Provozovatelé e-shopů nadále používají klamavé obchodní praktiky

Obliba Čechů v nakupování přes internet neustále stoupá. Česká obchodní inspekce pravidelně monitoruje dodržování zákonů v oblasti prodeje zboží v e-shopech. Oproti 1. čtvrtletí 2017 zaznamenala v tomto období nárůst zjištění téměř o 5 procent. Z 277 uskutečněných kontrol bylo ve 250 případech shledáno porušení zákonných povinností, což je více než 90 procent.

„ČOI se při kontrolách nejčastěji setkávala s porušováním zákona o ochraně spotřebitele. Konkrétně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, které prodejci při této formě obchodování dlouhodobě používají. Provozovatelé internetových obchodů v mnoha případech neinformují spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Jelikož se v rámci internetového obchodování neustále rozšiřuje nabídka výrobků a služeb prostřednictvím sociálních sítí a aukčních portálů, ČOI tyto nové trendy sleduje a při kontrolách internetových obchodů na ně bude rovněž reagovat,“ říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce ve 2. čtvrtletí 2017 uskutečnila 277 kontrol, jejichž cílem bylo sledování vývoje elektronického obchodování a případná eliminace nežádoucích jednání, která mají negativní dopad na spotřebitele a jejich důvěru v tuto formu obchodování. Inspektoři se především zaměřili na plnění povinností, vyplývajících ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších obecně závazných právních předpisů.

Porušení zákonů bylo zjištěno při 250 kontrolách, což představuje 90,3 % z celkového počtu provedených kontrol. ČOI se dlouhodobě zabývá problematickými internetovými prodejci, a proto také byla většina kontrol zaměřena na tyto obchody. Dále vycházela i z podnětů spotřebitelů, kterých bylo v tomto období podáno 1370, což je dvakrát více než u podnětů ohledně maloobchodní sítě.

Vysoký podíl kontrol se zjištěním nelze považovat za stav elektronického obchodování v rámci celé ČR.

Zjištěné nedostatky a uložené sankce

Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:
– ve 232 případech se jednalo o užití některé z nekalých obchodních praktik, ať již se jednalo o klamavé konání nebo opomenutí, anebo užití agresivní obchodní praktiky (§ 4 až § 5)
– ve 154 případech prodávající neinformoval spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (§ 14)
– ve 133 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)

V 11 případech byla porušena nařízení EU, o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků. Ve 21 případech pak bylo zjištěno porušení ostatních právních předpisů.

Česká obchodní inspekce ve 2. čtvrtletí 2017 uložila celkem 269 pokut v hodnotě 1 273 500 Kč. Nejvyšší pokuty byly uloženy provozovatelům webových portálů www.hobbyeshop.cz ve výši 50 000 Kč za porušení zákonné povinnosti vytvořit podmínky pro výkon kontroly ČOI a poskytnout kontrolujícím potřebnou součinnost, www.mobilyatablety.cz ve výši 40 000 Kč za prodej nebezpečného výrobku, který mohl elektrickým proudem poškodit zdraví spotřebitele a www.okay.cz ve výši 40 000 Kč, kdy prodávající v době nabídky výrobku nezajistil písemné informace o vlastnostech výrobku, způsobu užití, údržbě a o nebezpečí v českém jazyce.

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *