak klesly tržby u potravin, neboť v případě prodejen potravin se loni na jaře uzavírky nekonaly a tehdejší chování spotřebitelů bylo spíše ve znamení předzásobování se, u prodejů potravin tedy příznivý efekt nízké meziroční srovnávací základny nenajdeme.

Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby, což ale není překvapivé, neboť popularita této formy nákupů silně rostla již loni na jaře, právě s nástupem pandemie.

PSALI JSME:
Postpandemický nákupní rauš se zatím nekoná

Letošní duben byl druhým měsícem v řadě, kdy maloobchodní tržby vykázaly solidní meziroční růst, což souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen. Letos v dubnu z hlediska růstu dominovaly prodeje oděvů a obuvi, kde tržby meziročně vzrostly o 80 procent.

Dvouciferný meziroční růst v procentuálním vyjádření zaznamenaly i prodeje počítačů a telefonů, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci anebo tržby za kosmetické a toaletní zboží. Za zmínku stojí zpomalení růstu prodejů skrze internet a zásilkové služby, jenž v dubnu činil 14,2 procenta, což je nejslabší nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od listopadu 2019.

I zde hraje roli efekt srovnávací základny, ten je ale v případě internetových prodejů nepříznivý, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, tyto prodeje silně rostly a letošní duben byl již meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou.

PSALI JSME:
Letošnímu výkonu české ekonomiky svědčí vakcinace, zrušení superhrubé mzdy, ale i statistický efekt loňské nízké základny

V dalších měsících nákupy přes internet a zásilkové služby relativně utrpí tím, jak se zákazníci vracejí do znovuotevřených kamenných prodejen, popularita nákupů přes internet již nicméně zůstane zachována. Prodeje motorových vozidel v dubnu vyskočily meziročně o rekordních 73,9 procenta, což opět souvisí s nízkou srovnávací základnou loňského jara.

Maloobchodní tržby v širším smyslu, tedy včetně motoristického segmentu, v dubnu meziročně vzrostly o 21 procent, což v rámci dostupných údajů znamená historicky nejsilnější růst, tedy přinejmenším od počátku roku 2001. Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 procenta.

Za první čtyři měsíce letošního roku byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 0,5 procenta a ve znamení růstu tržeb by měly být i zbývající měsíce letošního roku: Čistě z pohledu statistiky celkového vývoje maloobchodních tržeb bude letos jejich loňský pokles více než vykompenzován.

Autor je hlavní ekonom Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Zlepšila nálada jak mezi podnikateli, tak mezi spotřebiteli

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.