První fabia vyšla na 22 platů, na poslední model jich stačí devět

Škoda Fabia platí mezi nejrozšířenější auta mezi českými motoristy. Za čtvrtstoletí od výroby prvního kusu se jich prodalo už okolo pěti milionů kusů. A jak Finančním a ekonomickým informacím (faei.cz) sdělila společnost Aures Holdings, její cena se vzhledem k průměrnému platu snížila téměř dvaapůlkrát.
Populární fabia se začala prodávat před pětadvaceti lety. Foto: Škoda Auto
Populární fabia se začala prodávat před pětadvaceti lety. Foto: Škoda Auto

První fabie se začaly prodávat na začátku prosince 1999. Zajímavostí je, že od té doby tento populární model vzhledem ke zvyšování platů vlastně zlevnil, a to poměrně výrazně. Škoda Fabia je stále velmi populární a velmi dobře se prodává i jako ojetina.

„V roce 1999 jste za základní fabii první generace dali dvaadvacet průměrných hrubých platů. Za druhou generaci v roce 2007 to už bylo dvanáct platů, za třetí v roce 2014 pak 9,2 platu – velmi podobně jako současných devět platů za základní model čtvrté generace,“ řekl Petr Vaněček, generální ředitel společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto a Mototechna.

Dodal, že na zánovní ojetinu – dvouletého stáří s pouhými pěti tisíci km – stačí pouze necelých sedm platů. Právě v provozovnách Aures Holdings, tuzemského lídra tuzemského sekundárního trhu je fabia druhým nejprodávanějším modelem, hned po Škodě Octavia.

„Aktuálně máme na výběr kolem 460 fabií. Letos jsme jich prodali už zhruba 3,5 tisíce,“ sdělil Vaněček. Polovinu všech prodaných fabií představovaly vozy třetí generace z let 2014 až 2022. Nejstarších exemplářů první generace (1999 až 2007) nyní mají v „Áčkách“ kolem čtyřiceti, aut generace druhé (2007 až 2014) už kolem 150 a třetí něco přes 200 kusů.

Auto za 131 tisíc korun

Do bazarů už po třech letech na trhu zvolna proniká i čtvrtá generace, která se začala prodávat v září 2021. Aktuálně jich v AAA Auto mají více než sedmdesát. Na celém sekundárním trhu se aktuálně v Česku nabízí okolo 5,8 tisíce fabií.

„Jejich mediánová cena činí 131 tisíc korun, průměrné stáří 13 let, najeto mají kolem 157 tisíc kilometrů,“ konstatoval Vaněček. V inzertní nabídce zůstávají fabie průměrně 54 dny, což je o deset dnů méně, než je průměr celého trhu.

Felicii bylo letos třicet let. Foto: Škoda Auto
Felicii bylo letos třicet let. Foto: Škoda Auto

Naprostá většina fabií má pod kapotou benzinový motor, diesely jsou v naprosté menšině – momentálně se jich nabízí asi devět set. Bývají ovšem dost ojeté, na tachometru mají průměrně více než 255 tisíc km, mediánová cena je pouhých 80 tisíc korun a stáří téměř 15 let.

První generace fabií, respektive její nejprodávanější verze stála před 25 lety necelých 280 tisíc korun, což je v přepočtu na dnešní částky 593 tisíc. „Tedy cena základní octavie, která je ovšem o třídu větším autem s nesrovnatelně lepší výbavou,“ upozornil Petr Vaněček z Aures Holdings.

Současná fabia z roku 2024 je o dost levnější – základ vyjde na 400 tisíc korun. „Je téměř neuvěřitelné, že špičková výbava a motorizace z roku 1999 vychází v přepočtu na současnou kupní sílu na jeden milion a 17 tisíc korun,“ poznamenal Vaněček. To odpovídá dnešní ceně nového superbu.

Tři desítky let s felicií

Mladoboleslavská škodovka si letos připomněla ještě jedno výročí. Před třiceti lety poprvé předvedla nový model Škoda Felicia – světová premiéra se odehrála začátkem října 1994 na Karlově mostě.

„Felicia byla prvním novým vozem, vyvinutým poté, co koncern Volkswagen zakoupil podíl ve společnosti Škoda Auto v roce 1991. Díky tomu získala přístup ke koncernovým technologiím, motorům a moderní bezpečnostní i komfortní výbavě, což se také pozitivně projevilo na mimořádném prodejním úspěchu modelu Felicia,“ uvedla Škoda Auto v tiskové zprávě.

Felicia vznikla komplexní modernizací předchozí Škody Favorit. Přišla s novým designem, oproti modelu Favorit narostl pětidveřový hatchback o 40 milimetrů do délky a 15 milimetrů do šířky, díky čemuž se také o 21 litrů zvětšil zavazadlový prostor na celkových 272 litrů.

Díky úzké spolupráci s koncernem VW získala Škoda Felicia během období své výroby také moderní prvky výbavy, ať už šlo o ABS, až čtyři airbagy, posilovač řízení, klimatizaci, palubní počítač či vyhřívaná přední sedadla a kožené čalounění interiéru. Škoda Felicia byla oceněna titulem Auto roku 1994 v České republice.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Pe Petr

    Kolik to bylo tehdy průměrných důchodů a kolik důchodů je to dnes ?!
    Za tu dobu se z toho stal vůz kategorie pro mladé, pro nízkorozpočtové mladé domácnosti a pro důchodce!

    • Mi Michal

      V roce 1999 průměrný důchod 5910Kč, dnes 20300Kč.
      V přepočtu je to tedy:
      V roce 1999 bylo potřeba 47 důchodů na novou fabii.
      Dnes je potřeba 19,5 důchodů na novou fabii.
      Data ze statistického úřadu.