Přední česká socioložka Jiřina Šiklová.zdroj: Martin Kozák – Vlastní dílo. Licencováno pod Volné dílo via Wikimedia Commons

Průzkum pomůže pojišťovně, aby fungovala jako rodinný lékař

Minulý týden prezentovala pojišťovna Kooperativa výsledky prvního ze série průzkumů, které mají rodinám pomoci zlepšit jejich životy – a pojišťovně zase k tomu, aby jim nabízela jen to, co skutečně potřebují.

České rodiny společně nevečeří, čímž přicházejí o část důležitého vzájemného osobního kontaktu. Rodiny, jež čas večeře tráví společně, se přitom cítí zdravěji. Jíst alespoň pětkrát denně se daří pouze ve čtyřech z deseti rodin. Stejný počet domácností konzumuje denně zeleninu a ovoce. To jsou hlavní zjištění prvního ze série reprezentativních průzkumů chování tuzemských rodin, které provádí Kooperativa.

Celých 62 % českých rodin podle výzkumu nevečeří společně a 31 procent domácností má navíc jako kulisu puštěnou televizi. „Výsledky potvrzují rostoucí individualismus uvnitř rodin. Společné stravování u televizního programu navíc vyvolává otázku, zda lidé v domácnosti večeří spolu, nebo spíše vedle sebe,“ komentovala výsledky šetření přední česká socioložka Jiřina Šiklová, jež se na přípravě průzkumů podílí.

Podle Šiklové je však slabinou průzkumu ze sociologického hlediska to, že nezkoumá příčiny, které rodiny k popsanému jednání vedou. To oslabuje jeho závěry. „Nevíme, proč rodiny nevečeří spolu. Je to kvůli rozdílné pracovní době, nebo proto, že si navzájem nemají co říct?“ položila otázku socioložka.

Kooperativu k provedení série průzkumů, jež se budou ještě zabývat rodinou v krizové situaci, „sendvičovou“ generací, rodinnými hodnotami a výchovou, přístupem ke vzdělávání a školství i prací a volným časem, vedly dva důvody. Jeden obchodní, druhý filantropický.

„Patříme sice do nadnárodní skupiny, ale nechceme poskytovat globální prefabrikované služby. Víme, že se jinak žije v Čechách a jinak na Moravě, a tomu chceme naše služby přizpůsobit. Průzkumy nám pomůžou k tomu, abychom podrobně poznali, jak skutečně žije česká rodina,“ přiblížil obchodní motivaci pojišťovny její generální ředitel Martin Diviš.

„Když budeme vědět, co skutečně české rodiny potřebují, čeho se obávají, čeho chtějí dosáhnout, budeme tomu moci přizpůsobit svoji nabídku. Naší vizí je v pojištění fungovat podobně, jako kdysi fungovali rodinní lékaři. Ti také věděli o ‚svých‘ rodinách všechno a mohli je tak léčit se znalostí všech souvislostí,“ pokračoval Diviš.

Filantropická motivace Kooperativy se týká fungování její nadace. „Zatím všichni dávají peníze až ex-post, až když se něco stane. My si myslíme, že díky průzkumu budeme moci přispět k tomu, aby se věci změnily k lepšímu, aby se problémům předešlo,“ vysvětloval Diviš, které je také šéfem dozorčí rady nadace Kooperativy.

Nadace proto vypisuje grantové řízení na projekty, které by přispěly k tomu, aby české rodiny žily lépe. Zatím na tento účel připravila milion korun.

„Lidé už vědí, jak by měli žít, to průzkum jasně ukázal. A čím víc informací budou mít, tím lépe se budou moci rozhodnout k tomu, že tak žít začnou,“ dodala Jiřina Šiklová.

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *